Kadonneen natsikullan jäljillä on tositarina maailman suurimmasta kultaryöstöstä

Toisen maailmansodan melskeissä natsi-Saksa keräsi huomattavat määrät valuuttoja, kultaa ja taidetta valloittamistaan maista. Kun sota vuonna 1945 läheni loppuaan, natsit piilottivat aarteet tarkan suunnitelman mukaan. Toimittaja ja kirjailija Marcus Wallén selvittää kirjassaan Kadonneen natsikullan jäljillä maailman suurimmaksi kultaryöstöksi nimitetyn tapahtumasarjan vaiheita maanosasta toiseen.

Painokelpoinen kanskikuva (kansi: Nils Olsson)

Teos seuraa natsien häikäilemätöntä kullankeruuta ja piilottelua sekä liittoutuneiden massiivista jäljitysoperaatiota ja kadoksiin jääneen kullan kohtaloa. Tarina alkaa Garmisch-Partenkirchenistä, josta tuli sodan päättyessä paitsi liittoutuneiden tukikohta myös syntinen gangsteriparatiisi. Siellä pieni joukko saksalaisia upseereja ja siviilejä vastasi natsiaarteiden piilottamisesta.

Kiinnostavia yhteyksiä myös Suomeen

Kultasalaliittolaisiin kuului myös Helsingissä toimineen Saksan suurlähettilään poika Hubert von Blücher, jonka hiljattain löytynyt kirje kummisedälleen Ruotsiin johti aiheesta kiinnostuneen toimittaja Marcus Wallénin uusille jäljille.

Yllättävää lähdemateriaalia löytyi myös Wallénin oman suvun hallusta, sillä hänen isoäitinsä siskopuoli oli töissä Saksan suurlähetystössä ja kirjeenvaihdossa suurlähettiläs Wipert von Blücherin kanssa. Kun kirjepino löytyi, oli sen päällä viesti: ”Säästäkää nämä kirjeet jälkipolville kertomuksena levottomista ajoista.”

Marcus Wallén (s. 1972) on kotoisin Ahvenanmaalta. Hän on työskennellyt 20 vuotta journalistina mm. Hufvudstadsbladetissa ja Expressen-lehdessä. Nykyisin Wallén asuu Maarianhaminassa ja toimii vapaana kirjailijana. Kadonneen natsikullan jäljillä on hänen esikoisteoksensa.

Marcus Wallén: Kadonneen natsikullan jäljillä
Alkuteos Naziguldet och de invigdas hemlighet
Suomentanut Timo Korppi
543 sivua
Saatavana painettuna ja sähkökirjana

Arvostelukappaleet ja haastattelupyynnöt:
viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä
minttu@bazarkustannus.fi

Painokelpoinen kanskikuva (kansi: Nils Olsson)
Marcus Wallén (kuva: Fredrik Hjerling)

www.bazarkustannus.fi

Lukuromaanien kuningattaren Lucinda Rileyn uutuus on täydellinen lukuherkku kesään2.6.2020 09:15:12 EESTTiedote

Lucinda Riley on Seitsemän sisarta -sarjallaan luonut kansainvälisen ilmiön, jossa sarjan jokainen kirja on rikkonut myyntiennätyksiä ja noussut bestsellerlistojen kärkipäähän. Myös Suomessa Rileyn romaanit ovat olleet alkuvuoden myydyintä käännettyä kaunokirjallisuutta: niitä on myyty jo lähes 70 000 kappaletta. Menestyskirjailijan nyt suomeksi ilmestyvä Perhosten huone tarjoaa viihdyttävän lukupaketin kesäpäiviin.

Viihdyttävä tietokirja kertoo persoonallisista kissoista ja heidän tunnetuista palvelijoistaan25.5.2020 12:25:00 EESTTiedote

Kiehtovat kissat avaavat meille näkymän satumaahan, jossa kehrääminen, naukuminen, raapiminen ja laiskottelu ovat vielä arvossaan. Historian saatossa myös monet erilaisilla luovuuden aloilla menestyneet naiset ja miehet ovat hurmaantuneet kissojen maailmasta seuratessaan lemmikkinsä edesottamuksia. Uutuuskirja Kuuluisat kissat ja heidän ihmisensä kokoaa mielenkiintoisia tarinoita ja anekdootteja kuuluisien karvapalleroiden ja heidän kaksijalkaisten purkinavaajiensa elämästä.