KAAPELI 25 - muistikuvia ja muistelmia julkaistaan 14.9.2017

Kaapelitehdas viettää 25-vuotisjuhliaan syksyllä 2017. Entinen kaapeleita valmistanut tehdas, joka oli vuosikymmeniä Suomen suurin rakennus, ja joka symbolisoi Suomen siirtymistä agraariyhteiskunnasta teollistuneeksi maaksi, on toiminut suomalaisille taide- ja kulttuuritoimijoille omistautuneena keskuksena 1990-luvun alusta lähtien. Näiden vuosien aikana sen suojissa on toiminut Suomen eturivin kuvataiteilijoita, valokuvaajia, kirjailijoita, muusikkoja, tanssitaiteilijoita ja elokuvantekijöitä.

Kaapelitehdas_Kuva Patrik Rastenberger (1).

- Kaapelitehtaasta on myös muodostunut merkittävä taiteen esityspaikka ja luovan teollisuuden keskittymä. Kansainvälisestikin ainutlaatuinen kokonaisuus on kestänyt ajan haasteet ja osannut uusiutua tarpeen mukaan, Kiinteistö Oy Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari sanoo.

KAAPELI 25 on juhlakirja, joka kokoaa yhteen eräiden Kaapelitehtaan kulttuurikeskuksen historian kannalta keskeisten henkilöiden muistikuvia ja muistelmia menneestä sekä näkemyksiä tulevasta.

Muistojansa talosta kertovat taiteilijat, poliitikot ja virkamiehet, jotka olivat Kaapelitehtaan synnyttämisen takana, yhtiön vuokralaiset ja työntekijät, jotka ovat työskennelleet talossa sen eri vaiheissa sekä yhteistyökumppanit, jotka ovat seuranneet talon kehittymistä merkittäväksi eurooppalaiseksi kulttuurikeskukseksi.

Kirja julkaistaan kovakantisena neliväriteoksena kolmena eri kieliversiona (suomi, ruotsi, englanti), ja se tulee myyntiin 14. syyskuuta 2017.

Into Kustannus järjestää kirjasta sen ilmestymispäivänä14.9.2017 klo 14 alkaen tiedotustilaisuuden Kaapelitehtaan kattosaunalla. Julkistamistilaisuudessa teoksen esittelee sen päätoimittanut Juhani Tuuttila. Paikalla ovat myös kirjaan kirjoittaneet Jörn Donner, Stefan Bremer, Teemu Mäki, Lauri Törhönen ja Raija Ojala. Kaapelitehtaan toimitusjohtaja Kai Huotari kertoo tilaisuudessa myös syksyn SULA-konferenssista, Merikaapelihallissa järjestettävistä juhlista sekä KaapeliWalks -opaskierroksista, jotka ovat osa Kaapelitehtaan juhlavuotta. Tilaisuudessa on tarjolla juomaa sekä pientä syötävää.

Annina Vainio ja työryhmä: Kaapeli 25
Kirja on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

Kuvia kirjasta ja kirjoittajista on ladattavissa: http://bit.ly/2gwu6tf

Lisätiedot:

Toimitusjohtaja Kai Huotari, Kiinteistö Oy Kaapelitalo, kai.huotari@kaapelitehdas.fi, puh. 050 384 1557

Materiaalipyynnöt osoitteeseen: viestintäpäällikkö Nora Varjama,  nora.varjama@intokustannus.fi

Kaapelitehdas_Kuva Patrik Rastenberger (1).

The design of Dance House Helsinki is starting to take shape10.4.2018 16:00Tiedote

Planeringen av Dansens hus börjar ta form10.4.2018 16:00Tiedote

Tanssin talon suunnitelma jalostuu kohti lopullista muotoaan10.4.2018 16:00Tiedote