Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu sallii tekoälyn käytön opiskelussa
Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu (JSBE) on tehnyt linjauksen, jonka mukaan tekoälyn käyttöä ei yritetä kieltää tai jyrkästi rajoittaa opiskelussa.
”Meidän näkökulmamme on, että tekoälysovellukset ovat kehittyvää teknologiaa ja osa tärkeitä tulevaisuuden työelämätaitoja. Niillä on jo nyt monia hyödyllisiä ja opiskelijaa auttavia käyttötapoja, joten haluamme rajoittamisen sijaan opastaa opiskelijoita mahdollisuuksien äärelle”, kertoo JSBE:n koulutuksesta vastaava varadekaani Vilma Luoma-aho.
Tekoälysovellukset, kuten eniten julkisuutta saanut ChatGPT, ovat kaikkien saatavilla ja niitä on myös helppo käyttää. Siksi aihe on puhuttanut myös korkeakoulumaailmassa, ja joissain oppilaitoksista on päädytty myös päinvastaisiin linjauksiin.
”On ihan totta, että tekoälyä voi käyttää huijaamiseen kirjallisissa tehtävissä. Sitä on kuitenkin mahdotonta valvoa tai todentaa. Siksi meistä on kaikkien etu, että annamme tässä vaiheessa sekä opettajille että opiskelijoille raamit, joiden mukaan toimia”, perustelee aiheeseen omassa opetuksessaan perehtynyt apulaisprofessori Mikko Rönkkö.
Ohjeistuksen mukaan opiskelijalla on vastuu omasta oppimisestaan ja pelisääntöjen noudattamisesta. Opettajien puolestaan täytyy antaa sellaisia tehtäviä, että niitä ei käytännössä voi läpäistä pelkästään geneerisellä tekoälyn tuottamalla tekstillä.
”Koska kyse on uudesta asiasta, joudumme varmasti päivittämään ja täsmentämään linjaustamme. Halusimme kuitenkin antaa jotain ohjeistusta mahdollisimman nopeasti, jotta jokaisen opettajan ja opiskelijan ei tarvitse itse pohtia asiaa ja sen merkitystä puhtaalta pöydältä”, Luoma-aho toteaa.
Mikko Rönkkö painottaa, että tekoälyn kielimallit ovat kehittyvää teknologiaa, joka paranee ja integroituu ajan myötä moniin nyt jo käytössä oleviin työkaluihin.
”Jos nyt kielletään kielimallin käyttö ChatGPT:n kautta, niin kiellämmekö myös Googlen hakukoneen tai Wordin oikoluvun käytön, kun ne alkavat tuottaa vastauksia ja korjausehdotuksia samalla teknologialla? Kielimallit ovat jo käytössä yrityselämässä, joten opiskelijoiden pitää oppia käyttämään niitä oikein. Näiden kieltäminen olisi lyhytnäköistä”.
Lisätietoja tiedotusvälineille: apulaisprofessori Mikko Rönkkö, puh. +358408053177varadekaani, professori Vilma Luoma-aho, puh. +358408053098Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petra Thurenviestinnän asiantuntijaJyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
Puh:+358504711642petra.t.thuren@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Väitös 26.4.2024: Mikromuovin seuraavat askeleet – mihin muoveista peräisin oleva hiili päätyy?23.4.2024 06:35:00 EEST | Tiedote
Tuore Jyväskylän yliopiston väitöstutkimus keskittyi järviin päätyvän orgaanisen aineksen ja mikromuovien hajotukseen. Tutkimuksessa havaittiin, että hajotusnopeudeltaan poikkeavien materiaalien hiilen biokemiallinen kohtalo on samankaltainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme