Jyväskylän Urheilutien Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy läheisen kaupan pisteelle

Jyväskylässä, osoitteessa Urheilutie 37, sijaitsevan Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy viikolla 50 läheisen S-market Vaajalan (Asematie 1) pisteelle. Suomen Pakkauskierrätys RINKI Oy kerää marketin pisteellä kartonki-, lasi- ja metallipakkauksia, nyt paikkaan keskitetään Urheilutiellä ollut muovipakkausten keräys. Myös paperin ja vaatteiden keräys keskitetään kaupan pisteelle.

Urheilutien Rinki-ekopisteen toiminta siirtyy S-market Vaajalan pisteelle, missä kartonkipakkauksia kerätään puristimella.

S-market Vaajalan pisteellä katonkipakkauksia kerätään puristimella, johon saadaan talteen jopa noin 40-50 kertaa enemmän jätettä kuin tavalliseen säiliöön. Tilavuudensa ansiosta puristimen tyhjennyksiä tarvitaan harvemmin, mikä vähentää kuljetuspäästöjä.

Kotitaloudet voivat tuoda Rinki-ekopisteeseen Ringin valtakunnallisten ohjeiden mukaan lajiteltua pakkausjätettä. Ohjeet on julkaistu osoitteessa Rinkiin.fi/lajitteluohjeet. Ne ovat myös keräyssäiliöihin kiinnitetyissä tarroissa.

Vaaralliset aineet tai niiden jäämiä sisältävät pakkaukset (esim. öljykanisterit) eivät kuulu pakkausjätteen keräykseen. Samoin muut kuin pakkausjätteet, kuten huonekalut, on vietävä kunnan ohjeistamaan paikkaan.

Pakkaukset on hyvä litistää mahdollisuuksien mukaan. Esimerkiksi pahvilaatikot vievät paljon tilaa keräyssäiliössä, jos niitä ei litistetä. Silloin myös keräyssäiliöt täyttyvät hyvin nopeasti. Mitä tiiviimmin pakkaukset ovat säiliössä, sitä enemmän niitä sinne mahtuu. Näin voidaan kuljettaa enemmän pakkauksia kerralla, eikä kuljeteta ”ilmaa”. Kuljetuksia myös tarvitaan harvemmin, mikä on ympäristölle hyvä asia.

Roskaaminen vähentää kaikkien viihtyvyyttä ja asiattomien sotkujen siivoaminen on myös kallista. Paikallisten asukkaiden palaute pisteiden toiminnasta on tärkeää Ringille, jotta pisteet pysyvät siisteinä.

Ilmoitathan heti, jos pakkausjätteen keräyssäiliö on täynnä. Ethän jätä jätteitä maahan, sillä muut pisteellä kävijät seuraavat esimerkkiäsi ja alue roskaantuu nopeasti.

Palautetta voi antaa Ringin maksuttomaan asiakaspalveluun numeroon 0800 133 888 (ark. 7–21 ja la 9–18) ja sähköpostitse osoitteeseen asiakaspalvelu@rinkiin.fi. Palautetta voi antaa myös verkossa osoitteessa Rinkiin.fi/ekopistepalaute.

Aluepäällikkö Harri Patana
puh. 050 910 3699, harri.patana@rinkiin.fi

Rinki selvitti lasin kierrätyksen hyödyt: lasipakkausten lajittelu on ilmastoteko18.11.2019 09:30:36 EETTiedote

Lasipakkausten lajittelu on pieni teko, jolla on suuri merkitys ilmastolle. Jokainen kilo lajiteltuja pantittomia lasipakkauksia säästää noin 0,5 kiloa kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna sekajätteeseen päätyvään lasiin. Kukin suomalainen lajitteli keskimäärin 4 kiloa pantittomia lasipakkauksia vuonna 2018. Parhaimmat lasin lajittelijat ovat Salon, Savonlinnan ja Rovaniemen seudulla, Keski-Suomessa on vielä kirittävää.