Kaikki HSL-alueen bussit kuuluttavat nyt seuraavan pysäkin

Kaikki HSL-alueen bussit pienkalustolla ajettavia lähibusseja lukuun ottamatta kuuluttavat nyt seuraavan pysäkin. Kuulutusten saaminen busseihin ja raitiovaunuihin toteuttaa näkövammaisten pitkäaikaisen toiveen, ja kuulutukset palvelevat myös muita joukkoliikenteen käyttäjiä.

HSL on ottanut toukokuussa käyttöön seuraavan pysäkin kertovan kuulutuksen kaikissa tilaamansa liikenteen busseissa paitsi pienkalustolla ajettavissa lähibusseissa. Ensimmäiset kuulutukset tulivat raitiovaunuihin kesällä 2018. Ensimmäiset runkolinjojen bussit alkoivat kuuluttaa samana syksynä.

Näkövammaiset ovat toivoneet kuulutuksia busseihin ja raitovaunuihin jo pitkään. Näkövammaisten Liitto teetti vuonna 2009 tuhannelle hengen kyselyn, jossa lähes kaikki vastaajat toivoivat kuulutuksia. ”Tulos oli yksi kannustin siihen, että kuulutukset olivat hankelistalla alusta lähtien, kun HSL ryhtyi noin kahdeksan vuotta sitten rakentamaan uutta lippu- ja informaatiojärjestelmää”, informaatiosuunnittelija Joona Packalén kertoo.

”Kun kuulutuslaitteistojen laajempi käyttöönotto pääsi alkuun, edessämme oli teknisiä haasteita siitä alkaen, että busseja on yli kahtakymmentä eri mallia ja mallienkin sisällä eroja riippuen valmistusvuodesta. Kun kuulutukset oli otettu käyttöön raitiovaunuissa ja ensimmäisissä runkolinojen busseissa, emme heti kiirehtineet eteenpäin vaan keräsimme kokemuksia kuulutuksiin liittyvistä käytännön haasteista.”

Näkövammaisen matkanteko on kuulutusten ansiosta entistä rennompaa

Näkövammainen ja Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry:n oikeuksienvalvontatoimikunnan jäsen Merja Hanski on kuulutuksiin tyytyväinen.
”Olen kulkenut busseilla ja ratikoilla lähes päivittäin yli 40 vuotta. Minun piti ennen kuulutusten tuloa matkustaa erittäin skarppina, jotta osasin jäädä oikealla pysäkillä pois. Nyt voin matkustaa rennommin. Kuulutukset palvelevat myös muita joukkoliikenteen käyttäjiä kuin näkövammaisia, esimerkiksi ikäihmisiä, lapsia ja matkailijoita.”

Bussien ja ratikoiden kuulutukset lukee näyttelijä Alma Pöysti. Ääni valittiin vuonna 2015 neljästä eri vaihtoehdosta, joita HSL testasi liikkuvissa kulkuvälineissä yhdessä asiakkaiden kanssa. Loppujen lopuksi ääneksi valittiin asiakkaiden toivomus.
Kehitystyö jatkuu

Vaikka HSL:n liikenne onkin nyt lähes kauttaaltaan kuulutusten piirissä, työ niiden parissa ei pääty. ”Kuulutus saattaa tulevaisuudessa kertoa myös vaihtoyhteyksistä tai esimerkiksi sen, onko seuraavana vuorossa päätepysäkki”, Joona Packalén kertoo.

Merja Hanski kannustaa viemään ideoita eteenpäin. ”On näkövammaiselle hankala paikka, jos hän aikoo jäädä kulkuvälineestä pois, mutta pysäkki on tilapäisesti pois käytöstä ja bussi tai ratikka vaan jatkaa menoaan. Esimerkiksi sellaisessa tilanteessa kuulutus olisi erittäin tervetullut.”

Informaatiosuunnittelija Joona Packalén, HSL, puh. 040 573 1283