Jyväskylään suunnitellaan uutta museokeskusta

Jyväskylän kaupunki ja Alvar Aalto -säätiö haluavat yhteistyössä edistää Suomen ensimmäisen kulttuuriperintöön, arkkitehtuuriin ja muotoiluun keskittyvän museokeskuksen rakentumista Jyväskylään. Keski-Suomen museo ja Alvar Aalto -museo tulisivat toimimaan tulevassa museokeskuksessa yhdessä.

Keski-Suomen museon peruskorjaus on parhaillaan valmistumassa ja molemmat museot yhdistävän nivelosan tarkempi suunnittelu alkaa. Kaupunki ja säätiö neuvottelevat myös valmisteltuun yhteistyösopimukseen liittyen Alvar Aalto -museon peruskorjauksen reunaehdoista.

Uusi museokeskus avaisi ovensa vuonna 2022. Tällöin museovieras saisi nähtäväkseen kaksi laajaa perusnäyttelyä ja kolme jatkuvasti vaihtuvaa erikoisnäyttelyä.

Uuden museokeskuksen ytimen muodostaisi laaja yleisölle avoin tila, jossa on tasokas kahvila, ravintola, uuden nivelosan museokauppa ja museokeskusinfo, käsikirjasto, auditorio ja paljon vapaata oleskelutilaa.

Kunnianhimoinen hanke on Jyväskylän kaupungin ja Alvar Aalto -säätiön yhteinen ponnistus Jyväskylän seudun matkailutarjonnan edelleen kehittämiseen. Prosessi etenee osana kaupungin vuoden 2019 talousarvion ja investointiohjelman valmistelua.

Alvar Aalto -säätiö, toimitusjohtaja Tommi Lindh, p. 044 562 1625
Jyväskylän kaupunki, sivistyspalvelujen toimialajohtaja Eino Leisimo, p. 050 584 8987
Jyväskylän kaupunki, museotoimenjohtaja Heli-Maija Voutilainen, p. 050 355 5048