Espoon kaupunki - Esbo stad

Käännössovellus voisi mahdollistaa kaupungin monikielisen asiakaspalvelun

Jaa

Espoon kaupunki kokeili käännössovellusta selvittääkseen, voisiko ratkaisu tehostaa asiakaspalvelua ja tuoda kustannusvaikuttavuutta usein toistuvissa kaupungin palvelutilanteissa. Kokeilun tulokset olivat lupaavia ja luovat hyvää perustaa Espoon kaupungin asiakaspalvelutilanteiden kielivalikoiman laajentamiselle jatkossa.

Puheen tulkkauksessa äänenlaatu osoittautui tärkeäksi tekijäksi sovelluksen toimivuuden kannalta. Kun sovellusta testattiin korona-aikana, maskit ja suojapleksit heikensivät tulkkauksen laatua. (Kuva: Espoon kaupunki)
Puheen tulkkauksessa äänenlaatu osoittautui tärkeäksi tekijäksi sovelluksen toimivuuden kannalta. Kun sovellusta testattiin korona-aikana, maskit ja suojapleksit heikensivät tulkkauksen laatua. (Kuva: Espoon kaupunki)

Koronatilanne hankaloitti käännössovelluksen asiakastestauksia. Muutama asiakastestaus toteutui Espoon kaupungin työllisyyspalvelujen kanssa, mutta asiointipalvelujen kanssa asiakastestauksia ei pystytty toteuttamaan ollenkaan.

Kokemukset sovelluksesta olivat hyviä. Sovellus pystyi kääntämään tekstiksi ja tulkkaamaan puheeksi riittävän hyvin suomesta englanniksi, venäjäksi ja arabiaksi. Koska asiakastestaukset jäivät suunniteltua vähemmälle, sovellusta testattiin myös ennakkosuunnitelmista poiketen suomen kielestä turkin ja espanjan kielille.

Äänenlaadulla iso merkitys tulkkaustilanteissa

Arabian opettaminen sovellukselle osoittautui venäjän opettamista hankalammaksi johtuen oikealta vasemmalle -kirjoitustavasta sekä muista arabian kielen ominaispiirteistä.

Puheen tulkkauksessa äänenlaatu osoittautui tärkeäksi tekijäksi sovelluksen toimivuuden kannalta. Sovellus tulkkasi sitä paremmin mitä lähempänä mikrofonia keskustelijat olivat ja mitä selkeämmin puhujat artikuloivat. Kun sovellusta testattiin korona-aikana, maskit ja suojapleksit heikensivät tulkkauksen laatua.

Sovellusta opetettiin tulkkaamaan ja kääntämään asiakaspalvelutilanteissa esiin nousevia tyypillisimpiä kysymyksiä, jotka liittyvät HSL-matkakortteihin, kuljetuspalveluihin sekä varhaiskasvatuksen palveluihin. Työllisyyspalveluissa opetusta painotettiin työnohjaukseen liittyvään erityissanastoon ja asiointitilanteiden simulointiin.

”Kokeilussa merkittävään asemaan nousi se, että henkilökunta sitoutui sovelluksen opettamiseen ja natiivit kielten osaajat tarkastivat käännösten laatua”, toteaa hankejohtaja Marke Kaukonen.

Tavoitteena yksi sovellus tukemaan monikielistä arkiasiointia

”Haaveenamme on saada tulevaisuudessa yksi käännös- ja tulkkaussovellus, joka voisi tukea asiointia, neuvontaa ja arkisia tilanteita niin päiväkodeissa, kouluissa, neuvoloissa, kirjastoissa kuin työllisyyspalveluissa ja asiointipalveluissa”, toteaa kokeilua koordinoinut kehittämispäällikkö Valia Wistuba.

Maaliskuussa 2021 käynnistyneen työllisyyden kuntakokeilun myötä Espoon kaupungille siirtyi kokonaisvastuu työllisyyspalveluiden järjestämisestä muun muassa kaikille vieraskielisille ja maahanmuuttajataustaisille espoolaisille.

”On tärkeää, että tarjolla olevat työllistymistä tukevat palvelut ovat kaikkien kaupunkilaisten saavutettavissa. Nyt toteutettu kokeilu osoitti, että saamme jatkossa näihin arjen monikielisiin asiakaspalvelutilanteisiin hyvää tukea käännös- ja tulkkaussovelluksia hyödyntämällä", toteaa elinkeinojohtaja Tuula Antola.

Asiakaspalvelussa on olennaista, että asiakas tulee ymmärretyksi ja myös ymmärtää saamiaan vastauksia ja ohjeita. Useilla älylaitteilla toimiva reaaliaikainen käännös- ja tulkkaussovellus helpottaa palvelutilannetta sekä asiakkaan että henkilöstön näkökulmasta.

