Kaatuvatko vientikaupat rahoitusosaamisen puutteeseen?

KUTSU 31.5.2018

Suomeen kaivataan lisää vientiyrityksiä pk-yritysten joukosta, mutta vientiä jarruttaa rahoitusosaamiseen liittyvä pullonkaula. Pk-yritykset tuntevat yllättävän huonosti keinot vientikauppojen rahoittamiseksi tai luottotappioilta suojautumiseksi. Joka kolmas yritys kokee, että suurin este viennin aloittamiselle on pelko luottotappiosta. Tämä selviää Finnveran ja Kauppakamarin Taloustutkimuksella teettämästä laajasta vientikaupan rahoitusbarometrista.

Kuinka moni vientiyritys voittaa kaupat kotiin tarjoamalla rahoitusvaihtoehtoja? Entä kuinka monelle luottotappioita on syntynyt, ja miten niitä voisi välttää? Mihin suuntautuu pk-yritysten vienti nyt ja lähitulevaisuudessa?

Tule kuulemaan tutkimustuloksia ja keskustelemaan pk-yritysten vientiä edistävistä ratkaisuista keskiviikkona 13.6.2018 klo 9.00 Lasipalatsin Helsinki-kabinettiin osoitteeseen Mannerheimintie 22-24, Helsinki.

Barometrin tuloksia avaa Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä ja kommentoi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori sekä Finnveran Pietarin-edustuston päällikkö Timo Pietiläinen, joka kertoo Venäjän-kaupan näkymistä ja rahoituksesta.

Tilaisuudessa on tarjolla aamiaista klo 8.30 alkaen.

Ilmoitathan tulostasi maanantaihin 11.6. mennessä osoitteeseen tiina.riippa@finnvera.fi tai 040 4811165.

Lämpimästi tervetuloa!

Finnveran viestintä

Kiina haluaa oppia Suomelta pk-yritysrahoitusta14.5.2019 08:15:50 EESTTiedote

Kiina on kiinnostunut suomalaisesta pk-yritysrahoitusosaamisesta. Valtiojohtoinen Kiina pyrkii kehittämään maan pienten ja keskisuurten yritysten kenttää, ja Suomen yritysrahoitusjärjestelmä tiedetään siellä hyvin toimivaksi. Vastaavasti kiinalaisen rahoitusmarkkinan tuntemus hyödyttää suomalaisia vientiyrityksiä. Vuonna 2018 Finnveran Kiinan-kauppaan myöntämien vientitakuiden määrä nousi selvästi. Jos viennin rahoituksen, eli ostajaluoton ja vientitakuiden, kysyntä Kiinassa kasvaa jatkossakin, tieto tarjoaa kilpailukykyvaltin suomalaisille.

Viisi maakuntaa ylitse muiden yrityskaupoissa – iso muutos aiempaan on kauppojen koko10.5.2019 08:31:37 EESTTiedote

Etelä- ja Pohjois-Savo, Uusimaa, Lappi sekä Varsinais-Suomi olivat viime vuoden kovimmat kasvumaakunnat yrityskaupoissa. Näissä viidessä maakunnassa Finnveran rahoittamat omistajanvaihdokset kasvoivat edellisvuodesta niin euromääräisesti kuin tehtyjen rahoituspäätösten määrässä mitattuna. Finnvera rahoitti pk-yritysten yrityskauppoja yhteensä 129 miljoonalla eurolla. Hyvä tahti jatkuu myös tänä vuonna, jos vireillä olevat kaupat toteutuvat suunnitellusti.