Käänne vuokramarkkinoilla – Vuokrien nousu vauhdittui kevään aikana

Vuokrakehityksessä on tapahtunut käänne. Tilastokeskuksen tuore vuokratilastojulkistus kertoo vapaarahoitteisten vuokrien kasvun vauhdittuneen huhti-kesäkuussa alkuvuoteen verrattuna. Korona-ajan aiemmissa tilastojulkistuksissa vuokrakehitys on ollut kaupungeissa joko hidastuvalla trendillä tai negatiivista.

Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa /  Kuva: Shutterstock
Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa / Kuva: Shutterstock

Tilastokeskus on julkistanut vuokratilastot kuluvan vuoden huhti-kesäkuulta. Vapaarahoitteiset vuokrat nousivat pääkaupunkiseudulla ja muualla Suomessa 0,9 prosenttia vuoden 2021 toisella neljänneksellä verrattuna vuoden takaiseen.

Vuokrat nousivat vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna 0,5 prosenttia pääkaupunkiseudulla ja 0,6 prosenttia muualla maassa. Vuokrakehitys on selkeästi vauhdittunut kuluvan vuoden alkuun ja viime vuoden loppuun verrattuna. Viime vuoden viimeiseltä neljännekseltä kuluvan vuoden ensimmäiselle neljännekselle vuokrat nousivat 0,1 prosenttia pääkaupunkiseudulla ja pysyivät muualla Suomessa ennallaan.

”Vuokramarkkinoilla on tapahtunut käänne. Vuokrakehitys on vauhdittunut ensimmäistä kertaa korona-aikana. Korona vaikuttaa kiusaavan edelleen erityisesti Helsinkiä, jossa käänne on ollut muita suuria kaupunkeja vaatimattomampi. Monissa keskisuurissa kaupungeissa, kuten esimerkiksi Lahdessa ja Hämeenlinnassa, vuokrien lasku on kääntynyt maltilliseen nousuun”, kertoo Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Koko maassa vuokrien vuosimuutos on ollut yksiöissä 1,0 prosenttia, kaksioissa 0,7 prosenttia sekä kolmioissa ja suuremmissa vuokra-asunnoissa 1,1 prosenttia. Vuokrat ovat laskeneet ainoastaan Mikkelissä (–0,2 %). Nopeimmin vuokrat ovat viimeisen vuoden aikana nousseet Turussa (+1,6 %) ja Tampereella (+1,4).

”Tampere oli ykkössijalla ja Turku kakkossijalla Suomen Vuokranantajien heinäkuussa julkaistussa kaupunkirankingissa, jossa arviotiin kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta. Molemmat kaupungit vaikuttavat selvinneen esimerkiksi Helsinkiä pienemmillä koronakolhuilla”, arvioi Sakari Rokkanen.

Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa /  Kuva: Shutterstock
Vuokrat nousivat nopeimmin Turussa / Kuva: Shutterstock

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Vuokrasopimuksen päättämissopimus – unohdettu apu yllättäviin tilanteisiin12.7.2022 07:30:00 EEST | Tiedote

Kun tiedot uusista opiskelu- ja työpaikoista kilahtavat sähköpostiin heinä-elokuussa, käyvät vuokramarkkinat kuumina. Tällaisissa tilanteissa voi usein olla tarve päättää vanha ja aloittaa uusi vuokrasopimus nopeammin, kuin mitä irtisanomisajat antaisivat myöden. Myös yllättävä remontti tai muu elämänmuutos voi edellyttää asumiskuvioiden nopeaa uudelleenjärjestelyä. Tällöin vuokrasuhteen voi päättää yhteisymmärryksessä haluttuun ajankohtaan. Suomen Vuokranantajien neuvontalakimies Saara Penttilä avaa tarkemmin, mistä tässä usein unohdetussa vuokrasuhteen päättämiskeinossa on kysymys.