Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Jyväskylän ammattikorkeakoululle kolmas EUR-ACE-laatuleima: tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma akkreditoitiin ehdollisesti

Jaa

Jyväskylän ammattikorkeakoulun tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma sai 14.6.2017 eurooppalaisen insinöörikoulutuksen EUR-ACE-laatuleiman Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen toteuttamassa tekniikan tutkinto-ohjelman akkreditoinnissa. Kyseessä on JAMK:n kolmas EUR-ACE-leiman saanut ohjelma.

Akkreditointi on ehdollinen: kansainvälisen arviointiryhmän mukaan opetussuunnitelman kuvauksia pitää parantaa. Kaikkien tutkinto-ohjelmaan kuuluvien opintokokonaisuuksien ja opintojaksojen osaamistavoitteiden kuvaukset tulee laatia sellaisiksi, että ne kuvaavat osaamisen, jonka opiskelija niillä saavuttaa. Lisäksi opetussuunnitelman kuvauksia tulee kehittää siten, että ne antavat kattavasti tietoa kaikista tutkinto-ohjelmaan kuuluvista opintojaksoista ja muista opintopisteitä tuottavista osuuksista, kuten harjoittelusta ja opinnäytetyöstä. Erityisesti tulisi varmistaa, että opetussuunnitelmaan on kuvattu kaikkien opintojaksojen osaamistavoitteet, sisällöt, opetusmenetelmät ja osaamisen arviointi.

Asetettujen ehtojen lisäksi arviointiryhmä suosittelee raportissaan, että matematiikan opintoja kehitettäisiin paremmin tieto- ja viestintätekniikan tarpeita vastaaviksi ja että opiskelijat otettaisiin vahvemmin mukaan opetussuunnitelman kehittämiseen.

Vahvuutena yhteydet työelämään ja korkeatasoiset oppimisympäristöt

Arviointiryhmä tunnisti myös vahvuuksia tutkinto-ohjelmassa. Opetus- ja tukihenkilöstö on sitoutunut oppimisen edistämiseen. Ohjelmalla on vahvat yhteydet työelämään, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että ohjelman suuntautumisvaihtoehdot ovat hyvin ajankohtaisia. Korkeatasoiset oppimisympäristöt antavat opiskelijoille mahdollisuuksia käytännön taitojen kehittämiseen, esimerkiksi kybertoimintaympäristö Realistic Global Cyber Environment. Käytännönläheisyyttä lisää myös projektipohjainen oppiminen, joka on käytössä läpi tutkinto-ohjelman.

Jos tutkinto-ohjelma täyttää akkreditoinnille asetetut ehdot vuoden 2017 loppuun mennessä, ovat akkreditointi ja siihen liittyvä EUR-ACE-laatuleima voimassa kuusi vuotta 14. kesäkuuta 2023 asti.

Tekniikan tutkinto-ohjelmien akkreditointi on eurooppalaiseen EUR-ACE-laatuleimaan johtava, yhtä tutkinto-ohjelmaa kerrallaan tarkasteleva arviointi. Euroopassa on yhteensä yli 2700 EUR-ACE-leiman saanutta ohjelmaa, joista Suomessa on 15.

Akkreditointien tavoitteena on tukea laadun kehittämistä tekniikan alan tutkinto-ohjelmissa ja lisätä suomalaisten tekniikan alan tutkintojen kansainvälistä vertailtavuutta ja tunnustamista työelämässä. Akkreditoinnit ovat suomalaisille korkeakouluille vapaaehtoisia.

Yhteyshenkilöt

arviointiasiantuntija Touko Apajalahti, 029 533 5502, touko.apajalahti@karvi.fi

Tietoja julkaisijasta

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi
PL 28
00101 HELSINKI

029 533 5500http://karvi.fi

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) on itsenäinen koulutuksen arviointivirasto. Se toteuttaa koulutukseen sekä opetuksen ja koulutuksen järjestäjien toimintaan liittyviä arviointeja varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen. Arviointikeskus koostuu arviointineuvostosta, korkeakoulujen arviointijaostosta ja kolmesta osaamisyksiköstä: yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen, ammatillisen koulutuksen sekä korkeakoulutuksen ja vapaan sivistystyön yksiköstä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi

Valtiontalouden säästöjen vaikutukset sivistyksellisiin oikeuksiin - muutokset pieniä, mutta kehityssuunta osin huolestuttava22.11.2017 08:00Tiedote

JULKAISUVAPAA - Varhaiskasvatuksen ja yleissivistävän koulutuksen järjestäjät ovat kohdistaneet säästöjä henkilöstökuluihin. Osa koulutuksen järjestäjistä on vähentänyt opetuksen tarjontaa, ja erot opetusmäärissä ovat kasvaneet. Muutokset ovat kuitenkin pieniä, mihin vaikuttaa osittain se, että kunnat ja muut järjestäjät ovat lisänneet omaa rahoitusosuuttaan.

Oppiminen edellyttää monipuolista arviointia20.11.2017 08:00Blogi

Perusopetuksen päättöarviointi on jälleen noussut keskusteluun. Suomi tunnetaan kehittävän eikä kontrolloivan arvioinnin maana, jossa koulukokeille ja otosperustaisille päättöarvioinneille on osoitettu oma rajallinen paikkansa. Erityisen tärkeänä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja 2014 on nähty opintojen aikainen arviointi. Sen mukaan oppilaille tulee antaa monipuolisin tavoin palautetta oppimisesta, sillä erilaiset arviointimenetelmät mahdollistavat eri tavoin osaamisen esille tulon. Samat menetelmät eivät sovi kaikkiin oppiaineisiin ja kaiken ikäisille koululaisille. Kynä–paperi-kokeilla voidaan tunnistaa eri asioita kuin esimerkiksi portfolioilla, suullisilla esityksillä tai oppilasryhmien osaamista kartoittavilla toiminnallisilla tehtävillä. Kansalliset kokeet, joissa koko ikäluokka testataan perusopetuksen yhdeksännellä luokalla muutamissa oppiaineissa, olisivat  harppaus keinovalikoiman typistymisen suuntaan. Ne ovat myös huomattavan kalliita ja työläitä järjes

Lapplands Yrkeshögskola har beviljats en kvalitetsstämpel22.8.2017 14:22Tiedote

Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) har genomfört en auditering av Lapplands Yrkeshögskola och beviljat yrkeshögskolan en kvalitetsstämpel som gäller i sex år från och med den 22 augusti 2017. Högskolans kvalitetssystem uppfyller de nationella kriterier för kvalitetshantering som fastställts för högskolor och motsvarar de europeiska principerna för och rekommendationerna om högskolornas kvalitetshantering.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme