"Kaikki oli toissijaista pelaamisen rinnalla" – tuore tutkimuskatsaus pureutuu ongelmalliseen digipelaamiseen
Uusi Digipelirajat’on-hanke tarjoaa tukea, vertaisuutta ja tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta. Hankkeen tuore tutkimuskatsaus tarkastelee ongelmallista digipelaamista sekä sen hoito- ja tukimuotoja.
-Mikä tahansa harrastus voi viedä paljon aikaa. Toisaalta hyvin runsas pelaaminen lisää erilaisten psykososiaalisten ongelmien riskiä, kertoo hankepäällikkö, psykologi Terhi Mustonen.
Mitä on ongelmallinen digipelaaminen?
Tutkimuskatsaus tarkastelee ongelmallista digipelaamista jatkumona. Lievemmissä tapauksissa ongelmat liittyvät ensisijaisesti ajankäyttöön: digipelaaja ei ehkä nuku tarpeeksi, viivyttää arkivelvollisuuksiensa hoitamista tai on läheistensä mielestä jatkuvasti henkisesti poissaoleva. Toisille digipelaaminen tarjoaa pakopaikan todellisuudesta ja keinon kokea myönteisiä tunteita, joita pelien ulkopuolinen maailma ei ehkä pysty tarjoamaan. Pienelle joukolle digipelaaminen voi ajan myötä muuttua pakottavaksi toiminnaksi, jolloin elämä alkaa pyöriä pelaamisen ympärillä eikä pelaaja pysty rajoittamaan toimintaansa, vaikka haluaisi.
-Kaikki oli toissijaista pelaamisen rinnalla, kuvailee 20-vuotias Matias parin vuoden takaista vaikeaa elämäntilannettaan.
-Pelien kautta sain onnistumisen kokemuksia, enkä ajatellut että pelaaminen olisi ollut ongelma. Vasta nyt jälkeenpäin ymmärrän, että arki pyöri pelaamisen ympärillä, mikä esti tekemästä monia asioita, pohtii Matias pelaamistaan.
Digipelaajien omat kokemukset ja käsitykset pelaamisesta ovat keskiössä, kun pyritään ymmärtämään ongelmallisen digipelaamisen ilmiötä. Digipelirajat’on tekee tiivistä yhteistyötä digipeliharrastajien sekä ongelmallisesti pelanneiden nuorten aikuisten kanssa.
Yhteistyö toimii perustana valtakunnalliselle vertaistoiminnalle, jota Digipelirajat’on kehittää. Toiminnan perusajatuksena on, että saman kokeneet vertaisvalmentajat voivat tarjota matalan kynnyksen tukea ongelmallisesti digipelaaville nuorille aikuisille vaikeassa elämäntilanteessa.
Matias on päässyt yli haastavasta elämänvaiheestaan ja pelaa nykyään rajoitetusti. Hän haluaa oman kokemuksensa kautta auttaa muita kertomalla tarinansa.
-Ongelmallisesta digipelaamisesta ei puhuta tarpeeksi, hän sanoo
-Digipelaajan on tärkeää havainnoida rehellisesti omaa kykyään säädellä pelaamistaan sekä pelaamisen syitä. Jos pelaaminen aiheuttaa haittaa fyysiselle tai psyykkiselle hyvinvoinnille tai jatkuvia ristiriitoja lähipiirin kanssa, tilanne ei ole enää hallinnassa, linjaa Mustonen.
Digipelirajat’on järjestää seminaarin ongelmallisesta digipelaamisesta Helsingin yliopiston päärakennuksessa perjantaina 10.11.2017. Seminaarissa julkaistaan hankkeen tuottama tutkimuskatsaus.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Terhi MustonenHankepäällikkö
Puh:044 293 9497terhi.mustonen@sosped.fiKuvat
Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Digipelirajat’on-hanke tarjoaa tukea, vertaisuutta ja tietoa ongelmallisesta digipelaamisesta valtakunnallisesti. Toiminta on suunnattu 18-29-vuotiaille, joilla on kokemuksia ongelmallisesta digipelaamisesta. Digipelirajat’on tuottaa myös tietoa aiheesta digipelaavien nuorten aikuisten kanssa työskenteleville ammattilaisille.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Sosped Säätiö
Tuore hanke edistää ulkomaalaistaustaisten seksuaaliterveyttä uusilla keinoilla20.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
VIGOR-hanke tarjoaa ulkomaalaistaustaisille uudenlaista tukea ja toimintaa seksuaaliterveyden edistämiseksi. Tiedon levittämiseen käytetään ulkomaalaistaustaisia koulutettuja mentoreita, ja esimerkiksi vessoja. Hankkeen tärkeyttä ja tarpeellisuutta peräänkuuluttavat myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset. Ammattilaiset kokevat, että seksuaaliterveyskysymysten käsitteleminen on haastavaa, kun asiakkaan kulttuuri on vieras.
Myös läheiset tarvitsevat tukea rahapeliongelman käsittelemiseen19.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Arvioiden mukaan ongelmallisen pelaamisen haitallisista vaikutuksista kärsii pelaajan ympärillä jopa 6-8 läheistä. Läheisten ohella rahapeliongelma saattaa heijastua esimerkiksi työyhteisöön. Rahapelaajan läheiset ottavat usein liikaa vastuuta tilanteen ratkaisemisesta, ja saattavat itsekin oireilla voimakkaasti. Tästä huolimatta harva läheinen osaa hakea apua.
Yksi lause voi muuttaa kaiken – merkityksellisillä kohtaamisilla suuri vaikutus rahapeliongelman taltuttamiseen11.9.2018 07:00:00 EEST | Tiedote
Merkitykselliset kohtaamiset voivat auttaa ongelmallisesti pelaavaa hakeutumaan avun pariin tai vähentämään pelaamistaan. Vertaistukiryhmissä kohtaamiset syventyvät, kun rahapelaajat ja heidän läheisensä pääsevät jakamaan kokemuksiaan saman kokeneiden kanssa. Pelirajat'on-toiminnan tekemä selvitys osoittaa, että ymmärrys toimii syyllistämistä tehokkaammin.
Paljon digipelaaville tarjolla uudenlaista tukea pelaamisen vähentämiseen10.9.2018 13:00:28 EEST | Tiedote
Aikuisuuden kynnyksellä moni herää miettimään oman peliharrastuksensa suhdetta arkeen, ajankäyttöön ja sosiaalisiin suhteisiin. Yhä useampi paljon digipelejä pelaava nuori aikuinen toivookin uutta tekemistä pelaamisen rinnalle ja tukea pelaamisen vähentämiseen. Digipelirajat’on-hanke pyrkii vastaamaan kasvavaan kysyntään tarjoamalla matalan kynnyksen tukea digipelaajille, jotka kaipaavat uutta otetta arkeen. Tekemiseen ja vertaisuuteen painottuva DPR Bootcamp -ryhmätoiminta käynnistyy syyskuussa Helsingissä, Tampereella, Jyväskylässä ja Kuopiossa.
Uusi diagnoosi tekee Pelihäiriön näkyväksi – digipeliriippuvuuteen on ollut vaikea saada apua25.6.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Maailman terveysjärjestö WHO lisäsi Pelihäiriön digipeliriippuvuuden määritelmänä tulevaan ICD-11-tautiluokitukseen. Digipelihäiriöön perehtyneiden asiantuntijoiden mukaan virallinen diagnoosi on odotettu uudistus, joka edesauttaa tulevaa tutkimusta sekä avun ja tukimuotojen kehittämistä.