Kaija Saariahon syntymäpäiväviikko huipentuu Musiikkitalon urkuseminaariin ja Temppeliaukion kirkon Offrande-urku- ja kuorokonserttiin

Kaija Saariahon 70-vuotissyntymäpäiväviikko huipentuu sunnuntaina 16.10. Helsingin Musiikkitalossa järjestettävään urkuseminaariin, joka keskittyy Saariahon miljoonan euron lahjoituksen mahdollistamiin, ensi vuonna valmistuviin Musiikkitalon urkuihin. Heti seminaarin jälkeen Temppeliaukion kirkossa kuullaan Offrande-konsertti, jossa esitetään Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoromusiikkia. Saariahon juhlakuu ei lokakuun ensimmäiseen viikkoon lopu, kaikki Kaija Saariaho 70 -tapahtumat on koottu sivuille saariaho70.fi

Musiikkitalon urut, havainnekuva. Kuva: Rieger Orgelbau

Sunnuntaina 16.10. klo 12.00–16.15 Musiikkitalossa järjestettävässä englanninkielisessä urkuseminaarissa mukana esittelemässä soitinta ja sen mahdollisuuksia ovat urkujen rakentaja Wendelin Eberle ja asiantuntijana toiminut professori Olivier Latry. Montréalin konserttisalin urkuri Jean-Willy Kunz kertoo urkurin velvollisuuksista konserttisalin urkurina ja säveltäjät Matthew Whittal ja Maija Hynninen sekä kapellimestari Petri Komulainen paljastavat, mitä uudet urut voivat merkitä luovalle ja esittävälle säveltaiteelle urkurajat ylittävissä tuotannoissa. Seminaari päättyy paneelikeskusteluun, jossa eri musiikkialojen asiantuntijat alustavat tulevaisuuden mahdollisuuksia. Jan Lehtolan isännöimään tilaisuuteen on vapaa pääsy ja sitä voi seurata joko paikan päällä Musiikkitalon Organo-salissa tai etänä täällä.

Musiikkitalon urut saivat lähtölaukauksensa Kaija Saariahon lahjoituksesta. Säveltäjä lahjoitti isänsä perintönä saadut miljoona euroa urkujen hankintaan joulukuussa 2017, ja seuraavasta vuodesta lähtien urkuja on rakennettu tiiviisti niin Itävallassa kuin nyt Suomessakin. Urut on pystytetty ja osa pilleistä on löytänyt paikkansa urkujen sisällä. Äänitystyö ja soinnin viimeistely on täydessä vauhdissa ja työ saatetaan loppuun kesän 2023 aikana.

Heti urkuseminaarin jälkeen tälle inspiroivalle soittimelle sävellettyjä teoksia sekä kuoromusiikkia on mahdollisuus kuulla elävänä aivan Musiikkitalon kulman takana Temppeliaukion kirkon Offrande-konsertissa.

Konsertti on otos kahden säveltäjän, opettajan ja oppilaan Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen pitkästä urasta ja laajasta tuotannosta. Saariahon toiveesta konsertin ohjelmisto jaetaan hänen ja lokakuussa 50 vuotta täyttävän Juha T. Koskisen kanssa. Konsertissa teokset käyvät dialogia Saariahon luoman suunnitelman mukaan.

Offrande-kokonaisuudessa kuullaan Saariahon kuoroteokset Nuits, adieux’n a cappella versio (1991) ja Reconnaissance (2020) kuorolle, lyömäsoittimille ja kontrabassolle. Lisäksi esitetään Saariahon varhaisempaa tuotantoa edustava kolmiosainen Kolme preludia sopraanolle ja uruille (1981), jossa Saariaho käyttää kekseliäästi urkujen teknisiä ja soinnillisia keinoja: jokaisen osan rekisteröinnit on tarkkaan hänen merkitsemiään ja ne avaavat säveltäjän musiikillista maailmaa, jossa jo teoksen säveltämisen aikaan elektroniikalla oli suuri vaikutus. Saariaho on myöhemmin kertonut, että häntä on kiehtonut uruissa erityisesti katkeamaton ääni. Preludien tekstit ovat Raamatusta ja teoksen tulkitsevat Olivia Moss ja Jan Lehtola.

Konsertin nimikkoteoksen Offranden (2014) (Uhrilahja), sävellyksen sellolle ja uruille, mottona ja musiikillisena ideana on Percy Shelleyn oodi John Keatsille: "The One remains, the many change and pass; Heaven’s light forever shines, Earth’s shadows fly." Offrande kuullaan Anssi Karttusen ja Jan Lehtolan soittamana. Anssi Karttunen soittaa myös sooloselloteoksen Lullaby (2020). Juha T. Koskisen tuotannosta kuullaan laaja, lähes 24 minuuttia kestävä ruotsalaisen runoilijan Gunnar Ekelöfin (1907–1968) lainaamalle rukousnauhan periaatteelle rakentuva urkuteos Ormhuvud (2006) ja Earth Treasury kuorolle, käyrätorvelle, pasuunalle, lyömäsoittimille, harpulle ja kontrabassolle (2018).

Offrande-konsertin ajatus lepää kirkollisen sijaan hengellisyydessä ja henkisyydessä. Kirkollisessa miljöössä Saariahon musiikki saa toisenlaisen ilmenemismuodon kuin konserttisalissa. Ohjelma on rakennettu tästä näkökulmasta käsin; musiikillinen, näkymätön henkisyys on ekumeniaa korkeimmillaan.