”Kokeilun perusteella tällainen sovellus vaikuttaa soveltuvan erityisesti yleisneuvontaan ja digituen antamiseen kasvokkain tai etänä. Tämä voisi tulevaisuudessa olla yksi keino madaltaa erikielisten asiakkaiden kynnystä kaupungin palveluihin tarjoamalla saavutettavammat ja kustannusvaikuttavammat palvelut”, toteaa asiointijohtaja Kirsi Remes.

Kokeilu toteutettiin kesäkuun 2020 ja maaliskuun 2021 välisenä aikana yhteistyössä Espoon kaupungin työllisyyspalvelujen ja asiointipalvelujen, Gofore Oy:n ja Microsoft Oy:n kanssa. Kokeilussa sovellusta testattiin Espoon kaupungin henkilökunnan työkäytössä olevilla tietokoneilla sekä älypuhelimilla.

Kokeilu oli osa Espoon digiagendan kokeiluja, joilla pyritään kehittämään kaupungin palveluja ja digitaalisia ratkaisuja uutta teknologiaa hyödyntäen.

Kokeilun käyttökokemuksia ja oppeja hyödynnetään Espoon kaupungin tulevissa käännös- ja tulkkausratkaisuissa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

kehittämispäällikkö Valia Wistuba, 043 825 2905, valia.wistuba@espoo.fi  
hankejohtaja Marke Kaukonen, 050 553 2495, marke.kaukonen@espoo.fi  

Kuvat

Puheen tulkkauksessa äänenlaatu osoittautui tärkeäksi tekijäksi sovelluksen toimivuuden kannalta. Kun sovellusta testattiin korona-aikana, maskit ja suojapleksit heikensivät tulkkauksen laatua. (Kuva: Espoon kaupunki)
Puheen tulkkauksessa äänenlaatu osoittautui tärkeäksi tekijäksi sovelluksen toimivuuden kannalta. Kun sovellusta testattiin korona-aikana, maskit ja suojapleksit heikensivät tulkkauksen laatua. (Kuva: Espoon kaupunki)
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Espoon kaupunki - Esbo stad
Espoon kaupunki - Esbo stad
PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD

+358 9 816 21http://www.espoo.fi

Verkostomainen viiden kaupunkikeskuksen Espoo on vastuullinen ja inhimillinen edelläkävijäkaupunki, jossa kaikkien on hyvä asua, oppia, tehdä työtä ja yrittää ja jossa espoolainen voi aidosti vaikuttaa.

Facebook

Twitter

 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad

De nya hållbarhetsberäkningarna för Esbo är fortfarande dystra och verkligheten är ännu dystrare – det finns inga förutsättningar för att godkänna lagarna om en vårdreform14.5.2021 12:35:48 EEST | Tiedote

”Vårdreformen framskrider i en coronadimma med skygglappar för ögonen”, säger Esbos stadsdirektör Jukka Mäkelä. ”Beredarna bryr sig inte om konsekvenserna för de växande städerna. Finansministeriets nya hållbarhetsberäkning är fortfarande oroväckande, även om den direkta nedskärningen i Esbo har minskat något. I verkligheten är situationen ännu dystrare: hållbarhetsberäkningen beaktar inte att ökningen av skattefinansieringen avtar och inte heller stadens kostnader för ändringen.”

Uudet painelaskelmat Espoolle edelleen synkkiä ja todellisuus vielä synkempi – sote-lakien hyväksymiselle ei ole edellytyksiä14.5.2021 12:34:34 EEST | Tiedote

”Sote-uudistuksen läpivientiä jatketaan koronasumussa ja laput silmillä”, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä. ”Vaikutuksista kasvaviin kaupunkeihin ei piitata. Valtionvarainministeriön uusi painelaskelma näyttää edelleen pahalta, vaikka Espoon suora leikkaus onkin vähän pienentynyt. Todellisuudessa tilanne on vielä synkempi: painelaskelma ei huomioi verorahoituksen kasvun hidastumista eikä kaupungille koituvia muutoskustannuksia.”

Espoo-päivää vietetään perinteiseen tapaan elokuun viimeisenä lauantaina 28.8.202111.5.2021 09:59:28 EEST | Tiedote

Espoo-päivää juhlitaan yhdessä koko kaupungin kanssa elokuun viimeisenä lauantaina 28.8.2021. Juhlintaan ja kaupunkijuhlan viettoon kutsutaan mukaan kaikki kaupunkilaiset ja kaupungin ystävät. Tänä vuonna poikkeusajan vuoksi erityisen odotettu Espoo-päivä muodostuu kaupunginosa- ja puutarhajuhlista sekä keskustelutilaisuuksista. Virtuaalisesti saavutettavat sisällöt verkossa tukevat ohjelmistoa ja ne kootaan Espoon digitaaliseen kulttuuritaloon Urban Espooseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme