Jytys ordförande Maija Pihlajamäki i Tammerfors: Man bör sörja för arbetslivets kvalitet under effektiveringen av tjänsterna

Enligt förbundets ordförande Maija Pihlajamäki, som öppnade Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jytys traditionella höstdagar i Tammerfors lördagen 8.9, ömsar vårt välfärdssamhälle skinn under trycket från en befolkning som blir äldre, personal som pensioneras och reformprojekten som pågår bl a på kommunarbetsplatserna.

Mitt i effektiveringen av tjänster och personalnedskärningar har man enligt Pihlajamäki speciellt i den offentliga sektorn inte tillräckligt kunnat sörja för arbetslivets höga kvalitet och ledarskap.

”Om något så behövs det värdesamtal och handlingar för att främja arbetshälsan i den nuvarande förändringssituationen. Man talar mycket om ett omtänksamt och på så sätt bättre arbetsliv, men det efterlängtade värdesamtalet om ämnet har dock ännu inte fått tillräckligt luft under vingarna”, betonar Pihlajamäki.

Enligt Pihlajamäki är det viktigaste med tanke på fortsättningen att finländarna inte bara har arbete, utan också förmåga att utföra det.

”Ledarskaps- och närförmansfärdigheter stiger i det sammanhanget till en avgörande roll. De dikterar hur länge man trivs i arbetet mitt i omvälvningarna i dagens arbetsliv. Jag tror att när arbetshälsan ökar kommer arbetseffektiviteten man talar så mycket om också att öka.”

Enligt Pihlajamäki behövs i Finland en attitydförändring främst mot äldre och att en arbetstagare har en bättre möjlighet att inverka på sitt eget arbete.

”Vi behöver arbetstidsflexibilitet så att arbetet flexar och inte alltid arbetstagaren. Samt vidareutbildning med lämpliga mellanrum. Om en äldre person inte får stöd av sin förman blir jobbet ett nödvändigt ont, som inte längre lockar. Också i slutet av arbetskarriären behövs möjlighet att i allt större grad göra deltidsarbete”, drar Pihlajamäki upp linjerna.

”Att främja arbetshälsan på arbetsplatsen är förenklat sagt arbetsgivarnas och arbetstagarnas samarbete. Men hur arbetsgivaren än skulle erbjuda olika möjligheter att främja sina arbetstagares fysiska och psykiska funktionsförmåga, bör var och en naturligtvis i sista hand själv ta ansvar för ens eget liv och viljan att sköta sin kondition. Där bör bl a en frivillig vilja att röra på sig vara utgångspunkt för allt. Arbetsplatsen kan bara för sin egen del skapa extra omständigheter för att uppmuntra motion, till exempel med motionssedlar.”

Enligt Pihlajamäki lönar det sig att stöda personalens välmående, för en välmående personal är en konkurrensfördel för en arbetsorganisation.

”Av egen erfarenhet vet jag att motion stärker människans fysiska och psykiska resurser. Regelbunden motion syns inte bara i förebyggande av sjukdomar utan också som bättre arbetsförmåga och levnadsår av högre kvalitet. Med åldern ökar betydelsen av bra kondition och den är en central faktor för goda pensionsår. Att röra på sig hjälper med avkoppling och hantering av arbetsstress, minskar sömnlöshet och förbättrar självkänslan samt balansen i livet”, räknar Pihlajamäki upp.

Tilläggsinformation för media: ordf. Maija Pihlajamäki, tel. 0400 537756

* Offentliga och privata sektorns funktionärsförbund Jyty representerar ungefär 50 000 tjänste- och befattningsinnehavare i kommuners, samkommuners, församlingars och privat tjänst. Ungefär 87 % av medlemmarna är kvinnor. Jyty är Finlands äldsta fackförbund inom kommunbranschen och STTK:s fjärdestörsta medlemsförbund. Jyty firar under det gångna året sitt 100-årsjubileum.

Följ Ammattiliitto Jyty ry

Senaste pressmeddelandena från Ammattiliitto Jyty ry

Jyty ilmoitti lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1. – myös perhepäivähoitajat lakon piirissä23.1.2024 12:00:11 EET | Tiedote

Ammattiliitto Jyty on ilmoittanut poliittisesta lakosta pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksessa 31.1.2024. Lakon piiriin kuuluvat kaikki varhaiskasvatuksen työtehtävät kunnallisen ja yksityisen varhaiskasvatuksen sopimusaloilla Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla. Myös perhepäivähoito ja leikkipuistotoiminta kuuluvat Jytyn ilmoittaman lakon piiriin.