Jyväs-Parkki Oy

Jyväs-Parkki ja Jyväskylän kaupunki kehittävät yhdessä kaupunkikeskustaa: Viime vuodenvaihteessa kiitosta saanut ilmaisen parkkilauantain kampanja jatkuu lokakuussa

Ydinkeskustan elinvoiman lisääminen ja tukeminen on sydämen asia niin Jyväskylän kaupungille kuin sen monille yhteistyökumppaneille. Valmisteilla on kymmeniä toimenpiteitä infrastruktuurin ja tilojen pitkän aikavälin kehittämisestä yksittäisiin kampanjoihin. Yhtenä merkittävänä toimenpiteenä toteutetaan Jyväs-Parkin kanssa jo toista kertaa talvilauantaiden kahden ilmaisen tunnin pysäköimiskampanja Jyväskylän sydämessä.

Kaupunkikeskustan kehittämishankkeet ovat usein hitaita ja vaativat pitkiä valmisteluja, joten kaupunkiympäristöön vaikuttavat lyhyen aikavälin toimenpiteet ovat tervetulleita. Yksi merkittävä kokeilu tehtiin vuodenvaihteessa 2021–2022, kun kahden veloituksettoman parkkitunnin kampanja toteutettiin Jyväs-Parkin keskustan pysäköintitaloissa.

– Pitkän aikavälin kehittämisohjelmien lisäksi yksittäiset kampanjat tuovat kehittämisen näkyviin konkreettisesti ja ovat tärkeitä avauksia. Niiden avulla saadaan tärkeää tietoa siitä, millaisia vaikutuksia toimenpiteillä on kaupungilla käymiseen, kertoo Jyväskylän kaupunkikeskustan kehittämiseen erikoistunut Janne Viitamies.

– Kaupungin näkökulmasta viimevuotinen kampanja onnistui monella tavoin. Se lisäsi lauantaista keskustassa käyntiä aikaisempiin vuosiin verrattuna, ja olemme saaneet kampanjasta hyvää palautetta ydinkeskustan yrityksiltä, Viitamies kertoo edellisvuoden kokemuksista.

Jyväs-Parkin toimitusjohtaja Hannu Leskinen kertoo, että yleisöltä kiitosta kerännyt kampanja aloitetaan tänä vuonna aikaisemmin, ja veloituksetta parkkeeraaminen kahden tunnin ajan jatkuu talvilauantaisin vuoden loppuun asti.

Moovy-sovellus palvelee entistäkin monipuolisemmin

Kampanjan toteuttajana Jyväs-Parkki huolehtii, että parkkitalojen käyttäjä saa ilmaiset tuntinsa talvilauantaisin sujuvasti. Entistä sujuvamman parkkeerauksen mahdollistaa tälläkin kertaa Moovy-palvelu, jonka merkitys Jyväs-Parkin tuotetarjonnassa on entisestään kasvanut vuoden 2022 aikana.

– Talvilauantaiden ilmainen parkkiaika on jälleen hyödynnettävissä Moovy-sovelluksella. Keväällä 2022 laajensimme Moovy-tuotetarjontaa yritysasiakkaille, jotka haluavat pysäköintiin sellaisia kuukausisopimuksia, joissa veloitus hoituu pankkikortin tai muun maksukortin sijaan laskulla, Jyväs-Parkin toimitusjohtaja Hannu Leskinen kertoo.

– Entistä monipuolisempia Moovy-tuotteita on tuotu tarjolle, jotta magneettiraitaisista pysäköintilipukkeista ja -korteista olisi mahdollista päästä kokonaan eroon seuraavien vuosien aikana, kuten jo viime vuonna vastaavan kampanjan kynnyksellä kerroimme, Leskinen jatkaa.

Omalle älypuhelimelle ladattava sovellus on kokonaisuudessaan kätevä: parkkitaloissa asioitaessa puomit nousevat automaattisesti rekisteritunnistuksella, eikä pysäköijän tarvitse käydä kassalla. Kadunvarsilla tarvitsee vain napauttaa parkkiaika sovelluksesta käyntiin, ja aikaa voi lisätä pysäköintiin myös etänä. Sovelluksen ansiosta käyttämätöntä parkkiaikaa ei parhaimmillaan jää ollenkaan.

Sopimustuotteet soveltuvat parhaiten sellaisille asiakkaille, joilla on samassa pysäköintikohteessa usein asiointia tai muutamia pidempikestoisia pysäköintijaksoja esimerkiksi saman kuukauden aikana.

Jyväs-Parkki ja Jyväskylän kaupunki tarjoavat Jyväs-Parkin kuuden keskusta-alueen pysäköintitalossa ilmaista parkkiaikaa alkavilta 2 tunnilta lauantaisin 1.10.2022–31.12.2022 klo 6–18.

Vilkkaimman joulusesongin aikaan keskusta-alueella on tarjolla paitsi liikkeiden tapahtumia ja tarjouksia, myös kaupungin järjestämää ohjelmaa. Lapsiperheille on esimerkiksi lasten taideparkki joulunavauksesta jouluun asti.

Lisätietoja:

Timo Kosonen
Viestintä- ja kehitysasiantuntija
timo.kosonen@jyvas-parkki.fi

Jyväs-Parkki Oy
Hannikaisenkatu 22 B
40100 Jyväskylä

Jyväs-Parkki Oy on Jyväskylän Kaupungin omistama yhtiö, joka vastaa Jyväskylän keskusta-alueen pysäköintitalotoiminnasta. Lisäksi yhtiö vastaa Jyväskylän kadunvarsipysäköinnistä. Kymmenessä pysäköintitalossa on yhteensä noin 4600 autopaikkaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jyväs-Parkki Oy

Jyväs-Parkki ja Jyväskylän kaupunki kehittävät yhdessä kaupunkikeskustaa: Marraskuussa alkava ilmaisen parkkilauantain kampanja on yksi kokeiluista2.11.2021 14:46:45 EET | Tiedote

Ydinkeskustan elinvoiman lisääminen ja tukeminen on sydämen asia niin Jyväskylän kaupungille itselleen kuin sen monille yhteistyökumppaneille. Valmisteilla on kymmeniä toimenpiteitä infrastruktuurin ja tilojen pitkän aikavälin kehittämisestä yksittäisiin kampanjoihin – joista yhtenä merkittävänä kokeiluna Jyväs-Parkin kanssa toteutettava ilmainen 2 tunnin pysäköintiaika talvilauantaisin Jyväskylän sydämessä.

Jyväskylän Kankaalle avautuu uusi ja moderni pysäköintitalo13.12.2017 10:35:46 EET | Tiedote

Jyväskylän Kankaalle avautuu 15.12.2017 klo 12.00 uusi ja moderni pysäköintitalo P-Pergamentti. Lähes 20000 kerrosneliötä kattava pysäköintitalo palvelee sekä Kankaan alueen asukkaita, että siellä työskenteleviä ihmisiä. Lähes koko Kankaan alueen pysäköinti on haluttu järjestää tässä vaiheessa yhteen pysäköintitaloon, jotta piha-alueet voidaan kokonaan rauhoittaa ihmisten käyttöön. P-Pergamentissa on yhteensä seitsemän kerrosta, joista viisi on maan päällä ja kaksi kerroksista sijaitsee maan alla. P-Pergamentissa on käytettävissä 622 pysäköintipaikkaa.