Kai Niemisen uusin teos on kokoelma runoja, kirjeitä ja puhetta edesmenneelle elämänkumppanille

Niemisen kauan odotettu runokokoelma kertoo kuolemattomasta rakkaudesta.

”Heräsin taas unesta” (Basam Books 2021)

kuolinvuoteellasi sanoit että olet valmis kuolemaan,

että olet saanut tehdyksi kaiken mitä halusit,

että mikään ei jäänyt kesken

mutta meiltä jäi,

meiltä jäi yhteinen elämä kesken,

rakkaus jäi kesken

eikä se näytä koskaan loppuvan

Kai Niemisen tuore runokokoelma Heräsin taas unesta (Basam Books 2021) on ilmestynyt osana Basam Booksin Puhuttava runo -sarjaa.

Heräsin taas unesta on kokoelma runoja lopullisesta erosta, kaipauksesta, onnesta, joka jatkuu unissa ja surusta, jonka kohtaa aina uudelleen. Runoja rakkaudesta ennen kuolemaa ja sen jälkeen ­– kuolemanjälkeisestä elämästä, kuolemaa edeltävästä elämästä.

Kai Nieminen (s. 1950) on toiminut vuodesta 1977 vapaana kirjailijana ja suomentajana. Hän on julkaissut parikymmentä runoteosta kirjoina ja radiorunoina sekä kymmeniä suomennoksia, etupäässä japanilaista runoutta ja proosaa, mutta käännöksiä myös saksasta, ruotsista ja englannista.

Nieminen on saanut viidesti kirjallisuuden valtionpalkinnon, Eino Leinon -palkinnon 1999, Mikael Agricola -palkinnon 2003, Eeva-Liisa Manner -runopalkinnon 2006.

Arvostelukappaleet:

Tuomas Lapatto
tuomas.lapatto@basambooks.fi

”Heräsin taas unesta” (Basam Books 2021)

Syksyn uutuuskirja Ekotrippi antaa kyytiä synkän syyllistäville ilmastotarinoille – ”Mustalla huumorilla voi parantaa maailmaa.”9.9.2021 10:45:00 EEST | Tiedote

Esikoiskirjailija Piia Heikkinen haluaa tarjota romaanillaan vertaistukea ympäristöahdistukseen ja armollisempaa asennetta ilmastokeskusteluun. Heikkisen viesti kansainvälisen ilmastolakon (24.9.) lähestyessä on: ”Nyt jos koskaan tarvitaan empatiaa ennakkoluulojen tilalle, onnellisia loppuja dystopioiden sijaan. Vihreällä on monia eri sävyjä.”