KAAPELI 25 - muistikuvia ja muistelmia julkaistaan 14.9.2017

Kaapelitehdas viettää 25-vuotisjuhliaan syksyllä 2017. Entinen kaapeleita valmistanut tehdas, joka oli vuosikymmeniä Suomen suurin rakennus, ja joka symbolisoi Suomen siirtymistä agraariyhteiskunnasta teollistuneeksi maaksi, on toiminut suomalaisille taide- ja kulttuuritoimijoille omistautuneena keskuksena 1990-luvun alusta lähtien. Näiden vuosien aikana sen suojissa on toiminut Suomen eturivin kuvataiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, muusikkoja, tanssitaiteilijoita ja elokuvantekijöitä.

Kaapelitehdas_Kuva Patrik Rastenberger (1).

- Kaapelitehtaasta on myös muodostunut merkittävä taiteen esityspaikka ja luovan teollisuuden keskittymä. Kansainvälisestikin ainutlaatuinen kokonaisuus on kestänyt ajan haasteet ja osannut uusiutua tarpeen mukaan, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari sanoo.

KAAPELI 25 on juhlakirja, joka kokoaa yhteen eräiden Kaapelitehtaan kulttuurikeskuksen historian kannalta keskeisten henkilöiden muistikuvia ja muistelmia menneestä sekä näkemyksiä tulevasta.

Muistojansa talosta kertovat taiteilijat, poliitikot ja virkamiehet, jotka olivat Kaapelitehtaan synnyttämisen takana, yhtiön vuokralaiset ja työntekijät, jotka ovat työskennelleet talossa sen eri vaiheissa sekä yhteistyökumppanit, jotka ovat seuranneet talon kehittymistä merkittäväksi eurooppalaiseksi kulttuurikeskukseksi.

Kirja julkaistaan kovakantisena neliväriteoksena kolmena eri kieliversiona (suomi, ruotsi, englanti), ja se tulee myyntiin 14. syyskuuta 2017.

Into Kustannus järjestää kirjasta sen ilmestymispäivänä14.9.2017 klo 14 alkaen tiedotustilaisuuden Kaapelitehtaan kattosaunalla. Julkistamistilaisuudessa teoksen esittelee sen päätoimittanut Juhani Tuuttila. Paikalla ovat myös kirjaan kirjoittaneet Jörn Donner, Stefan Bremer, Teemu Mäki, Lauri Törhönen ja Raija Ojala. Kaapelitehtaan toimitusjohtaja Kai Huotari kertoo tilaisuudessa myös syksyn SULA-konferenssista, Merikaapelihallissa järjestettävistä juhlista sekä KaapeliWalks -opaskierroksista, jotka ovat osa Kaapelitehtaan juhlavuotta. Tilaisuudessa on tarjolla juomaa sekä pientä syötävää.

Annina Vainio ja työryhmä: Kaapeli 25
Kirja on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

Kuvia kirjasta ja kirjoittajista on ladattavissa: http://bit.ly/2gwu6tf

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, puh. 050 384 1557

Materiaalipyynnöt osoitteeseen: viestintäpäällikkö Nora Varjama,  nora.varjama@intokustannus.fi

Kaapelitehdas_Kuva Patrik Rastenberger (1).

Ensimmäinen kansainvälinen taiteen ja luovien alojen ammattilaistapahtuma SULA järjestetään Kaapelitehtaalla 11.-12.10.20179.10.2017 12:52Tiedote

Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävä SULA – Sustainability and Love for Arts 11.-12.10.2017 nostaa esiin taiteen ja luovien alojen keskeisiä osaajia, selviytymistarinoita ja uusien kestävien toimintamallien luomisen. Tapahtuma on suunnattu luovien alojen toimijoille, yrittäjille, startupeille, taiteilijoille sekä luovien alojen liiketoiminnan kehittäjille.

KAAPELI 25 - minnesbilder och hågkomster av Kabelfabriken ges ut 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kabelfabriken firar sitt 25-årsjubileum hösten 2017. Den före detta kabeltillverkande fabriken, som i årtionden var Finlands största byggnad och en symbol för Finlands omvandling från ett agrarsamhälle till ett industrisamhälle, har sedan början av 1990-talet varit ett center för finländska konst- och kulturaktörer. Under de gångna åren har många av landets främsta bildkonstnärer, fotografer, författare, musiker, danskonstnärer och filmmakare verkat i huset.

KAAPELI 25 - reminiscences and recollections of the Cable Factory is published 14.9.201713.9.2017 10:36Tiedote

Kaapelitehdas, Cable Factory, will celebrate its 25th anniversary in the fall of 2017. The former cable factory, which was for decades the largest building in Finland and a symbol for Finland's transition from an agrarian society to an industrialized country, has been a center for Finnish art and culture since the early 1990s. Over the years, it has housed numerous high-profile Finnish artists, photographers, writers, musicians, dance artists and filmmakers.