Kaakkois-Suomen kasvuhaluisimmat yritykset on valittu

Yritysten kasvuohjelmaan Kaakkois-Suomen Kasvupolulle on valittu 15 kasvupotentiaaliltaan lupaavinta yritystä 36 hakijan joukosta. Yksi Kasvupolulle valituista yrityksistä on Aprotech Oy joka ei lähde kilpailemaan hinnalla vesihuolto-alalla. Kaakkois-Suomen Kasvupolku järjestetään osana Suomen suurinta yritysten kasvun sparrausohjelmaa, Kasvu Openia.

Yritykset, jotka pääsivät jatkoon asiantuntijoiden sparrattaviksi ovat Aprotech Oy, Sevenon Oy sekä Takaladon Liha ja Kala Oy Haminasta, Artific Intelligence Oy Helsingistä, Atplast Oy Iitistä, Fitseven Oy, Luonnollinen Kamu, Palviliha Oy, Petcoff Oy, Sarastus Growth/Foods Oy sekä Tykkimäen Sauna (Reporanka-Yhtiöt Oy) Kouvolasta, Kotkan Lihamestarit Oy, Palko Interactive Oy sekä Valoremontti Oy Kotkasta sekä Takuullecom Oy Kempeleeltä.

Valittujen yritysten liikeideat liittyvät mm. elämykselliseen virtuaalisuutta ja room escape-pelejä yhdistävään matkailutoimintaan, hyönteisten kasvattamiseen ruoaksi, koneoppimiseen ja data-analytiikkaan, käytettyjen autojen netti-vaihtoautokauppaan, vedenhuoltoon  jne.

Kymenlaakson Kauppakamarin toimitusjohtaja Jouko Lehtoranta kertoi valintojen tekemisen olleen haastavaa, etenkin viimeisten mukaan valittujen kohdalla.

“Potentiaalisia olisi ollut enemmänkin, mutta valinta pitää tehdä. Se on sama juttu kuin jääkiekkojoukkuetta rakentaessa, viimeiset valinnat ovat ne kaikkein vaikeimmat. Niiden, jotka jäivät tänä vuonna ulkopuolelle kannattaa ehdottomasti hakea uudestaan ensi vuonna,” Lehtoranta kommentoi.

Tuomaristoon Jouko Lehtorannan lisäksi Mikko Ojapelto Wirma Lappeenrannasta, Kirsi Viskari Saimaan ammattikorkeakoulusta, Kristiina Timperi Azetsilta, Mia Hämäläinen Kymenlaakson Liitosta, Pirjo Kuusela Cursorilta, Tiina Moberg Kymen Yrittäjistä, Annika Vilkki Etelä-Kymenlaakson ammattiopistosta (Ekami), Kati Landen Kouvola Innovation Oy:stä sekä Timo Olli Kouvolan seudun ammattiopistosta.

Yksi mukaan valituista yrityksistä on haminalainen vuonna 2009 perustettu Aprotech Oy. Yrityksen toimialaa on vesihuolto ja se toimittaa laitteita ympäristöteknologian tarpeisiin, mutta järjestää myös vuokrausta ja huoltoa laitteille. Yrityksen toimitusjohtaja Mikko Muukka hakee sparrauksista ulkopuolista näkökulmaa erityisesti liiketoiminnan fokusoimisen suhteen.

“Kun aina puhutaan omasta tuotteesta ja valmistuksesta, niin se ei ole meidän strategia, että lähdettäisiin valmistamaan samaa kuin muut ja yritettäisiin tehdä se halvemmalla. Me tehdään sellaisia asioita mitä muut ei tee,” Muukka Aprotechistä kertoo.

Mukaan valittuja yrityksiä sparrataan 24.5. ja 6.6.2018. Tällöin eri alojen (mm. kasvu, kansainvälistyminen, myynti, rahoitus, markkinointi, johtaminen) asiantuntijat eli myllärit haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa. Kukin yritys kohtaa mylläreitä 10x45 minuutin luottamuksellisissa kahdenkeskisissä tapaamisissa. Alueen elinkeinoelämän toimijoista koottu tuomaristo valitsee toisen sparrauspäivän päätteeksi kaksi parasta yritystä, jotka etenevät 24.─25.10.2018 järjestettävään valtakunnalliseen finaaliin, Kasvu Open Karnevaaliin.

Lisätietoja

Janne Roiha, Kasvu Open -tiimi, Kasvun Roihu Oy*, p. 044 0342 179, janne.roiha@roihu.com

Jouko Lehtoranta, Kymenlaakson kauppakamari, Toimitusjohtaja, p. 044 0554 877, jouko.lehtoranta@kauppakamari.fi

Mikko Muukka, Aprotech Oy, Toimitusjohtaja, p. 044 204 0214, mikko.muukka@aprotech.fi

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin 30 Kasvupolulla. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Etelä-Karjalan Kauppakamari, Etelä-Karjalan Yrittäjät, Saimaan ammattikorkeakoulu, Wirma Lappeenranta, Imatran seudun kehittämisyhtiö KEHY, Etelä-Karjalan Liitto, Kymenlaakson Liitto, Kouvola Innovation Oy, Cursor Oy, Kymen Yrittäjät ry, Kymenlaakson Kauppakamari, Kouvolan seudun ammattiopisto, Ekami ja Azets.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.