KaapeliWalks tar dig på ett äventyr i Kabelfabriken

Vad bjöd president Urho Kekkonen på sina statsgäster i Kabelfabrikens hiss? Vad har Mick Jagger med Kabelfabriken att göra? Eller hur förknippas kulturcentret med den finländska idrottens historia? Huset är fullt med historier! Nu har du möjlighet att delta i Kabelfabrikens guidade rundturer som ordnas på lördagseftermiddagar.
Foto: Patrik Rastenberger

KaapeliWalks uppstod som ett resultat av efterfrågan

- Vi får hela tiden förfrågningar om att folk vill komma och bekanta sig med verksamheten i Kabelfabriken, berättar vd för Fastighet Ab Kaapelitalo Kai Huotari.

Guidade rundturer tar besökarna till Kabelfabrikens korridorer och bakom kulisserna. Under rundturen berättar guiden om husets långa och omväxlande historia och också om förändringarna i det finländska samhället allt från industrialiseringen till den kreativa klassens frammarsch. Hur gick Kabelfabrikens omvandling från en kabeltillverkare till Finlands största kulturcentrum egentligen till?

Deltagarna har också möjlighet att titta in i konstnärernas arbetslokaler, se arkivpärlor från filmer som filmats i Kabelfabriken och testa sina spelkunskaper i Poppikoppi som inretts som en liten träningslokal för band.

- Vi är jättestolta över Kabelfabrikens långa och mångfasetterade historia och dess levande och mångsidiga verksamhet i dag, säger Huotari.

Alla rundturer är unika och beror på guiden och gruppens önskemål. Guidade rundturer ordnas till en början en gång i veckan på lördagseftermiddagar, men senare på våren är det vid behov möjligt att ordna fler rundturer i veckan.

Skräddarsydda rundturer för mötesgäster, grupper och i samband med företagsevenemang är också möjliga.

Kom med på en äventyrsresa!

KaapeliWalks – guidade rundturer i Kabelfabriken varje lördag kl. 14
Längden är ca 1,5 h. Avgång: C-trappans foajé.

Biljetter:
22 € för studerande, pensionärer, arbetslösa
12,50 € för barn under 12 år

Biljetter finns till salu i Kabelfabrikens butik / Info vid C-trappans ingång.
Bokningar och förfrågningar: raisa.karttunen@kaapelitehdas.fi

Producent Raisa Karttunen, raisa.karttunen@kaapelitehdas.fi