Jytyn pj. Maija Pihlajamäki Tampereella: Palvelujen tehostamisen vauhdissa työelämän laadusta pidettävä huolta

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn perinteiset liikunnalliset syyspäivät Tampereella lauantaina 8.9. avanneen liiton puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan hyvinvointiyhteiskuntamme luo nahkaansa uudelleen väestön ikääntymisen, henkilöstön eläköitymisen ja mm. kuntatyöpaikoilla meneillään olevien uudistushankkeiden paineessa.

Palvelujen tehostamisen ja henkilöstövähennysten vauhdissa ei etenkään julkisella sektorilla ole pystytty pitämään Pihlajamäen mukaan riittävästi huolta hyvästä työelämän laadusta ja johtajuudesta.

”Jos mistä niin arvokeskustelua ja tekoja työhyvinvoinnin edistämiseksi tarvitaan nykyisessä muutostilanteessa. Paljon puhutaan huolehtivasta ja sitä kautta paremmasta työelämästä, mutta kaivattu arvokeskustelu aiheesta ei ole kuitenkaan vielä riittävästi saanut tuulta alleen", Pihlajamäki korostaa.

Tärkeintä jatkon kannalta on Pihlajamäen mielestä se, että suomalaisilla on paitsi työtä niin myös kykyä tehdä sitä.

”Johtamis- ja lähiesimiestaidot nousevat tällöin ratkaisevaan asemaan. Ne sanelevat sen, kuinka pitkään työssä nykyisten työnelämän murrosten keskellä viihdytään. Uskon, että kun työhyvinvointia lisätään, myös paljon puhuttu työn tuloksellisuus kasvaa.”

Pihlajamäen mukaan Suomessa tarvitaan asennemuutosta erityisesti ikääntyneitä kohtaan ja työtekijän mahdollisuutta  paremmin vaikuttaa omaan työhönsä.

"Tarvitsemme työaikajoustoja niin että työ joustaisi eikä aina työntekijä. Sekä sopivin väliajoin lisäkoulutusta. Jos ikääntyvä henkilö ei saa esimieheltään tukea, työstä tulee pakkopullaa, joka ei enää houkuta. Työuran loppupäässä tarvitaan myös mahdollisuutta tehdä yhä enenevässä määrin osa-aikatyötä", Pihlajamäki linjaa.

”Työhyvinvoinnin edistäminen työpaikalla on pelkistäen sanottuna työnantajien ja työntekijöiden yhteistyötä. Mutta vaikka työnantaja kuinka tarjoaisi erilaisia mahdollisuuksia työntekijöidensä fyysisen ja henkisen toimintakyvyn edistämiseen, itse kunkin tulee luonnollisesti ottaa viime kädessä vastuu omasta elämästään ja halustaan hoitaa kuntoaan. Siinä mm. omaehtoisen halun liikkua tulee olla kaiken lähtökohtana. Työpaikka voi vain omalta osaltaan luoda lisäpuitteita liikkumisen kannustamiseen, vaikkapa esimerkiksi liikuntaseteleillä. ”

Pihlajamäen mielestä henkilöstön hyvinvointia kannattaa tukea, sillä hyvinvoiva henkilöstö on työorganisaatiolle kilpailuvaltti.

”Omasta kokemuksesta tiedän, että liikunta vahvistaa ihmisen fyysisiä ja psyykkisiä voimavaroja. Säännöllinen liikkuminen näkyy sairauksien ennaltaehkäisyn lisäksi työkyvyn paranemisena ja laadukkaampina elinvuosina. Iän myötä hyvän kunnon merkitys lisääntyy ja on yksi keskeinen tekijä hyville eläkevuosille. Liikkuminen auttaa rentoutumisessa ja työstressin hallinnassa, vähentää unettomuutta ja parantaa itsetuntoa sekä elämänhallintaa”, Pihlajamäki luettelee.

