Jyväskylän yliopisto

Jy­väs­ky­län yli­opis­toon vii­den mil­joo­nan eu­ron ra­hoi­tus tu­ke­maan luon­non­tie­tei­den, ma­tema­tii­kan ja tek­nii­kan lä­pi­mur­to­ja

Suomen Akatemian luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen toimikunta on myöntänyt rahoituksen yhdeksälle Jyväskylän yliopiston akatemiahankkeelle, yhteensä lähes viisi miljoonaa euroa. Rahoituksen sai kymmenen tutkijaa.
Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskuksessa työskenetelevät tutkijat saivat   lähes 2,5 miljoonan euron  rahoituksen Suomen Akatemialta. Kuva: Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskuksessa työskenetelevät tutkijat saivat lähes 2,5 miljoonan euron rahoituksen Suomen Akatemialta. Kuva: Jyväskylän yliopisto

Toimikunta painotti rahoituspäätöksissään tieteellisen laadun ohella muun muassa tutkimushankkeiden uutuusarvoa ja mahdollisuutta päästä tieteellisiin läpimurtoihin.
Rahoituksen saanet hankkeet ovat nelivuotisia ja käynnistyvät syyskuussa 2019.
Yksi hanke saa tukea erityisesti nuorelle tutkijasukupolvelle suunnatusta rahoituksesta. Rahoituksen saaneista tutkijoista yhdeksän työskentelee Jyväskylän yliopiston matemaattis-luonnontieteellisessä tiedekunnassa, yksi informaatioteknologian tiedekunnassa.
Kaikkiaan Suomen Akatemian toimikunta myönsi rahoituksen tällä kertaa 86 akatemiahankkeelle koko maassa, yhteensä 50,5 miljoonaa euroa.

Nanotieteen tutkimukseen lähes 2,5 miljoonaa euroa

Jyväskylän yliopiston Nanotiedekeskuksen tutkimus menestyi erinomaisesti rahoitushaussa. Nanotieteen tutkimukset saivat yhteensä lähes 2,5 miljoonan euron rahoituksen.
Professori Perttu Permi sai lähes 600 000 euron rahoituksen tutkimukseen, jossa mahdollisuutta hyödyntää entsyymeitä lääkkeinä antibioottiresistenttiä stafylokokkibakteeria (Staphylococcus aureus) vastaan. Hankkeessa tutkitaan entsyymejä, jotka hajottavat stafylokokin soluseinän katkaisemalla glysiinien välisiä sidoksia. Tarve uusille lääkkeille vastustuskykyistä stafylokokkia vastaan on suuri, sillä bakteerin vastustuskyky antibiooteille on kasvanut nopeasti

.
Professori Heikki Tuononen sai noin 500 000 euron rahoituksen nopeita ja tarkkoja laskennallisia termokemiallisia menetelmiä koskevaan tutkimukseen. Projektissa kehitetään uusia, nopeita menetelmiä pienten ja suurten molekyylien muodostumisen talpioiden tarkkaan arviointiin. Kehitettävät menetelmät perustuvat Bensonin ryhmäkontribuutioihin sekä kvanttikemiallisiin yhdistelmämenetelmiin.

Professori Gerrit Groenhof ja apulaisprofessori Jussi Toppari saivat rahoitukset konsortiohankkeeseen, jossa aiheena on kemian manipulointi tyhjiökentän avulla. Tavoitteena on mahdollistaa nanofotoniikan käyttäminen uutena katalyysimuotona, sitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi aurinkoenergian laitteissa. Groenhofin rahoitus on 385 000 euroa ja Topparin lähes 400 000 euroa.

Professori Petri Pihko sai noin 360 000 euron rahoituksen hankkeeseen, jossa kehitetään bioinspiroituneita orgaanisia virtausakkuja ympäristöystävälliseen ja turvalliseen energian varastointiin. Konsortiota johtaa Aalto-yliopisto.

Professori Tero Heikkilä sai lähes 250 000 euron rahoituksen hankkeeseen, jossa tutkitaan mikroaalto-optomekaniikkaa magnoneilla. Konsortiota johtaa Aalto-yliopisto. Hankkeessa tutkitaan nanomagnetismin sekä nano- ja mikromekaanisten systeemien yhdistämistä.

