Jyväskylän yliopisto koordinoi kolmea uutta huippuyksikköä ja mukana neljännessä
– Jyväskylän yliopiston tulos on kerrassaan erinomainen ja ylittää optimistisimmatkin odotuksemme tässä erittäin kilpaillussa rahoitushaussa. Huippuyksiköt turvaavat pitkäjänteisen tutkimustoiminnan useilla tieteenaloillamme ja vahvistavat asemaamme tieteen eturintamassa, tutkimuksesta vastaava vararehtori Henrik Kunttu kommentoi. – Olen erityisen ilahtunut tieteellisen kilpailukykymme laajuudesta, mikä näkyy päätöksessä, hän lisää.
Tiivistä yhteistyötä alkeishiukkasten tutkimuksessa
Fysiikan professori Tuomas Lappi johtaa Kvarkkiaineen tutkimuksen huippuyksikköä, joka tutkii tavallisen aineen pienimpien tunnettujen rakenneosien, kvarkkien ja gluonien, vuorovaikutuksia ja näistä muodostuvan alkeishiukkasaineen, kvarkki-gluoniplasman, ominaisuuksia. Tutkimusta tehdään yhteistyönä teoreettisen perustutkimuksen, mallinnuksen ja kokeellisten mittausten välillä, jotka ovat kaikki edustettuna huippuyksikön tutkimusryhmissä. Huippuyksikkö vahvistaa Jyväskylässä ennestäänkin poikkeuksellisen tiivistä yhteistyötä alan kokeellisen ja teoreettisen tutkimuksen välillä.
Oppimisvaikeuksien taustojen tutkimusta
Psykologian professori Paavo Leppäsen johtamassa oppimisen dynamiikan ja interventiotutkimuksen huippututkimusyksikössä (InterLearn) selvitetään oppimisvaikeuksien sekä niihin kytkeytyvien mielenterveysongelmien taustalla olevia neurobiologisia, kognitiivisia, sosio-emotionaalisia ja ympäristötekijöitä. Lisäksi ryhmä selvittää, miten nämä oppimisen vaikeuksien kehittymiseen vaikuttavat tekijät ovat yhteydessä toisiinsa – ja miksi jotkut selviävät ja toiset eivät nopeasti muuttuvan yhteiskunnan vaatimuksista. Tarkastelussa on myös se, millä tavoin nämä eri tekijät vaikuttavat oppimisen tuesta hyötymiseen. Ryhmä tulee kehittämään vaikuttavia tuen keinoja käytettäväksi erilaisissa oppimisympäristöissä. Tutkimuksessa sovelletaan integratiivista ja monitasoista persoona-orientoitunutta lähestymistapaa.
Tutkimuksen keskiössä ovat oppimisvaikeudet, joita esiintyy noin 10–20 % väestöstä. Oppimisen vaikeuksilla on suuri vaikutus yksilön hyvinvointiin ja elämän laatuun. Yksilön lisäksi vaikutukset ylettyvät myös talouteen, etenkin koulumaailmaan sekä terveyden ja sosiaalihuollon järjestelmiin.
Konsortion tutkimusryhmien jäsenet tulevat eri tutkimustraditioista ja niihin kuuluu Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmän lisäksi kasvatustieteiden laitoksen tutkimusryhmä, jonka ryhmänjohtajana toimii erityispedagogiikan professori Mikko Aro sekä Turun yliopiston psykologian ja logopedian laitoksen ja FinnBrainin tutkimusryhmä, jonka ryhmänjohtajana toimii kehityspsykologian apulaisprofessori Riikka Korja (TY).
Musiikin tutkimusta monitieteisesti
Musiikkitieteen professori Petri Toiviainen johtaa Musiikin, mielen, kehon ja aivojen huippuyksikköä, joka tutkii musiikkia multimodaalisena kokemuksena ja monipuolisena muutosvoimana läpi elämänkaaren, sekä terveydessä että sairaudessa. Tutkimus on erittäin monitieteistä ja empiiristä, sekä soveltavaa että perustutkimusta.
Huippuyksikkö selvittää, kuinka musiikin kognitiiviset, emotionaaliset, keholliset ja vuorovaikutukselliset kokemukset muuttuvat elämänkaaren aikana, miten ne ilmenevät erilaisissa sairauksissa ja häiriöissä ja kuinka musiikkipohjaiset interventiot voidaan optimoida tukemaan oppimista ja parantamaan emotionaalista, kognitiivista, motorista ja sosiaalista hyvinvointia. Tulokset soveltuvat paitsi arkielämään myös koulutus- ja kuntoutuskäyttöön.
Tutkijat pureutuvat myös näiden ilmiöiden taustalla oleviin yksilöllisiin, tilannesidonnaisiin, psykologisiin ja neuraalisiin mekanismeihin, jotka selittävät musiikin tehon.
Vuoden alussa aloittava huippuyksikkö on jo Toiviaisen toinen. Hän johti huippuyksikköä vuosina 2008–2013. Toiviainen on ollut akatemiaprofessori kaudella 2014–2018.
Mutkikkaita matematiikan kysymyksiä
Jyväskylän yliopiston matematiikan ja tilastotieteen tutkijat ovat mukana Helsingin yliopiston koordinoimassa Satunnaisuuden ja rakenteiden huippuyksikössä. Siinä tutkitaan laaja-alaisesti matematiikan kysymyksiä, joihin yhdistyy mutkikkaita rakenteita ja satunnaisuutta. Professori Pekka Koskela toimii yksikön varajohtajana. Hänen tutkimusryhmänsä keskittyy matemaattiseen analyysiin ja osittaisdifferentiaaliyhtälöihin. Apulaisprofessori Eveliina Peltolan ryhmä tutkii matemaattista fysiikkaa. Professori Matti Viholan ryhmä keskittyy satunnaisuutta hyödyntävien algoritmien kehittelyyn ja analysoimiseen.
Lisätietoja:
Paavo Leppänen, +358503384747, paavo.ht.leppanen@jyu.fi
Petri Toiviainen, +358503541753, petri.toiviainen@jyu.fi
Tuomas Lappi, +358408054879, tuomas.v.v.lappi@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme