Kaakkois-Suomen kasvuyritykset valittu – voittajiksi digitaalinen autokauppa ja tekoäly-yritys

Kaakkois-Suomen lupaavimmaksi kasvajaksi on Kasvu Openin sparrausprosessin jälkeen valittu Takuullecom Oy. Kunniamaininnan sai Artific Intelligence Oy. Yritykset etenevät valtakunnalliseen finaaliin 100 parhaan kasvuyrityksen joukkoon. Tästä sadan joukosta valitaan Startup ja Start Again -sarjojen parhaat yritykset valtakunnallisessa finaalissa lokakuussa.
Vasemmalta: Tuomas Tikkanen (Artific Intelligence) ja Niklas Nukari (Takuullecom).

Valinnat tehtiin kaikkiaan 15 kasvuhaluisen yrityksen joukosta, jotka seulottiin asiantuntijoiden kahden päivän sparraukseen 36 hakijasta. Tuomaristo kiinnitti valintoja tehdessään huomiota mm. liikeidean skaalautuuteen, kansainvälistymispotentiaaliin sekä tiimin tietoihin, taitoihin ja asenteeseen.

Takuullecom Oy, vuonna 2014 perustettu kempeleläisyritys, pyörittää digitaalista autokauppaa Autolle.com -nimellä. Autolle.com yrittäjä toimii Kotkan yrittäjien puheenjohtaja ja vahvasti Kaakkois-Suomen yritysverkoston rakentajana. Yritys myy suurimman osan autoistaan etänä ja tarjoaa omien sanojensa mukaan markkinapaikan ammattimaisella palvelulla. Tuomaristoon teki vaikutuksen yrittäjän aktiivisuus ja toisaalta se, että firmalla on jo vahvaa toimintaa ja se on myös suuri työllistäjä. Yrityksellä nähtiin myös potentiaalia kasvuun ja mahdollisuus menestyä valtakunnallisessa finaalissa, Kasvu Open Karnevaalissa lokakuussa.

Kunniamaininta jaettiin helsinkiläiselle, vuonna 2017 perustetulle Artific Intelligence Oy:lle. Yrityksellä on toinen toimipiste Lappeenrannassa. Yritys hyödyntää tekoälyä ja koneoppimista tarjotakseen asiakkailleen data-analytiikkaa sekä ohjelmointi- ja konsultointipalveluja. Tuomariston luonnehdinnan mukaan yritys toimii alalla, jonka potentiaalia ei välttämättä edes kokonaan tiedetä. Se voi olla yksi sellaisista yrityksistä, jotka mahdollistavat muiden yritysten kasvun tulevaisuudessa.

Asiantuntijoiden kahden päivän maksuttoman sparrauksen saivat myös Aprotech Oy, Sevenon Oy sekä Takaladon Liha ja Kala Oy Haminasta, Atplast Oy Iitistä, Fitseven Oy, Luonnollinen Kamu, Palviliha Oy, Petcoff Oy, Sarastus Growth/Foods Oy sekä Tykkimäen Sauna (Reporanka-Yhtiöt Oy) Kouvolasta, Kotkan Lihamestarit Oy, Palko Interactive Oy sekä Valoremontti Oy Kotkasta.

Tuomaristoon kuuluivat Tuomaristoon Jouko Lehtoranta Kymenlaakson Kauppakamarista, Mikko Ojapelto Wirma Lappeenrannasta, Kirsi Viskari Saimaan ammattikorkeakoulusta, Kristiina Timperi Azetsilta, Mia Hämäläinen Kymenlaakson Liitosta, Pirjo Kuusela Cursorilta, Tiina Moberg Kymen Yrittäjistä, Annika Vilkki Etelä-Kymenlaakson ammattiopistosta (Ekami), Kati Landen Kouvola Innovation Oy:stä sekä Timo Olli Kouvolan seudun ammattiopistosta.

Kaakkois-Suomen Kasvupolku on osa Kasvu Openia, jonka valtakunnallinen finaali, Kasvu Open Karnevaali järjestetään 24.–25.10.2018 Jyväskylässä. Finaaliin pääsee kaikkiaan 100 yritystä eri Kasvupoluilta, joita järjestetään tänä vuonna eri toimialoilla ja alueilla yhteensä 26.

Lisätietoja

Janne Roiha, Kasvu Open -tiimi, Kasvun Roihu Oy*, p. 044 0342 179, janne.roiha@roihu.com

Jari Nukari, Hallintojohtaja, Takuullecom Oy, p. 0400 578 049, jari.nukari@autolle.com

Tuomas Tikkanen, Toimitusjohtaja, Artific Intelligence Oy, p. 045 1555 075, tuomas.tikkanen@artific.ai

Kasvu Open on valtakunnallinen sparrausohjelma pk-yrityksille, joka auttaa yrityksiä niiden kasvuhaasteissa. Sparraus on valituksi tulleille yrityksille maksutonta. Vuonna 2018 tavoitteena on antaa ohjausta 450 yritykselle yli tuhannen asiantuntijan voimin. Vuosi huipentuu Kasvu Open Karnevaaliin lokakuussa 2018, jossa 100 finalistin joukosta valitaan Suomen parhaat kasvuyritykset.
--------------------------
Kasvupolun mahdollistavat Etelä-Karjalan Kauppakamari, Etelä-Karjalan Yrittäjät, Saimaan ammattikorkeakoulu, Wirma Lappeenranta, Imatran seudun kehittämisyhtiö KEHY, Etelä-Karjalan Liitto, Kymenlaakson Liitto, Kouvola Innovation Oy, Cursor Oy, Kymen Yrittäjät ry, Kymenlaakson Kauppakamari, Kouvolan seudun ammattiopisto, Ekami ja Azets.
-------------------------
*Kasvun Roihu Oy on valtuutettu Kasvu Open -tapahtumien järjestäjä ja voittoa jakamattoman Kasvu Open Oy:n osakas. Muut osakkaat ovat Keski-Suomen kauppakamari, Jyväskylän kaupunki ja Aava & Bang Oy.