Kaapelitehtaalla pureudutaan Helsingin taide- ja kulttuurivisioon 18.9.2020

Yhdessä tekeminen, kansalaisten aktivointi sekä Helsingin taide- ja kulttuurivisio 2030 ovat Kaapelitehtaalla perjantaina 18.9.2020 järjestettävän Urban Exploration -tapahtuman teemoja. Kiinteistö Oy Kaapelitalo tuottaa tapahtuman osana Cultural and Creative Spaces and Cities -hanketta yhteistyössä Tarton Aparaaditehtaan kanssa.

Cultural Creative Spaces & Cities

Kiinteistö Oy Kaapelitalo on mukana eurooppalaisessa Cultural and Creative Spaces and Cities (CCSC) -hankkeessa, joka tarkastelee kestävää kaupunkikulttuuria kansalaisten näkökulmasta.

KOY Kaapelitalo on vastuussa yhdestä Urban Lab -kokonaisuudesta, jossa kehitetään innovatiivisia ratkaisuja kaupungin ja kansalaisten yhteistyöhön. Urban Lab -toiminta huipentuu seitsemään Urban Exploration -tapahtumaan, joita järjestetään vuoden 2020 aikana ympäri Eurooppaa.

Helsingin ja Tarton yhteistyössä tuottama ohjelma koostuu kahdesta osiosta. Kello 14.00 alkaen Helsingissä keksijä/futuristi Perttu Pölönen puhuu arvoista ja monimuotoisuudesta, suunnittelija Sara Kuusi Helsingin mallista, ja tanssija Sonya Lindfors valottaa taiteilijan näkökulmasta Helsingin kaupungin uutta taide- ja kulttuurivisiota. Tartossa kaupunkikehittämisestä puhuvat kaupunginarkkitehti Tõnis Arjus, kirjailija Berk Vaher ja maisema-arkkitehti Karin Bachmann. Kaikki puheenvuorot ovat englanniksi.

Puheiden jälkeen kello 17.00 molemmissa kaupungeissa järjestetään paikallinen paneelikeskustelu. Helsingissä aiheena on Helsingin taide- ja kulttuurivisio 2030. Panelisteina ovat Helsingin kaupungin kulttuurijohtaja Mari Männistö, tanssija Sonya Lindfors, Tapahtumasäätiön toimitusjohtaja Stuba Nikula ja KOY Kaapelitalon toimitusjohtaja Kai Huotari. Keskustelu käydään suomeksi.

Tapahtumassa esiintyy muusikko Roni Martin, ja se päättyy Tarton tuottamaan musiikkituokioon.

Seminaarin molemmat osat striimataan. Ne ovat katsottavissa suorana ja myöhemmin myös tallenteina CCSC-hankkeen kotisivuilta: www.spacesandcities.com/event/urban-exploration-helsinki.

Seminaarin Facebook-tapahtuma löytyy osoitteesta: www.facebook.com/events/1205004423201653

CCSC-hanketta koordinoi eurooppalaisten kulttuurikeskusten verkosto Trans Europe Halles, ja se saa tukea EU:n Luova Eurooppa -ohjelmasta.

Raisa Karttunen
raisa.karttunen@kaapelitehdas.fi

Cultural Creative Spaces & Cities

Kaapelitehtaan, Suvilahden ja Nilsiänkatu 10 kulttuurikeskuksia hallinnoi Helsingin kaupungin omistama Kiinteistö Oy Kaapelitalo, joka peruskorjaa ja vuokraa vanhoja teollisuusrakennuksia taiteen, kulttuurin ja luovan teollisuuden tarpeisiin.

Kaapelitehdas on Suomen suurin kulttuurikeskus, jossa toimii mm. 3 museota, 10 galleriaa, ravintola, kirjakauppa, tanssiteattereita, taidekouluja sekä taiteilijoita, bändejä ja luovien alojen yrityksiä.

Nilsiänkatu 10:ssä sijaitseva kiinteistö on lääkeyhtiö Orionin entinen pääkonttori ja lääketehdas. Viidessä toimistokerroksessa ja kahdessa kellarikerroksessa toimii noin 250 lähinnä kulttuuri- ja taidealan vuokralaista.

nilsiankatu10.fi

Kiinteistö Oy Kaapelitalon linjaukset vuokralaisten talousahdingon helpottamiseksi koronavirusepidemian johdosta30.3.2020 16:54:20 EESTTiedote

KOY Kaapelitalon hallitus päätti maanantaina 30.3.2020 pidetyssä kokouksessaan linjauksesta, jolla pyritään helpottamaan yhtiön vuokralaisille koronaepidemian torjuntatoimista aiheutunutta talousahdinkoa. KOY Kaapelitalo on Helsingin kaupungin omistama yhtiö, ja tehty linjaus noudattaa Helsingin kaupungin 27.3.2020 konserniyhtiöilleen antamaa suositusta tilavuokrien osalta.