Konsertin järjestää Musiikkiyhdistys Organo Novo ry yhteistyössä Musiikkitalon Urut Soimaan ry:n kanssa. 16.10. toteutuvat tapahtumat mahdollistavat TAIKE, Jenny ja Antti WIhurin rahasto, Musiikkitalon säätiö sekä Alfred Kordelinin rahasto.

Musiikkitalo sunnuntaina 16.10. klo 12.00–16.15

Seminaari: Konserttisaliurut

Vapaa pääsy.

Seminaarin kieli: englanti

Helsingin Musiikkitalo saa uudet kansainvälisen tason urut konserttisaliin reilun vuoden kuluttua. Luennoilla ja paneelikeskustelussa kuullaan monia kansainvälisesti merkittäviä taiteilijoita. Mukana Wendelin Eberle (Itävalta), Olivier Latry (Ranska), Jean-Willy Kunz (Kanada), Pekka Suikkanen, Kaisa Näreranta, Petri Komulainen, Maija Hynninen, Matthew Whittall, Adina Dumitrescu, Tapio Hakanen, Olli Virtaperko, Aliisa Neige Barrière, Aleksi Malmberg ja Irina Vavilova.

Temppeliaukion kirkko sunnuntaina 16.10. kello 19.00–20.30

Offrande

Kaija Saariahon ja Juha T. Koskisen urku- ja kuoroteoksia

Liput: 18,5/11/9 € Ticketmasterista.

Ohjelma ja esiintyjät:

Koskinen: Ormhuvud I (2006)

Saariaho: Lullaby sellolle (2020)

Koskinen: Ormhuvud II

Saariaho: Offrande sellolle ja uruille (2014)

Koskinen: Ormhuvud III

Saariaho: Kolme preludia sopraanolle ja uruille (1981)

Koskinen: Ormhuvud IV

Saariaho: Nuits, adieux (1991)

Koskinen: Earth Treasury (2018)

Saariaho: Reconnaissance (2020)

Helsingin kamarikuoro

Nils Schweckendiek, johtaja

Jan Lehtola, urut

Olivia Moss, sopraano

Anssi Karttunen, sello

Uusinta Ensemble:

Katja Lasser, trumpetti

Péter Jánosi, käyrätorvi

I-Han Fu, lyömäsoittimet

Lily-Marlene Puusepp, harppu

Eero Marttila, kontrabasso

Lisätietoja: jan.lehtola@uniarts.fi

Musiikkitalon urut, havainnekuva. Kuva: Rieger Orgelbau
Offrance: Jan Lehtola (vas), Olivia Moss, Anssi Karttunen. Kuva: Pekka Piippo
Jan Lehtola ja Kaija Saariaho. Kuva: Tero Vihavainen
Urkurakentaja Wendelin Eberle ja urkuri Olivier Latry. Kuva: Sakari Röyskö

Säveltäjä Cecilia Damströmin uutuusteoksilla keväällä 2023 jopa neljä maailmankantaesitystä1.2.2023 10:00:00 EET | Tiedote

Viime vuonna ensimmäisenä taidemusiikkia edustavana naisena Teosto-palkinnon voittaneen Cecilia Damströmin kevät 2023 on kiireisen tuottelias: luvassa on jopa neljän teoksen maailmankantaesitykset. Lisäksi Damströmin Teosto-palkittu sävellys ICE saa Saksan ensiesityksensä 17. toukokuuta Bambergin Sinfoniaorkesterin esittämänä, kapellimestari Ruth Reinhardtin johdolla.

Helsinki Litin ensimmäiset kansainväliset vieraat julki, mukana muun muassa Jamaica Kincaid ja August-palkittu Ia Genberg19.1.2023 11:00:00 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Tänä vuonna mukana ovat muun muassa feministisistä sarjakuvistaan sekä radio- ja podcast-ohjelmistaan tunnettu ruotsalainen Liv Strömquist ja Ia Genberg, joka voitti juuri Ruotsissa arvostetun August-palkinnon ensimmäisestä suomennetusta romaanistaan Yksityiskohdat. Bio Rexiin saapuu myös unkarilainen Man Booker Prize -palkittu László Krasznahorkai, joka oli jo pandemia-aikaan tulossa festivaalin peruuntuneseen ohjelmaan, ja arvostettu pitkän linjan kirjailija, PEN- ja Faulkner-palkittu antiqualais-amerikkalainen Jamaica Kincaid.

Jo ennakkoon "täysosumaksi" sanottu Tuomo & Markus: Game Changing -albumi kaupoissa tänään13.1.2023 10:03:05 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon uusi, tuoreltaan "täysosumaksi" ja "käänteentekeväksi" hehkutettu albumi Game Changing ilmestyi tänään 13. tammikuuta. Pandemian ja vinyylitehtaiden ruuhkien vuoksi viivästynyt, nyt tuplavinyylinä ja digipack-CD:nä julkaistu Game Changing on Suomen ja maailman ensimmäinen analogisesti tuotettu Dolby Atmos -albumijulkaisu.

Helsinki Lit 2023 järjestetään jälleen toukokuussa – Early Bird -liput myynnissä nyt19.12.2022 13:20:34 EET | Tiedote

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään Helsingin Bio Rexissä 12.-13. toukokuuta 2023. Ensimmäiset ohjelmajulkistukset ajoittuvat tammikuulle, ja luvassa on jälleen kaksi intensiivistä päivää ainutkertaisia keskusteluja, puheenvuoroja, vierailevien kirjailijoiden ja kirjallisuuden ystävien kohtaamisia – Helsinki Litin hengessä. Festivaalin juontaa viime vuoden tapaan näyttelijä Alma Pöysti.