Lisätiedot medialle: pj. Maija Pihlajamäki, puh. 0400 537756

* Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty edustaa noin 50 000 kuntien, kuntayhtymien, seurakuntien ja yksityisten palveluksessa olevaa viran- ja toimenhaltijaa. Jäsenistöstä naisia on noin 87 %. Jyty on Suomen vanhin kunta-alan ammattiliitto ja STTK:n neljänneksi suurin jäsenliitto. Jyty viettää kuluneen vuoden aikana 100-vuotisjuhlavuottaan.

Jyty vastustaa irtisanomislakia mm. ylityö- ja vuoronvaihtokielloilla19.9.2018 14:30Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jyty on päättänyt järjestöllisistä toimista hallituksen suunnittelemaa irtisanomislakia vastaan. Kolmen päivän järjestöllisiin toimiin osallistuvat ke 26.9. kello 6.00 alkaen ja pe 28.9. kello 23.59 päättyen Jytyn kaikki sektorit niin kunta-ala, yksityinen kuin kirkonkin sektori. Järjestöllisiä toimia ovat vuoronvaihto- ja ylityökielto sekä säännöllisen työajan ylittävien liukumien käyttökielto. Mikäli järjestöllisiä toimia on tarve laajentaa, liittohallitus tekee niistä erikseen uuden päätöksen.

Jyty: Många osäkerhetsfaktorer med personalens överflyttningar till landskapen14.9.2018 08:00Tiedote

Enligt Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys ordförande Maija Pihlajamäki kommer det viktigaste målet för hela sote- och landskapsreformens framgång att vara en smidig överföring av personalen och att bevara arbetsplatserna. Detta förutsätter enligt Pihlajamäki att tjänsteinnehavare och arbetstagare i kommunernas och samkommunernas samt statens tjänst – totalt över 200 000 personer – överförs i landskapens tjänst utan att deras anställning avbryts.

Jyty: Henkilöstön siirroissa maakuntiin paljon epävarmuustekijöitä14.9.2018 08:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäen mukaan koko sote- ja maakuntauudistuksen onnistumisen kannalta tärkein uudistukseen liittyvä tavoite tulee olla henkilöstön työpaikkojen sujuva siirtyminen ja työpaikkojen säilyttäminen. Tämä edellyttää Pihlajamäen mukaan sitä, että kuntien ja kuntayhtymien sekä valtion palveluksessa olevat viranhaltijat ja työntekijät - yhteensä yli 200 000 henkilöä - siirretään heidän palvelusuhteidensa katkeamatta maakuntien palvelukseen.

Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna10.9.2018 09:52Tiedote

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Jyty: Irtisanomissuoja vuoteen 20256.9.2018 10:00Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn maakuntauudistusseminaarissa 6.9. Tampereella puhuneen Jytyn puheenjohtajan Maija Pihlajamäen mukaan vuosikausia väännetty sote- ja maakuntauudistus on pitkittynyt ja samalla mutkistunut jatkuvasta kiireestä johtuvan heikon valmistelun seurauksena. Näin on käynyt erityisesti sanaparin ensimmäiselle sote-osalle. ”Kompromissit ovat seuranneet toinen toistaan, ja sen jälkeen on ryhdytty vääntämään, miten kompromissit saataisiin runnottua perustuslain raameihin”, Pihlajamäki kuvailee.

Jyty: Uppsägningsskydd till år 20256.9.2018 10:00Tiedote

Enligt Jytys ordförande Maija Pihlajamäki som talade vid Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys landskapsreformsseminarium 6.9 i Tammerfors har sote- och landskapsreformen som man filat på i åratal dragit ut på tiden och samtidigt försvårats på grund av ständig brådska som en följd av svaga förberedelser. Så har det gått speciellt för sote-delen. ”Kompromisserna har följt på varandra och efter det har man börjat fundera över hur kompromisserna ska passa in i grundlagens ramar”, beskriver Pihlajamäki.