Kahden sanan lahjoittaminen voi ehkäistä itsemurhan. Syntyi ilmiö #mitäkuuluu.

Suomen Mielenterveysseuran kampanjalla halutaan lisätä tietämystä itsemurhien ehkäisystä ja ennen kaikkea siitä, että kuka tahansa meistä osaa ja voi auttaa läheistään.

Vaikka Suomi on tutkimusten mukaan kovin onnellinen maa, meillä tehdään enemmän itsemurhia kuin muissa Pohjoismaissa tai EU-maissa keskimäärin. Itsemurhien yleisyydestä huolimatta emme kuitenkaan ole kovin hyviä kohtaamaan asiaa kasvotusten.

Kynnystä madaltaakseen Mielenterveysseura aloitti Itsemurhien ehkäisypäivänä 10.9. #mitäkuuluu-kampanjan, jolla se kannustaa ihmisiä kysymään toisiltaan useammin kuulumisia – ja kuuntelemaan myös vastauksen.

”Kun meillä herää huoli läheisestä, kohtaaminen voi tuntua vaikealta, koska emme aina oikein tiedä kuinka kysyä mahdollisista itsetuhoisista ajatuksista. Meidän ei kuitenkaan tarvitse osata ratkaista kenenkään ongelmia. Yleensä riittää, että osoittaa välittämistä ja on tukena vaikeina hetkinä”, kertoo Itsemurhien ehkäisykeskuksen päällikkö Marena Kukkonen.

Toisin kuin usein ajatellaan, itsemurhaa ajatteleva ei yleensä halua kuolla. Itsemurha-ajatukset nousevat, kun epätoivo yltyy sietämättömäksi, eikä muita keinoja psyykkisen kivun lievittämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen tunnu olevan. Omasta voinnista ja itsemurha-ajatuksista pitäisi päästä puhumaan. Moni vaikenee, jos kukaan ei kysy.

Tutkimukset osoittavat, että kuulumisten kysyminen voi vielä samana päivänäkin muuttaa itsemurhasuunnitelmien suuntaa.

Kaikki alkaa kahdesta sanasta: ”Mitä kuuluu?”

Suomen Mielenterveysseura kannustaa ihmisiä tekemään lahjoituksen suoraan sitä kaipaavalle läheiselleen – kahdella sanalla.

Sosiaalinen media täyttyi maanantaina julkkisten #mitäkuuluu-videoista. Videotervehdyksen julkaisivat muun muassa Aku Hirviniemi, Maria Veitola, Duudsoneiden HP, Uniikki, Lauri Tilkanen, Manuela Bosco, Kiira Korpi ja Vesta. Aihe kosketti ihmisiä – joten ei aikaakaan, kun some alkoi täyttyä ihmisten #mitäkuuluu-videoista ja -tarinoista.

”'Mitä kuuluu' on kysymys, mikä meidän olisi hyvä kysyä joka päivä läheisiltä tai keneltä tahansa, kenestä herää huoli. Muistetaan myös kuunnella ja keskittyä vastaukseen ajatuksella. Se on myös kysymys, joka antaa toiselle luvan kertoa huolistaan”, muistuttaa Kukkonen.

Kampanja jatkuu ja syksyn aikana nähdään erilaisia tempauksia aiheeseen liittyen. Ihmisiä kannustetaan jatkamaan #mitäkuuluu-lahjoituksia, sillä tämä on ajankohtainen asia, joka päivä.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kampanjavideo

Marena Kukkonen
Itsemurhien ehkäisykeskuksen päällikkö
marena.kukkonen@mielenterveysseura

Itsemurhien ehkäisykeskus on Suomen Mielenterveysseuran itsemurhiin keskittyvä yksikkö, jonka tavoitteena on ehkäistä ja vähentää itsemurhia tarjoamalla tukea itsemurhaa yrittäneille, heidän läheisilleen ja itsemurhan tehneiden omaisille. Keskus tarjoaa koulutusta ammattilaisille itsemurhavaarassa olevan tunnistamiseen ja kohtaamiseen sekä tekee vaikuttamistyötä itsemurhien ehkäisemisen puolesta.