Kaikki DNA:n 5G-tukiasemat on nyt liitetty itsenäiseen 5G-ydinverkkoon – uusi teknologia lisää nopeutta ja vähentää viivettä

Kaikki DNA:n oman verkon 5G-tukiasemat on nyt liitetty itsenäistä 5G-arkkitehtuuria tukevaan ydinverkkoon. Asiakkaille itsenäisen verkon palveluiden käyttöönotto tulee mahdolliseksi vaiheittain vuoden 2022 aikana, kunhan kaikki laadunvarmistukset on tuotantoverkossa saatu tehdyksi. Tähän asti 5G-tekniikka on tukeutunut 4G-ydinverkkoon.

Itsenäinen 5G-verkko (standalone, SA) on 5G:n seuraava askel. Kyseessä on 4G-verkosta itsenäisesti toimiva ratkaisu, joka mahdollistaa 5G-tekniikan täysmittaisen hyödyntämisen. Toistaiseksi käytössä oleva 5G-verkko tukeutuu vielä 4G-verkkoon yhteyden signaloinnissa (non-standalone, NSA), vaikka varsinainen datansiirto tehdään suurelta osin 5G-verkossa.

”Syy 4G-verkon hyödyntämiseen 5G-rakentamisessa on tietysti ollut 4G-verkon laajuus. 5G-peittoa on ollut nopea rakentaa valmiiksi tehdyn infran päälle. Itsenäinen 5G-verkko on kuitenkin 4G-tekniikasta riippumaton ja siitä syystä selvästi aiempaa ratkaisua kehittyneempi, operaattorin näkökulmasta myös toteutukseltaan yksinkertaisempi”, kertoo DNA:n runko- ja IP-verkkojen johtaja Kimmo Liikonen.

Itsenäisen 5G-verkon rakentaminen ei ole tapahtunut käden käänteessä, vaan toteuttamiseen vaadittiin uudenlaista pilvipohjaista arkkitehtuuria. Nyt verkon kriittiset suunnittelu- ja rakennustyöt on kuitenkin saatu DNA:n koko tuotantoverkoissa valmiiksi ja vuorossa on enää tuotesuunnittelua ja tekniikan testausta.

”Kaikki DNA:n oman verkon tuhannet 5G-tukiasemat ovat nyt kyvykkäitä toimimaan itsenäisessä 5G-verkossa, ja ne on liitetty osaksi itsenäistä 5G-ydinverkkoomme. Asiakkaillemme käyttöönotto tapahtuu vaiheittain vuoden 2022 aikana, kunhan viimeisetkin laadunvarmistukset ja suunnittelutyö on tehty. Odotamme myös myyntiin itsenäistä 5G-verkkoa täydellisesti tukevia päätelaitteita, joita ei vielä toistaiseksi ole laajamittaisesti tarjolla.”

Itsenäisen verkon hyödyt nähtävissä etenkin ruuhka-aikoina

Asiakas voi havaita itsenäisen 5G-verkon hyödyt erityisesti kodin kiinteää 5G-yhteyttä käyttäessään. Mahdollisuus viipaloida verkkoa, eli tarjota yksittäiselle asiakkaalle muista riippumaton kaistanleveys, takaa sen, ettei kodin nettiyhteyttä hetkauta datamäärien kasvu edes ilta-aikaan tai suosittujen live-striimien aikana.

”DNA:lla tavoitteemme on tarjota nopeudeltaan ja teholtaan ylivoimainen mobiiliverkko, jota on kuitenkin edullista ja helppoa käyttää. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärässä koko maailman kärkikastia, eikä verkoiltakaan sovi odottaa yhtään vähempää”, Liikonen summaa.

Itsenäisen 5G-verkon tarjoamia hyötyjä edeltäjäänsä verrattuna:

• Entistä saumattomampi 5G-kokemus
  • Pienempi viive
  • Korkeammat lataus- ja lähetysnopeudet
  • Verkon käyttötarpeen mukainen kaistan viipalointi
  • Päätelaitteiden parantunut tietoturva ja virrankäyttö

DNA:n 5G-verkon väestöpeitto Suomessa on jo yli 53 % ja 5G-palveluita on saatavilla yli 124 paikkakunnalla.

Kimmo Liikonen, johtaja, runko- ja IP-verkot, puh. 044 721 4501, kimmo.liikonen@dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

DNA:n käyttämä 5G-verkko yltää nyt Etelä-Karjalassa liki joka kolkkaan11.4.2024 09:55:00 EEST | Tiedote

DNA:n käyttämän 5G-verkon rakennustyöt Etelä-Karjalassa ovat saavuttaneet pisteen, jossa 5G-verkon peitto yltää maakunnassa liki kaikkialle ja asukkaiden tavoittavuus lähestyy 100 prosentin tasoa heidän asuinpaikkojensa perusteella. Koko maan tasolla kuuluvuudessa on kuitenkin yhä alueellista vaihtelua, minkä vuoksi verkkoa parannetaan jatkuvasti. Tavoite on erityisesti maantieteellisen peiton vahvistaminen ja kasvattaminen. Laskennallisesti 5G-verkko tavoittaa noin 96 prosenttia suomalaisista koko maassa, yhteensä yli 250 paikkakunnalla. 5G-rakentamisen myötä paranevat myös 4G-yhteydet.

DNA’s 5G network now reaches almost every corner of South Karelia11.4.2024 09:55:00 EEST | Press release

DNA’s 5G network in South Karelia now reaches nearly all parts of the region, and coverage of the population is approaching 100% based on residents’ location. At the national level, however, there are still regional variations in coverage, which is why the network is constantly being improved. In particular, DNA’s goal is to reinforce and increase geographic coverage. The 5G network has a theoretical coverage of around 96% of Finland’s population in more than 250 localities. The construction of 5G infrastructure also improves 4G connections.