Käänne vuokramarkkinoilla – Vuokrien nousu vauhdittui kevään aikana

Vuokrakehityksessä on tapahtunut käänne. Tilastokeskuksen tuore vuokratilastojulkistus kertoo vapaarahoitteisten vuokrien kasvun vauhdittuneen huhti-kesäkuussa alkuvuoteen verrattuna. Korona-ajan aiemmissa tilastojulkistuksissa vuokrakehitys on ollut kaupungeissa joko hidastuvalla trendillä tai negatiivista.

Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa /  Kuva: Shutterstock
Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa / Kuva: Shutterstock

Tilastokeskus on julkistanut vuokratilastot kuluvan vuoden huhti-kesäkuulta. Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa 0,9 prosenttia vuoden 2021 toisella neljänneksellä verrattuna vuoden takaiseen.

Vuokrat nousivat vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna 0,5 prosenttia pääkaupunkiseudulla ja 0,6 prosenttia muualla maassa. Vuokrakehitys on selkeästi vauhdittunut kuluvan vuoden alkuun ja viime vuoden loppuun verrattuna. Viime vuoden viimeiseltä neljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle vuokrat nousivat 0,1 prosenttia pääkaupunkiseudulla ja pysyivät muualla Suomessa ennallaan.

”Vuokramarkkinoilla on tapahtunut käänne. Vuokrakehitys on vauhdittunut ensimmäistä kertaa korona-aikana. Korona vaikuttaa kiusaavan edelleen erityisesti Helsinkiä, jossa käänne on ollut muita suuria kaupunkeja vaatimattomampi. Monissa keskisuurissa kaupungeissa, kuten esimerkiksi Lahdessa ja Hämeenlinnassa, vuokrien lasku on kääntynyt maltilliseen nousuun”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Koko maassa vuokrien vuosimuutos on ollut yksiöissä 1,0 prosenttia, kaksioissa 0,7 prosenttia sekä kolmioissa ja suuremmissa vuokra-asunnoissa 1,1 prosenttia. Vuokrat ovat laskeneet ainoastaan Mikkelissä (–0,2 %). Nopeimmin vuokrat ovat viimeisen vuoden aikana nousseet Turussa (+1,6 %) ja Tampereella (+1,4).

”Tampere oli ykkössijalla ja Turku kakkossijalla Suomen Vuokranantajien heinäkuussa julkaistussa kaupunkirankingissa, jossa arviotiin kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta. Molemmat kaupungit vaikuttavat selvinneen esimerkiksi Helsinkiä pienemmillä koronakolhuilla”, arvioi Sakari Rokkanen.

Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa /  Kuva: Shutterstock
Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa / Kuva: Shutterstock

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vuokralainen, näin vakuutat vuokranantajan4.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Opiskelijat palaavat jälleen suurelta osin lähiopetukseen korona-ajan jälkeen. Erityisesti opiskelijakaupungeissa tämä voi tarkoittaa ruuhkaisia asuntonäyttöjä. Vuokralaisen löytäminen on saattanut hankaloitua koronapandemian aikana, mutta tilanne voi kääntyä päälaelleen nyt vuokrauksen huippusesongin lähestyessä. Miten vuokralainen voi vakuuttaa vuokranantajan ja erottua useiden vuokralaisehdokkaiden joukosta?

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.