Kaatuvatko vientikaupat rahoitusosaamisen puutteeseen?

KUTSU 31.5.2018

Suomeen kaivataan lisää vientiyrityksiä pk-yritysten joukosta, mutta vientiä jarruttaa rahoitusosaamiseen liittyvä pullonkaula. Pk-yritykset tuntevat yllättävän huonosti keinot vientikauppojen rahoittamiseksi tai luottotappioilta suojautumiseksi. Joka kolmas yritys kokee, että suurin este viennin aloittamiselle on pelko luottotappiosta. Tämä selviää Finnveran ja Kauppakamarin Taloustutkimuksella teettämästä laajasta vientikaupan rahoitusbarometrista.

Kuinka moni vientiyritys voittaa kaupat kotiin tarjoamalla rahoitusvaihtoehtoja? Entä kuinka monelle luottotappioita on syntynyt, ja miten niitä voisi välttää? Mihin suuntautuu pk-yritysten vienti nyt ja lähitulevaisuudessa?

Tule kuulemaan tutkimustuloksia ja keskustelemaan pk-yritysten vientiä edistävistä ratkaisuista keskiviikkona 13.6.2018 klo 9.00 Lasipalatsin Helsinki-kabinettiin osoitteeseen Mannerheimintie 22-24, Helsinki.

Barometrin tuloksia avaa Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä ja kommentoi Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n maajohtaja Timo Vuori sekä Finnveran Pietarin-edustuston päällikkö Timo Pietiläinen, joka kertoo Venäjän-kaupan näkymistä ja rahoituksesta.

Tilaisuudessa on tarjolla aamiaista klo 8.30 alkaen.

Ilmoitathan tulostasi maanantaihin 11.6. mennessä osoitteeseen tiina.riippa@finnvera.fi tai 040 4811165.

Lämpimästi tervetuloa!

Finnveran viestintä

Kymenlaakson pk-yrityksissä vahva usko viennin kasvuun ja innovaatioihin – vientikaupan riskit paremmin hallintaan8.10.2018 09:15Tiedote

Kymenlaaksolaisten pk-vientiyritysten usko kasvuun ja kansainvälistymiseen on edelleen varsin vahvaa. Maakunnan pk-vientiyrityksistä joka viides kertoo olevansa voimakkaasti kasvuhakuisia, ja lisäksi noin neljännes kertoo kasvavansa mahdollisuuksien mukaan. Tämä selviää Finnveran, Suomen Yrittäjien ja työ- ja elinkeinoministeriön teettämästä syksyn Pk-yritysbarometrista.