Matematiikan ja tilastotieteen laitokselle lähes 1,2 miljoonaa euroa

Matematiikan ja tilastotieteen laitokselta professori Pekka Koskela sai 600 000 euron rahoituksen geometriseen analyysiin. Koskelan tutkimuksessa kappaleiden muotojen muutoksia mallinnetaan Sobolevin avaruuksien ja Sobolevien kuvausten avulla. Projektissa tutkitaan Sobolevin kuvausten ominaisuuksia ja rakennetaan työkaluja niiden tutkimiseen.
Apulaisprofessori Enrico Le Donne sai 570 000 euron rahoituksen Sub-Riemannin geometrioita koskevaan tutkimukseen. Le Donne tutkii geometrioita metrisen geometrian ja Lien ryhmien teorian kautta. Sub-Riemannin geometrioilla on sovelluksia kontrolliteoriassa ja neuromatematiikassa. Hanke sai tukea nuorelle tutkijasukupolvelle suunnatusta rahoituksesta.

Datapohjaisen päätöksenteon ja hiukkasfysiikan tutkimukseen 1,2 miljoonaa euroa

Informaatioteknologian tiedekunnan professori Kaisa Miettinen sai reilun 590 000 euron rahoituksen menetelmien kehittämiseen datapohjaisen päätöksenteon tueksi. Päätösanalytiikkaa täydennetään monitavoiteoptimoinnin keinoin ja tuloksista tehdään avoimen lähdekoodin ohjelmistokehikko, jolloin ne ovat monipuolisesti hyödynnettävissä. Projektin tulokset ovat sovellettavissa eri elämänalueiden päätösongelmiin. Uusi hanke laajentaa DESDEO-projektissa kehitettyä avoimen lähdekoodin ohjelmistokehikkoa.

Fysiikan laitokselle Akatemia myönsi professori Tuomas Lapille lähes 600 000 euroa hiukkasfysiikan kvanttiväridynamiikan tutkimukseen. Lappi tutkii kvanttiväridynamiikkaa, hiukkasfysiikan vahvojen vuorovaikutusten teoriaa, suurten törmäysenergioiden rajalla.

Lisätietoja:

Professori Perttu Permi, perttu.permi@jyu.fi, puh. +358 40 805 4288
Professori Heikki Tuononen, heikki.m.tuononen@jyu.fi, puh. +358 40 805 3713
Professori Gerrit Groenhof, gerrit.x.groenhof@jyu.fi, +358 40 805 4664
Apulaisprofessori Jussi Toppari, jussi.toppari@jyu.fi, +358 40 805 4123
Professori Petri Pihko, petri.pihko@jyu.fi, +358 50 528 9132
Professori Tero Heikkilä, tero.t.heikkila@jyu.fi, +358 40 805 4804
Apulaisprofessori Enrico Le Donne, enrico.e.ledonne@jyu.fi, puh. +358 40 8054706
Professori Kaisa Miettinen, kaisa.miettinen@jyu.fi, +358 50 373 2247
Professori Tuomas Lappi, tuomas.v.v.lappi@jyu.fi, +358 40 805 4879

Tiedottaja Kati Valpe, kati.valpe@jyu.fi, puh. 0400 247 458 (informaatioteknologian tiedekunta)
Tiedottaja Tanja Heikkinen, tanja.s.heikkinen@jyu.fi, puh. 050 581 8351 (matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta)

Jyväskylän yliopisto
40014 Jyväskylä

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Fintrafficin ja Jyväskylän yliopiston yhteistyö tähtää liikenneturvallisuuden parantamiseen tekoälyn ja datatieteen avulla22.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Jyväskylän yliopisto allekirjoittivat yhteistyösopimuksen, jonka tavoitteena on parantaa tieliikenteen turvallisuutta ja kehittää liikenteestä sujuvampaa ja ympäristöystävällisempää. Yhteistyö yhdistää toisiinsa Fintrafficin tuottaman ja hallinnoiman tiedon sekä Jyväskylän yliopiston datamalli- ja analytiikkaosaamisen.

Kvanttipäivässä pääsi testaamaan kvanttitietokoneen simulaattoria - tutkijan mukaan kvanttiteknologiaa on 10 vuoden päästä käytössä monessa paikassa19.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopistossa juhlistettiin kansainvälistä kvanttipäivää 12.4. Resonate-tapahtumassa, jossa oli mahdollista tutustua kvanttiteknologian tutkimukseen, testata kvanttitietokoneen simulaattoria ja pelata kvanttifysiikkaa hyödyntäviä pelejä. Informaatioteknologian tiedekunnan professori Teiko Heinosaaren mukaan kvanttiteknologian sovelluksia tullaan näkemään käytössä usealla eri alalla luultavasti seuraavan 10 vuoden aikana.