Kaikki pääministeriehdokkaat kannattavat apteekkilainsäädännön vapauttamista

Keskuskuppakamarin pääministeritenttiin osallistuneet gallup-kärkipuolueiden puheenjohtajat kertoivat kannattavansa apteekkilainsäädännön vapauttamista lääketurvallisuudesta huolehtien.

Keskuskauppakamarin pääministeritentti. Kuva: Kimmo Penttinen

Apteekkilainsäädännön vapauttaminen sai yksimielistä kannatusta Keskuskauppakamarin tänään järjestämässä pääministeritentissä. Sdp:n puheenjohtaja Antti Rinne totesi, että uudistuksessa tulisi pitää kiinni siitä, ettei väärinkäytöksiä pääse tapahtumaan. Hän kannattaisi lääkeasiantuntijan käyttämistä ostotapahtuman yhteydessä.

Myös Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä pitäisivät kiinni siitä, että lääketurvallisuudesta huolehditaan. Vihreiden Pekka Haavisto korosti, että alalle pitäisi rakentaa kunnollista, todellista hintakilpailua, sillä kyse on osaltaan myös julkisten varojen käytöstä.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi peräänkuuluttaa jo nykyiseltä hallitukselta ripeitä linjauksia apteekkilainsäädännön turvallisesta vapauttamisesta, joiden pohjalta tuleva hallitus voisi saattaa uudistuksen loppuun.

Keskuskauppakamarin hallitusohjelmatavoitteiden mukaan apteekkien perustamisen tarveharkinnasta tulisi luopua. Niin sanottuun kermankuorintaan perustuva toiminta torjuttaisiin lääkevarastolle asetettavilla vaatimuksilla. Apteekin vastaavalla hoitajalla olisi oltava proviisorin koulutus. Päivittäistavarakaupan myytäväksi sallittaisiin ne itsehoitolääkkeet, joiden myyntiä voidaan turvallisesti vapauttaa.

”Suomi on takapajula ylisäädellyn apteekkitoiminnan ja lääkkeiden myynnin suhteen. Niitä koskeva sääntely ei vastaa nyky-yhteiskunnan tarpeita ja tavoitteita. Nykyinen hallitus on sortunut lähinnä näpertelemään aiheen ympärillä hankaloittaen jokapäiväistä elämäämme suotta. Koska selkeää yhteisymmärrystä asian suhteen näyttää löytyvän, tulisi apteekkilainsäädännön turvallinen vapauttaminen käynnistää mahdollisimman pian”, Romakkaniemi sanoo.

Keskuskauppakamarin pääministeritentti järjestettiin 11.12.2018 Apollo Live Clubilla Helsingissä. Mukana olivat neljän gallup-kärkipuolueen pääministeriehdokkaat: Sdp:n Antti Rinne, Kokoomuksen Petteri Orpo, Keskustan Juha Sipilä ja Vihreiden Pekka Haavisto. Tentin juonsi Marja Sannikka.

Keskuskauppakamarin pääministeritentti. Kuva: Kimmo Penttinen

Kiinteistöalalle valmistui 257 uutta laillistettua välittäjää13.6.2019 09:00:00 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin järjestämän välittäjäkokeen läpäisi tänä keväänä 236 uutta laillistettua kiinteistönvälittäjää (LKV) ja 21 laillistettua vuokrahuoneistonvälittäjää (LVV). Välittäjäkokeiden osallistujamäärät ovat pysyneet edelleen korkeina. Vuonna 2016 voimaan tullut laki edellyttää vähintään puolelta välitysliikkeen välittäjistä kokeen osoittamaa ammatillista pätevyyttä.

Finnvera ja Kauppakamari: Vientiyritysten tyypillinen luottotappio 30 000 euroa - Luottotappiot yhä viennin jarruna5.6.2019 09:01:00 EESTTiedote

Rahoitusosaamisen puutteet ja luottotappiot jarruttavat yhä Suomen viennin ja vientiyritysten kasvua. Vientiyritysten kärsimä luottotappio on tyypillisesti keskimäärin 30 000 euroa. Tämä käy ilmi Finnveran, Keskuskauppakamarin ja Kansainvälisen kauppakamarin ICC:n teettämästä vientikaupan rahoitusbarometristä. Koetut luottotappiot ovat varsin suuria suhteessa keskimääräisen vientikaupan kokoon, joka on valtaosalla yrityksistä alle 100 000 euroa. Hyvä uutinen on, että jo lähes kolmanneksella vientiyrityksistä on kirjallinen luottopolitiikka, joka määrittelee rajat luottoriskien ottamiselle kaupankäynnissä.

Tarvitaan panoksia varhaiseen oppimiseen ja oppisopimukseen palkkaporrastus4.6.2019 13:35:47 EESTTiedote

Keskuskauppakamarin varatoimitusjohtaja Leena Linnainmaa kehuu hallitusohjelman koulutuslinjauksia siitä, että ohjelmassa sitoudutaan parantamaan varhaista perustaitojen oppimista muodostamalla esiopetuksesta ja perusopetuksen kahdesta ensimmäisestä vuosiluokasta nykyistä yhtenäisemmän kokonaisuuden. Siirtyminen eteenpäin tapahtuu joustavasti siinä vaiheessa, kun perustaidot ovat riittävän hyvin hallussa.