Kaatuvatko vientikaupat rahoitusosaamisen puutteeseen?

KUTSU 31.5.2018

Suomeen kaivataan lisää vientiyrityksiä pk-yritysten joukosta, mutta vientiä jarruttaa rahoitusosaamiseen liittyvä pullonkaula. Pk-yritykset tuntevat yllättävän huonosti keinot vientikauppojen rahoittamiseksi tai luottotappioilta suojautumiseksi. Joka kolmas yritys kokee, että suurin este viennin aloittamiselle on pelko luottotappiosta. Tämä selviää Finnveran ja Kauppakamarin Taloustutkimuksella teettämästä laajasta vientikaupan rahoitusbarometrista.

Kuinka moni vientiyritys voittaa kaupat kotiin tarjoamalla rahoitusvaihtoehtoja? Entä kuinka monelle luottotappioita on syntynyt, ja miten niitä voisi välttää? Mihin suuntautuu pk-yritysten vienti nyt ja lähitulevaisuudessa?

Tule kuulemaan tutkimustuloksia ja keskustelemaan pk-yritysten vientiä edistävistä ratkaisuista keskiviikkona 13.6.2018 klo 9.00 Lasipalatsin Helsinki-kabinettiin osoitteeseen Mannerheimintie 22-24, Helsinki.

Barometrin tuloksia avaa Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä ja kommentoi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori sekä Finnveran Pietarin-edustuston päällikkö Timo Pietiläinen, joka kertoo Venäjän-kaupan näkymistä ja rahoituksesta.

Tilaisuudessa on tarjolla aamiaista klo 8.30 alkaen.

Ilmoitathan tulostasi maanantaihin 11.6. mennessä osoitteeseen tiina.riippa@finnvera.fi tai 040 4811165.

Lämpimästi tervetuloa!

Finnveran viestintä

Finnvera ja Kauppakamari: Suomalaisyrityksiltä jää vientikauppoja saamatta – rahoitustapoja ei tunneta13.6.2018 09:00Tiedote

Suomalaisilta pk-vientiyrityksiltä jää hyvin todennäköisesti vientikauppoja saamatta, koska ne eivät tunne riittävästi ostajalle kaupanteossa tarjottavia rahoitusvaihtoehtoja. Ostajarahoituksen merkitystä yrityksen kilpailuvalttina ei tiedosteta. Joka viidennelle vientiyritykselle on syntynyt kahden viime vuoden aikana luottotappioita, koska ostaja on jättänyt laskun maksamatta. Vientikauppaa jarruttaakin pelko luottotappioista. Samaan aikaan useat yritykset kokevat, ettei niiden tarvitse hallita vientikaupan rahoitusriskejä. Tiedot käyvät ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä.

Pk-yrityskentässä lähivuosina edessä omistajanvaihdosten suma – Pienyrittäjät seuraavat vähiten yrityksensä arvon kehittymistä24.5.2018 09:30Tiedote

Lähes viidennes yrittäjistä on suunnitellut yrityksessään omistajanvaihdosta seuraavien viiden vuoden aikana. Kymmenen vuoden jaksolla omistajanvaihdos olisi ajankohtainen yhteensä lähes joka kolmannessa pk-yrityksessä. Tämä kävi ilmi helmikuun Pk-yritysbarometrista. Omistajanvaihdokset ovat välttämättömiä yrityskentän dynamiikalle ja nostavat yrityksiä kasvu-uralle. Liian harva pk-yrittäjä kuitenkaan seuraa yrityksensä arvon kehittymistä, vaikka kyse on elämäntyöstä ja yritysvarallisuudesta. Omistajanvaihdoksiin liittyy myös mittavia rahoitustarpeita.

Pohjanmaan pk-yritykset uskovat kasvuun ja panostavat innovaatioihin – vientikaupan riskit paremmin hallintaan7.5.2018 10:34Tiedote

Pohjanmaalla toimivissa vientiyrityksissä on vahva usko kasvuun ja kansainvälistymiseen. Maakunnan vientiyrityksistä neljännes kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia, ja lisäksi noin 40 prosenttia kertoo kasvavansa mahdollisuuksien mukaan.Tämä selviää kevään Pk-yritysbarometrista. Pohjalaiset vientiyritykset aikovat panostaa tänä vuonna vahvasti myös kansainvälistymiseen. Lähes puolet pk-viejistä uskoo vientinsä arvon kasvavan tänä vuonna ja hieman yli puolet arvioi sen pysyvän entisellä tasolla.