KAAPELI 25 - minnesbilder och hågkomster av Kabelfabriken ges ut 14.9.2017

Kabelfabriken firar sitt 25-årsjubileum hösten 2017. Den före detta kabeltillverkande fabriken, som i årtionden var Finlands största byggnad och en symbol för Finlands omvandling från ett agrarsamhälle till ett industrisamhälle, har sedan början av 1990-talet varit ett center för finländska konst- och kulturaktörer. Under de gångna åren har många av landets främsta bildkonstnärer, fotografer, författare, musiker, danskonstnärer och filmmakare verkat i huset.

Kaapelitehdas_Kuva Patrik Rastenberger (1).

- Kabelfabriken har också utvecklats till en betydande scen för konst och skapande, och ett center för kreativ industri. Helheten är unik också i internationellt perspektiv. Den har mött tidens utmaningar och lyckats förnya sig efter behov, säger vd för Fastighet Ab Kaapelitalo Kai Huotari.

KAAPELI 25 är en jubileumsbok som samlar intressanta minnen och reflektioner över det som hänt och om framtiden av några centrala personer i Kabelfabrikens historia.

Konstnärer, politiker och tjänstemän som deltagit i grundandet av Kabelfabriken, hyresgäster och anställda som arbetat i huset i dess olika faser samt samarbetspartners som följt husets utveckling till ett europeiskt kulturcentrum av rang delar med sig av sina minnen.

Boken ges ut i hårdpärmoch fyrfärg, i tre olika språkversioner: finska, svenska och engelska. Den finns ute den 14 september 2017.

Into Kustannus kommer att ordna ett pressmöte kring boken samma dag som den kommer ut, den 14 september 2017 kl. 14. Pressmötet hålls i Kabelfabrikens takbastu. Boken kommer att presenteras av chefredaktören Juhani Tuuttila, och på plats finns också andra som bidragit till bokens innehåll, bl.a. Jörn Donner, Stefan Bremer, Teemu Mäki, Lauri Törhönen och Raija Ojala. Kai Huotari kommer att berätta om SULA-konferensen, om festen som arrangeras i Sjökabelhallen samt om KaapeliWalks-guidade turer som också är en del av Kabelfabrikens jubileumsår. Det bjuds på förfriskningar och lite tilltugg.

Foton: http://bit.ly/2gwu6tf

Ytterligare upplysningar:

Kai Huotari, Fastighet Ab Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, tel. 050 384 1557

Begäran om material till adressen: kommunikationschef Nora Varjama,  nora.varjama@intokustannus.fi

Kaapelitehdas_Kuva Patrik Rastenberger (1).

The design of Dance House Helsinki is starting to take shape10.4.2018 16:00Tiedote

Planeringen av Dansens hus börjar ta form10.4.2018 16:00Tiedote

Tanssin talon suunnitelma jalostuu kohti lopullista muotoaan10.4.2018 16:00Tiedote