Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Jyväskylän ammattikorkeakoululle kolmas EUR-ACE-laatuleima: tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma akkreditoitiin ehdollisesti

Jaa

Jyväskylän ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma sai 14.6.2017 eurooppalaisen insinöörikoulutuksen EUR-ACE-laatuleiman Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttamassa tekniikan tutkinto-ohjelman akkreditoinnissa. Kyseessä on JAMK:n kolmas EUR-ACE-leiman saanut ohjelma.

Akkreditointi on ehdollinen: kansainvälisen arviointiryhmän mukaan opetussuunnitelman kuvauksia pitää parantaa. Kaikkien tutkinto-ohjelmaan kuuluvien opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteiden kuvaukset tulee laatia sellaisiksi, että ne kuvaavat osaamisen, jonka opiskelija niillä saavuttaa. Lisäksi opetussuunnitelman kuvauksia tulee kehittää siten, että ne antavat kattavasti tietoa kaikista tutkinto-ohjelmaan kuuluvista opintojaksoista ja muista opintopisteitä tuottavista osuuksista, kuten harjoittelusta ja opinnäytetyöstä. Erityisesti tulisi varmistaa, että opetussuunnitelmaan on kuvattu kaikkien opintojaksojen osaamistavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät ja osaamisen arviointi.

Asetettujen ehtojen lisäksi arviointiryhmä suosittelee raportissaan, että matematiikan opintoja kehitettäisiin paremmin tieto- ja viestintätekniikan tarpeita vastaaviksi ja että opiskelijat otettaisiin vahvemmin mukaan opetussuunnitelman kehittämiseen.

Vahvuutena yhteydet työelämään ja korkeatasoiset oppimisympäristöt

Arviointiryhmä tunnisti myös vahvuuksia tutkinto-ohjelmassa. Opetus- ja tukihenkilöstö on sitoutunut oppimisen edistämiseen. Ohjelmalla on vahvat yhteydet työelämään, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että ohjelman suuntautumisvaihtoehdot ovat hyvin ajankohtaisia. Korkeatasoiset oppimisympäristöt antavat opiskelijoille mahdollisuuksia käytännön taitojen kehittämiseen, esimerkiksi kybertoimintaympäristö Realistic Global Cyber Environment. Käytännönläheisyyttä lisää myös projektipohjainen oppiminen, joka on käytössä läpi tutkinto-ohjelman.

Jos tutkinto-ohjelma täyttää akkreditoinnille asetetut ehdot vuoden 2017 loppuun mennessä, ovat akkreditointi ja siihen liittyvä EUR-ACE-laatuleima voimassa kuusi vuotta 14. kesäkuuta 2023 asti.

Tekniikan tutkinto-ohjelmien akkreditointi on eurooppalaiseen EUR-ACE-laatuleimaan johtava, yhtä tutkinto-ohjelmaa kerrallaan tarkasteleva arviointi. Euroopassa on yhteensä yli 2700 EUR-ACE-leiman saanutta ohjelmaa, joista Suomessa on 15.

Akkreditointien tavoitteena on tukea laadun kehittämistä tekniikan alan tutkinto-ohjelmissa ja lisätä suomalaisten tekniikan alan tutkintojen kansainvälistä vertailtavuutta ja tunnustamista työelämässä. Akkreditoinnit ovat suomalaisille korkeakouluille vapaaehtoisia.

Yhteyshenkilöt

arviointiasiantuntija Touko Apajalahti, 029 533 5502, touko.apajalahti@karvi.fi

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointiviranomainen, joka toimii Opetushallituksen erillisyksikkönä. Karvi toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Kutsu tulosten julkistamistilaisuuteen: Millainen on suomalainen lääkäri? – Lääketieteen peruskoulutus arvioitu ensimmäistä kertaa5.6.2018 12:38Kutsu

Aika: perjantai 15.6. mediatilaisuus klo 9.00-10.00, julkistamistilaisuus 10.00–13.00 Paikka: Suomen Kansallismuseo, Mannerheimintie 34 Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on toteuttanut lääketieteen peruskoulutuksen ensimmäisen kansallisen arvioinnin. Arviointi toteutettiin vuosina 2016–2018. Julkistamistilaisuudessa esitellään arvioinnin tuloksia ja suosituksia, jotka heijastavat lääkäreiden työn muuttuvia osaamisvaatimuksia ja tulevaisuuden toimintaympäristöä. Arvioinnissa vastataan muun muassa seuraaviin kysymyksiin: Millainen on lääketieteellisen koulutuksen nykytila? Mitkä ovat sen vahvuudet ja haasteet? Miten lääkärikoulutus vastaa sote-uudistuksen tuomiin osaamistarpeisiin? Julkistamistilaisuudessa kuullaan edustajia kaikista viidestä Suomen yliopistosta, joissa lääketiedettä opetetaan. Tuloksia kommentoi muun muassa sosiaali- ja terveysministeri Pirkko Mattila. Tutustu seminaarin ohjelmaan. Seminaarin kielenä on englanti. Tilaisuutta voi seurata myös verkosta tämän

Maailman paras amis?18.5.2018 08:45Blogi

Suomalainen ammatillinen koulutus on huippuluokkaa, mutta huippuosaajien lisäksi tutkintotodistuksen saa moni opiskelija, joka saavuttaa vain tutkinnon minimivaatimukset. Osaamisten vaatimustasosta on pidettävä huolta, sillä vaatimalla liian vähän ja joustamalla vaatimustasosta muun muassa nuorten syrjäytymisriski lisääntyy. Koulutuksen työelämärelevanssi ja opiskelijalähtöisyys sekä rakentavan keskustelukulttuurin luominen eri toimijatahojen välille ovat ammatillisen koulutuksen kehittämisen lähtökohtia.

KUTSU: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? – Arviointifoorumi 25.5.17.5.2018 08:00Kutsu

Aika: perjantai 25.5. klo 9.00–16.00 Paikka: Musiikkitalon Black Box -sali, Helsinki Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) järjestää toukokuussa ensimmäistä kertaa Arviointifoorumin, jossa tarkastellaan laaja-alaisesti koulutuksen nykytilaa ja tulevaisuutta arviointitiedon pohjalta eri koulutusasteilla: varhaiskasvatuksessa – esi- ja perusopetuksessa – lukiokoulutuksessa – ammatillisessa koulutuksessa – korkeakoulutuksessa – vapaassa sivistystyössä. Puheenvuoroissa, työpajoissa ja keskusteluissa pohditaan esimerkiksi seuraavia kysymyksiä: Millaista osaamista suomalainen koulutusjärjestelmä tuottaa? Toteutuuko koulutuksellinen tasa-arvo ja osallisuus? Mitä tapahtuu oppijan polun nivelvaiheissa? Vastaako osaaminen työelämän vaatimuksia? Millainen on koulujen digitalisaation tila? Päivän muita teemoja ovat muun muassa luottamus suomalaisen koulutus- ja arviointijärjestelmän perustana, maahanmuuttajien koulutus sekä ruotsinkielinen koulutus. Tutustu Arviointifoorumin ohjelmaan. T

Monipuolisilla menetelmillä ja yritysyhteistyöllä hyvät yrittäjyysvalmiudet ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluopetuksessa3.5.2018 08:00Tiedote

Korkeakouluissa on menossa selkeä yrittäjyysbuumi: yli puolet korkeakouluopiskelijoista kertoi pitävänsä yrittäjyyttä kiinnostavana uravaihtoehtona. Samanlaista buumia ei voida opiskelijakyselyn perusteella sanoa näkyvän ammatillisessa koulutuksessa. Yritysten ja yrittäjyyden vahvistaminen on yksi Sipilän hallituksen tavoitteista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme