Eqvitia Oy

Jyväskyläläinen tilitoimisto palkitsi tiimiään muuttamalla toimistonsa hetkellisesti Ranskaan

Jyväskyläläinen tilitoimisto Eqvitia Oy muutti toimistonsa kahdeksi viikoksi Ranskaan, Cabriksen kylään palkitakseen tiimiään yrityksen toimintojen onnistuneesta sähköistämisestä.

Sisäistä koulutusta Nizzassa.

Tavoitteena täysin sähköinen järjestelmä

Noin 2 vuotta sitten Eqvitian johto asetti tavoitteen uudistaa järjestelmänsä ja samalla sähköistää kaikki tilitoimistonsa työvaiheet. Toteutuessaan tämä mahdollistaisi työskentelyn joustavasti etänä ja vaikka ulkomailta käsin. Yrityksen järjestelmäpuolen muuttamisesta täysin sähköiseksi sekä paperittoman toimiston toteuttamisesta tuli koko yrityksen yhteinen tavoite. Yhteisenä motivaationa yrityksessä toimi ajatus siitä, että paperittomassa toimistossa koko tiimi voisi Suomen iltojen pimetessä ja viilentyessä lähteä metsästämään lämpöä ja aurinkoa Etelä-Eurooppaan. Tavoitteen toteutuessa idea muutettiin todeksi ja yrityksen ulkomaan työskentelyjakso sijoitettiin marraskuulle 2.-16.11.2017.

”Totesimme reilu kaksi vuotta sitten, että pysyäksemme mukana kilpailussa ja ollaksemme houkutteleva työnantaja myös jatkossa, meidän täytyy päästä kokonaan sähköiseen moderniin järjestelmään. Sloganiksi määrittelimme ”Digitalisoimme kaiken minkä suinkin voi”. Samalla saimme myös idean etätöistä Nizzassa, sitten kun tavoitteeseen päästään. Nyt kun täällä vuoren rinteellä auringosta nautitaan, todettiin että täytyy olla varovainen mitä toivoo, sen saattaa saada.” -Jarkko Hakola, toimitusjohtaja, Eqvitia Oy

Palkkiomatka yhdistää työn ja rentoutumisen

Eqvitia yhdistää matkassaan työn ja rentoutumisen toteuttamalla normaalit työpäivät arkisin, ja tarjoamalla samalla helppoja rentoutumismahdollisuuksia työntekijöilleen iltaisin ja viikonloppuisin. Eqvitian väliaikainen toimisto sijaitsee Nizzan läheisyydestä, Cabriksen kylässä. Kaksikerroksisesta kivitalosta löytyy mm. uima-allas työpäivän jälkeiseen rentoutumiseen. Lisäksi tiimi on suunnitellut yhteisiä viikonloppumatkoja kuuluisiin kohteisiin kylän lähistöllä, kuten Nizzaan, Saint Tropeziin, Cannesiin ja Monacoon.

”Matkan aikana tehtävä työ poikkeaa hieman perinteisistä työpäivistämme, sillä tavoitteenamme on löytää aikaa myös omaan sisäiseen kehittämiseemme. Luotamme siihen, että Etelä-Eurooppalainen ympäristö ja lämpimät kelit toimivat hyvänä ympäristönä tällaiseen ideoivaan työhön. Toki matka on myös kaikille palkinto hienosti hoidetusta isosta muutoksesta” -Jarkko Hakola, toimitusjohtaja, Eqvitia Oy.

Unohtumaton kokemus työntekijöille

Lähes uskomattomalta vaikuttaneen palkkiomatkan toteutuminen teki merkittävän vaikutuksen myös yrityksen työntekijöihin, joilla oli vielä aurinkoisissa vuoristomaisemissakin vaikea sisäistää, että kauan suunniteltu matka toteutui. Irtiotto etelän lämpöön on myös lisännyt koko tiimin energiatasoja arjessa.

”Matka etätöihin Nizzaan kuulosti aluksi noin pari vuotta sitten kaukaiselta haaveelta ja lähinnä sisäpiirin vitsiltä, johon itse aluksi suhtauduin hiukan skeptisesti. Ohjelmistomme vaihduttua sähköiseksi tämä haave alkoi kuitenkin pikkuhiljaa muuttua tavoitteeksi, ja keväällä aloimmekin työyhteisössä jo tosissamme pohtia matkan toteuttamista. Vielä tässä vaiheessa olin hiukan epäileväinen sen suhteen, onnistuuko työnteko todella Nizzasta käsin, vaikka etätyötä olikin jo tehty lyhyemmissä pätkissä hyvin kokemuksin. Laitoimme laitteet ja työkalut siihen kuntoon, että työt onnistuisivat ihan samalla tapaa kuin olisimme toimistolla.

Varattuamme lentoliput matkamme alkoi todella konkretisoitua ja sitä alkoi odottaa innolla. Työnteko täällä on sujunut moitteetta ja ilman ongelmia. Kiitos nykyteknologian ja sähköisten työvälineiden, työnteko on nykyään mahdollista ajasta ja paikasta riippumatta.  Aamulla onkin mukava herätä idyllisessä eteläranskalaisessa vuoristomaisemassa, ottaa kuppi kahvia, käynnistää tietokone ja ryhtyä töihin. Vaikkei täällä enää lämpimimmät kesäkelit olekaan, voittavat olosuhteet Suomen vesisateet, loskan ja harmauden. Uskonkin, että etätyömatkamme antaa uutta virtaa ja energiaa arkeemme.” -Joni Rahkonen, kirjanpitäjä, Eqvitia Oy.

Lisätietoja:
Jarkko Hakola
jarkko.hakola@eqvitia.fi
+358 40 839 1921

Sisäistä koulutusta Nizzassa.

Alasinkatu 1-3
40320 Jyväskylä

Eqvitia Oy: Eqvitia Oy on vuonna 1991 perustettu jyväskyläläinen taloushallinnon asiantuntijayritys, joka toimi aiemmin nimellä Jyväskylän Yrityskonsultit Oy. Eqvitia tarjoaa tilitoimisto- ja controller-palveluja valtakunnallisesti. Yritys työllistää 15 henkeä ja sen vuoden 2017 liikevaihto oli n. 1,1 mEUR.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi