Kaasuekosysteemi rakentuu – Oulun Jätehuolto ja Gasum tiivistävät yhteistyötä

Gasum Oy ja Oulun Jätehuolto Oy solmivat sopimuksen Gasumin Oulun biokaasulaitoksella tuotetun biokaasun käyttöön ja sen käsittelyyn liittyvästä yhteistyöstä.

Gasumin ja Oulun Jätehuollon yhteistyösopimus edistää kiertotalousratkaisuja Oulun alueella. Gasum toimittaa biojätteestä jalostettua biokaasua Oulun Jätehuollolle, joka toimittaa sitä liikenteelle uuden Oulun Jätehuollon rakennettavan kaasutankkausaseman kautta. Gasum rakentaa tankkausaseman yhteyteen kaasun kuljetuskonttien tankkauspisteen, joilla Gasum toimittaa biokaasua eri käyttökohteisiin Oulun alueella.

Kaasutankkausaseman lisäksi Oulun Jätehuolto rakentaa kaasun puhdistusyksikön, jolla yhtiö puhdistaa jätekeskukselta kerättyä kaatopaikkakaasua ja Gasumilta hankittavaa biokaasua teollisuuden tarpeisiin Oulun alueella. Gasumin Oulun biokaasulaitos tuottaa vuosittain noin 35 gigawattituntia biokaasua, joka vastaa noin 3 500 henkilöauton vuosittaista energiankulutuksen määrää.

Yhteistyösopimuksen avulla ja Oulun Jätehuollon investointien myötä Oulussa voi autoilijat jo loppukesästä tankata biokaasua sekä paikallinen teollisuus voi vaihtaa puhtaampaan energiaan eli kaatopaikkakaasusta ja biomassasta valmistettuun biokaasuun. Myös Gasum suunnittelee rakentavansa alueelle kaasuntankkausasemia, jotka luova pohjaa kaasun liikennekäytölle sekä julkisen liikenteen tarpeisiin.

”Olemme tehneet Oulun Jätehuollon kanssa kauan yhteistyötä, ja olemme iloisia siitä, että pääsemme nyt kehittämään toimintaamme edelleen eteenpäin ja rakentamaan yhdessä kaasuekosysteemiä Oulun seudulle. Tämä on taas yksi askel lähemmäs kohti tavoitteitamme vähähiilisestä yhteiskunnasta. Oulun seutu on tärkeä alue pohjoisessa Suomessa ja tuo uusia mahdollisuuksia käyttää kaasua. Näkisin mieluusti, että jopa linja-autoliikenne voisi Oulussa siirtyä kaasukäyttöisiksi,” kertoo biokaasun tuotantojohtaja Ari Suomilammi Gasumilta.

”Syvennämme mielellämme kiertotalousyhteistyötä Gasumin kanssa. Haluamme osaltamme olla mukana pienentämässä Oulun seudun hiilijalanjälkeä sekä edistää kiertotalouden ja kaasuekosystemiin kehittymistä. Uudet asemat tuovat paikallisille autoilijoille ja myös julkiselle liikenteelle mahdollisuuden siirtyä puhtaampaan kalustoon,” kertoo toimitusjohtaja Markku Illikainen Oulun Jätehuollosta.

Gasumin tarjoama biokaasu on uusiutuva ja kotimainen biopolttoaine. Biokaasun käyttäminen liikenteen polttoaineena on helppo tapa vähentää hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Se on ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus. Ympäristöystävällisyyden lisäksi biokaasu on edullinen liikennepolttoaine.

Ari Suomilammi, tuotantojohtaja, biokaasu, Gasum Oy
puh. 040 065 3351, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Markku Illikainen, toimitusjohtaja, Oulun Jätehuolto Oy
puh. 044 703 3950, etunimi.sukunimi(a)ojh.fi