Kaasua Poriin – Kaupungin ensimmäinen kaasutankkausasema vihittiin käyttöön

27.6.2017 11:30 | Gasum Oy

Porin ensimmäisen kaasutankkausaseman avajaisia vietettiin tänään tiistaina 27.6.2017. Porin Tiilimäessä Maamiehenkadulla sijaitseva Gasumin tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille.

Porin ensimmäinen kaasutankkausasema avautui käyttöön Tiilimäessä Maamiehenkadulla. Gasum kehittää aktiivisesti bio- ja maakaasun tankkausasemaverkostoa ja avaa seuraavien vuosien aikana 35 uuttatankkausasemaa. Suunnitteilla on useita asemia muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun ja Lahteen.

”Teemme töitä puhtaamman liikenteen puolesta, ja rakennamme tankkausasemaverkostoa nyt voimakkaasti. Kaasuautojen määrä Suomessa on ennätyksellisessä kasvuvauhdissa. Suomen teille halutaan yhä enemmän uusiutuvaa energiaa, ja biokaasu on yksi houkuttelevimmista vaihtoehdoista perinteisille polttoaineille. Porin aseman avautumista on odotettu jo kuumeisesti Satakunnassa. Uusi asema parantaa entisestään alueen kuluttajien ja yritysten mahdollisuuksia siirtyä biokaasun käyttöön. Tänä vuonna kaasua voi jo tankata myös uusilla paikkakunnilla Porin lisäksi Hämeenlinnassa, Jyväskylässä ja Vantaalla,” kertoo Gasumin toimitusjohtaja Johanna Lamminen.

"Porin kaupunki on Kohti hiilineutraalia kuntaa -verkoston suurin kuntajäsen. Näin ollen on selvää, että vähäpäästöisyys on tavoitteemme myös liikenteessä. Porin aseman avajaiset ovat tärkeä osa kaupungin vähäpäästöisen liikenteen avauksia tänä kesänä”, kertoo Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen.

Avajaistilaisuuteen osallistui myös ympäristöhuoltoalan asiantuntija Eerola-yhtiöt, joka on ensimmäisenä Suomessa siirtynyt ajamaan kotimaisella ja uusiutuvalla omista jätteistä tuotetulla biokaasulla.

”Olemme ylpeitä edelläkävijäasemastamme. Omista jätteistä tuotetulla biokaasulla ajaminen on meille luonnollinen tapa olla yrityksenä entistäkin ympäristöystävällisempi, ja lisäksi jätteiden hyödyntäminen liikenteessä tukee suomalaista työllisyyttä. Käytämme biokaasua sekä raskaassa että kevyessä kalustossamme”, kertoo Eerola-yhtiöiden toimitusjohtaja Pasi Eerola.

Tankkausasemat puhtaamman liikenteen puolesta

Gasumin tarjoama biokaasu on uusiutuva ja kotimainen biopolttoaine. Biokaasun käyttäminen liikenteen polttoaineena on helppo tapa vähentää hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Se on ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus. Ympäristöystävällisyyden lisäksi biokaasu on edullinen liikennepolttoaine.

Jukka Metsälä, johtaja, biokaasu, Gasum Oy, puh. 040 563 3756, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum Oy, puh. 040 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on suomalainen kaasualan (maa- ja biokaasu) asiantuntija, joka rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö edistää kestävän energiatalouden syntyä lisäämällä biokaasun tarjontaa, kehittämällä pohjoismaista kaasuekosysteemiä ja huolehtimalla kaasun hintakilpailukyvystä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua, tuottaa ja jalostaa biokaasua Suomessa ja Ruotsissa sekä siirtää ja toimittaa niitä energiantuotantoon, teollisuudelle, kotitalouksille ja maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biohajoavien jätteiden käsittelijä ja biokaasun tarjoaja. Gasumin tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) johtava pohjoismainen osaaja, joka jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja uusien kaasuratkaisuiden hyödyntämistä Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2016 oli 843 milj. euroa. www.gasum.fi

PUHTAASTI LUONNONKAASULLA – GASUM.FI