Jytys förbundsfullmäktige gav befogenheter till stridsåtgärder

Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys förbundsfullmäktige beslöt vid sitt möte 1.2 att ge förbundsstyrelsen befogenheter att förbereda och skrida till stridsåtgärder, för i kommunbranschens förhandlingar hade man inte uppnått förhandlingsresultat inom utsatt tid 31.1.

Jytys största avtalsbranscher är utan avtal, såsom det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet, kyrkans allmäna tjänste- och arbetskollektivavtal samt Jytys privata sektors Avaintyönantajat AVAINTA rf:s kollektivavtal.

Under avtalslöst tillstånd finns ingen arbetsfredsplikt, så strejker och andra stridsåtgärder är möjliga.

Jyty har uppnått förhandlingsresultat i sex privata avtal, vilka Jytys förbundsfullmäktige godkände 1.2.

Om tidpunkten för nästa möte för Jytys förbundsfullmäktige beslöts inte vid torsdagens möte. När förbundsfullmäktige sammanträder nästa gång beror på hur kollektivavtalsförhandlingarna framskrider.

Avgörande är bl a hur förhandlingarna för Jytys största avtalsbransch, dvs kommunsektorn, framskrider. Nästa gång man sitter vid kommunavtalsbordet är lördagen 3.2 kl. 12.

Tilläggsinformation: Jytys ordf. Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537 756, maija.pihlajamaki@jytyliitto.fi

* Jyty representerar ungefär 50 000 personer i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Av medlemmarna är ca 84 procent kvinnor. Jyty är kommunbranschens äldsta fackförbund och medlemsförbund i STTK. Jyty firar sitt 100-årsjubileum, år 2018.

Jyty: Varhaiskasvatuksen lakiesityksessä suuria ongelmia21.5.2018 11:00Tiedote

Varhaiskasvatuslakiesityksen aikaisempaa korkeammat henkilöstön kelpoisuusvaatimukset uhkaavat viedä työt tuhansilta lastenhoitajilta. Samalla eriytettäisiin varhaiskasvatuksen opettajat ja sosionomit omiin ammattiryhmiinsä. Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki vastustaa lakiesitystä, koska se puuttuu voimakkaasti henkilöstörakenteeseen ja koulutusvaatimuksiin. Sosionomitaustaisilla lastentarhanopettajilla pitää olla oikeus toimia opettajina jatkossakin, Jytyn puheenjohtaja korostaa.

Jyty: Stora problem i lagförslaget för småbarnspedagogik21.5.2018 11:00Tiedote

Högre än tidigare behörighetskrav på personalen i lagförslaget för småbarnspedagogik hotar att ta arbetet från tusentals barnskötare. Samtidigt skulle man avskilja småbarnspedagogikens lärare och socionomer i sina egna yrkesgrupper. Jytys ordförande Maija Pihlajamäki är emot lagförslaget för det ingriper kraftigt i personalstrukturen och utbildningskraven. Barnträdgårdslärare med socionombakgrund borde ha rätt att verka som lärare också i fortsättningen, betonar Jytys ordförande.

Jyty: Varhaiskasvatuksen ryhmäkokoja pienennettävä25.4.2018 10:17Tiedote

Julkis- ja yksityisalojen toimihenkilöliitto Jytyn puheenjohtaja Maija Pihlajamäki ihmettelee hallituksen varhaiskasvatuslakiesityksen linjausta, jossa lastentarhanopettajaksi voisi kouluttautua tulevaisuudessa ainoastaan yliopisto-opintojen kautta. Tällä hetkellä opettajiksi valmistutaan yliopistojen lisäksi myös ammattikorkeakouluista. Pihlajamäen mukaan on myös valitettavaa, että vaka-lailla puututaan henkilöstörakenteeseen, jonka seurauksena lastenhoitajien määrä putoaisi dramaattisesti.

Jytyn jäsentutkimus: Henkilöstövähennyksistä kärsitään monilla ammattialoilla21.4.2018 09:00Tiedote

Suurimpana säästötoimena Jytyn jäsenten työpaikoilla kunnissa, kuntayhtymissä, yksityisillä aloilla, järjestöissä ja seurakunnissa pidetään henkilöstöresurssien vähenemistä (36 %), joka aiheuttaa työmäärän lisääntymistä. Jyty selvitti jäsentensä näkemyksiä työelämän muutoksiin kyselyllä, johon vastasi liki 10 000 jäsentä. Kyselyn vastausprosentti oli 32,5.