Kahden uuden voimalaitoksen suuret generaattorit tukevat Meksikon kesän huippukysyntää

Wärtsilän uudet moottorivoimalaitokset vähentävät Meksikon sähköverkon huippupainetta. ABB toimittaa Meksikoon 46 suurta suurjännitegeneraattoria sekä sähkönjakelujärjestelmiä, ohjausjärjestelmiä, taajuusmuuttajia ja turboahtimia.

Kuva: © Wärtsilä Corporation

Wärtsilä, kansainvälisesti johtava innovatiivisen teknologian ja elinkaariratkaisujen toimittaja merenkulku- ja energiamarkkinoilla, rakentaa Meksikoon kaksi moottorivoimalaitosta. Molemmat voimalaitokset toimivat sähkön huippukysynnän tukemiseksi kesäkautena, jolloin lämpötila voi nousta yli +50 °C. Muina vuodenaikoina voimalat toimivat sähköverkon voimantuotannon tasapainottamisessa.

ABB toimittaa suuret suurjännitegeneraattorit ja niihin liittyvät laitteet molempiin laitoksiin. Kyseessä on 400 ja 200 MW:n voimalaitokset. Yhteensä 46 suuren generaattorin lisäksi ABB toimittaa sähkönjakelujärjestelmät, voimalaitoksen ohjausjärjestelmät ja taajuusmuuttajia. Yhdessä voimalassa käytetään myös ABB:n turboahtimia. Molempien voimalaitosten on tarkoitus käynnistyä osittaisella kapasiteetilla jo kesällä 2022. Hankkeet saatetaan loppuun toisessa vaiheessa, ja ne ovat täydessä toiminnassa kesään 2023 mennessä.

"Olemme Wärtsilässä hyvillämme siitä, että ABB toteuttaa koko tämän hankkeen kanssamme ja tukee suunnittelun, hankinnan ja rakentamisen kattavaa toimitusmalliamme nopean toimituksen varmistamiseksi. Odotamme yhteistyön jatkuvan tältä pohjalta myös tulevaisuudessa", sanoo Wärtsilä Energyn johtaja Sushil Purohit.

"ABB:llä on syvää voimalaitossovellusosaamista yhdistettynä luotettavaan teknologiaan ja kumppanuuteen. Olemme ylpeitä siitä, että Wärtsilä on pitkäaikainen yhteistyökumppanimme ja että voimme toteuttaa tämän projektin nopeasti. Menestys syntyy yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa", sanoo ABB:n Energy Industries -divisioonan johtaja Eero Koski.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) on johtava globaali teknologiayritys. Vauhditamme yhteiskunnan ja teollisuuden muutosta tuottavamman ja kestävämmän tulevaisuuden saavuttamiseksi. ABB yhdistää ohjelmistot sähköistyksen, robotiikan, automaation ja liikkeen portfolioonsa. Näin hyödynnämme teknologian mahdollisuudet suorituskyvyn nostamiseksi uudelle tasolle. Jo yli 130 vuotta menestyksekkäästi toimineen ABB:n tärkein voimavara on sen 105 000 ammattilaista yli 100 maassa. www.abb.com

Viestintäjohtaja Satu Perälampi