Kaikki pääministeriehdokkaat kannattavat apteekkilainsäädännön vapauttamista

Keskuskuppakamarin pääministeritenttiin osallistuneet gallup-kärkipuolueiden puheenjohtajat kertoivat kannattavansa apteekkilainsäädännön vapauttamista lääketurvallisuudesta huolehtien.

Keskuskauppakamarin pääministeritentti. Kuva: Kimmo Penttinen

Apteekkilainsäädännön vapauttaminen sai yksimielistä kannatusta Keskuskauppakamarin tänään järjestämässä pääministeritentissä. Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne totesi, että uudistuksessa tulisi pitää kiinni siitä, ettei väärinkäytöksiä pääse tapahtumaan. Hän kannattaisi lääkeasiantuntijan käyttämistä ostotapahtuman yhteydessä.

Myös Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä pitäisivät kiinni siitä, että lääketurvallisuudesta huolehditaan. Vihreiden Pekka Haavisto korosti, että alalle pitäisi rakentaa kunnollista, todellista hintakilpailua, sillä kyse on osaltaan myös julkisten varojen käytöstä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi peräänkuuluttaa jo nykyiseltä hallitukselta ripeitä linjauksia apteekkilainsäädännön turvallisesta vapauttamisesta, joiden pohjalta tuleva hallitus voisi saattaa uudistuksen loppuun.

Keskuskauppakamarin hallitusohjelmatavoitteiden mukaan apteekkien perustamisen tarveharkinnasta tulisi luopua. Niin sanottuun kermankuorintaan perustuva toiminta torjuttaisiin lääkevarastolle asetettavilla vaatimuksilla. Apteekin vastaavalla hoitajalla olisi oltava proviisorin koulutus. Päivittäistavarakaupan myytäväksi sallittaisiin ne itsehoitolääkkeet, joiden myyntiä voidaan turvallisesti vapauttaa.

”Suomi on takapajula ylisäädellyn apteekkitoiminnan ja lääkkeiden myynnin suhteen. Niitä koskeva sääntely ei vastaa nyky-yhteiskunnan tarpeita ja tavoitteita. Nykyinen hallitus on sortunut lähinnä näpertelemään aiheen ympärillä hankaloittaen jokapäiväistä elämäämme suotta. Koska selkeää yhteisymmärrystä asian suhteen näyttää löytyvän, tulisi apteekkilainsäädännön turvallinen vapauttaminen käynnistää mahdollisimman pian”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin pääministeritentti järjestettiin 11.12.2018 Apollo Live Clubilla Helsingissä. Mukana olivat neljän gallup-kärkipuolueen pääministeriehdokkaat: Sdp:n Antti Rinne, Kokoomuksen Petteri Orpo, Keskustan Juha Sipilä ja Vihreiden Pekka Haavisto. Tentin juonsi Marja Sannikka.

Keskuskauppakamarin pääministeritentti. Kuva: Kimmo Penttinen

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.