Kaarlen palkinnot Esa Sirénille, Eeva Kolulle ja Sarianna Silvoselle

Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnetään Esa Sirénille romaanista Sissiosasto Hirvelä. Kaarlen palkinnon tietokirjailijalle saa Eeva Kolu teoksestaan Korkeintaan vähän väsynyt – Eli kuinka olla tarpeeksi maailmassa, jossa mikään ei riitä. Suomentaja Sarianna Silvonen saa Kaarlen palkinnon kääntäjälle. Kaarlen palkinnot on nimetty Gummeruksen vuonna 1872 perustaneen Kaarle Jaakko Gummeruksen mukaan.

Eeva Kolu ja Esa Sirén (kuvat: Mikko Rasila ja Marek Sabogal)

Esa Sirén on vakiinnuttanut paikkansa sukupolvensa parhaana sotakirjailijana. Kuusitoista sotaromaania julkaisseen Sirénin teos Sissiosasto Hirvelä (2020) herättää eloon jatkosodan vaiherikkaan syksyn 1941. "Sirén kuvaa taitavasti ja liioittelematta tosipohjaisia taisteluita, sissien urotekoja ja kohtaloita. Kirjailijantyössä Sirén paneutuu taustatutkimukseen ja osoittaa jatkuvasti intohimoa ja uudistumiskykyä – tämä välittyy tekstistä", Gummeruksen kaunokirjallisuuden kustantaja ja toimitusjohtaja Anna Baijars luonnehtii. Kirjat ovat myös löytäneet paikkansa ja lukijansa: Sirénin teoksia on myyty yhteensä yli 230 000 kappaletta, ja viime aikoina hänen romaaninsa ovat saaneet myös äänikirjayleisön suosion. Kaunokirjailijalle Kaarlen palkinto on jaettu vuodesta 1970, ja se myönnetään nyt 51. kerran.

Kaarlen tietokirjapalkinto jaetaan nyt kuudennen kerran. Eeva Kolun esikoisteos Korkeintaan vähän väsynyt on tarkka ja avoin summaus uupumuksesta, jota on luonnehdittu erityisesti milleniaalien kohtaloksi. Muistelma- ja esseeperinteeseen nojaavassa kirjassaan Kolu ruotii omakohtaisella otteella niitä lukemattomia syitä, jotka altistavat riittämättömyyden tunteille ja sen myötä burnoutille. Gummeruksen tietokirjallisuuden kustantaja Johanna Laitinen perustelee valintaa: ”Kolulla on silmää yksityiskohdille, ja tekstin tunnelmaa maustava kolumainen huumori auttaa katsomaan kivuliastakin kokemusta etäisyyden päästä. Kirjan innostunut vastaanotto kertoo kirjailijan poikkeuksellisesta kyvystä vainuta aihe, joka puhuttelee eri-ikäisiä lukijoita vuosituhannen alun Suomessa. Teos tarjoaa sitä, mitä parhaat tietokirjat tekevät: Siitä voi oppia, ja sen kanssa voi väitellä. Siihen voi samastua tai sitä voi lukea avoimen uteliain silmin.”

12. kerran jaettavan kääntäjäpalkinnon saa Sarianna Silvonen työstään spekulatiivisen fiktion suomentajana. ”Sarianna Silvonen on taitava ja ilmeikäs kääntäjä, joka tuntee spekulatiivisen fiktion kentän syvällisesti. Hän on suomentanut muun muassa kahdeksan Sarah J. Maasin fantasiaromaania – tähän mennessä jo 5024 sivua – aina yhtä tinkimättömällä ammattitaidolla. Silvosen elävä ja ketterä kieli saa fantasiamaailmat tuntumaan tosilta: lukija tuntee olevansa mukana keskellä mystistä metsää, kapuamassa vuorelle, taistelemassa pahuutta vastaan”, Anna Baijars toteaa.

Anna Baijars, anna.baijars@gummerus.fi, p. 040 584 0061

Eeva Kolu ja Esa Sirén (kuvat: Mikko Rasila ja Marek Sabogal)
Esa Sirén (kuva: Marek Sabogal)
Eeva Kolu ( kuva: Mikko Rasila)

Suomen vanhin yleiskustantamo Gummerus Kustannus Oy on vuodesta 1872 toteuttanut perustajansa visiota: julkaisemme vastustamattoman viihdyttävää, inspiroivaa ja informoivaa kirjallisuutta. Suhtaudumme kirjallisuuteen rakastavasti ja intohimoisesti. Omaperäiset ja uskaliaat kustannuspäätökset ovat aina olleet Gummeruksen toiminnan ydin.

Ykkösrivin esseisti Silvia Hosseini kirjoittaa elämästä, kuolemasta ja matkoista niiden välillä3.3.2021 08:25:00 EETTiedote

Voiko matkustamisen nautinnollisuudesta enää puhua? Mikä on Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon yhteys pääomaan? Kuka on esseen minä? Voiko kuoleman kanssa oppia tulemaan toimeen? Tie, totuus ja kuolema (Gummerus) on Silvia Hosseinin tarkkanäköinen, omintakeinen, älykäs ja terävä tutkielma matkasta kohti väistämätöntä – muutaman mutkan kautta. Esseekokoelmassa pohditaan ruumiillisuutta ja henkisyyttä, rahaa ja valtaa, elämäniloa ja menetystä.

NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta1.3.2021 12:14:31 EETTiedote

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.