Kaikki valmiina Lohjan asuntomessuille

Ylpeinä ja kiitollisina avaamme teräsrakenteisten ProModi- ja Pyörre -talojen ovet lehdistölle ja messuvieraille.
Pyörre-talo, kohde 7,  Lohjan Hiidensalmen asuntomessualueella
Pyörre-talo, kohde 7, Lohjan Hiidensalmen asuntomessualueella

Lohjalainen teräksisten rakennustuotteiden valmistaja Aulis Lundell Oy on toteuttanut vuoden 2021 asuntomessuille kaksi teräsrunkoista taloa, ProModin ja Pyörre-talon. Pitkä projekti on saatu kunnialla päätökseen, ja tuloksia voidaan ihailla Hiidensalmen kauniissa järvenrantamaisemissa.

On aika nauttia kovan työn saavutuksista ja lausua erityiskiitos kaikille meitä tämän asuntomessumatkan varrella seuranneille ja yhteistyötä tavalla tai toisella tehneille.

Mediapäivänä 8.7.2021 kohteissa ovat tavattavissa ProModin (asuntomessukohde numero 2) sisustuksen toteuttajat: taitelijat Johanna Oras, Lotta Sirén ja valokuvaaja Nina Kellokoski. Pyörre-talossa (asuntomessukohde numero 7) päivystävät talon tulevat asukkaat Timo Ranta ja Jukka Turunen, sekä talon suunnitellut arkkitehti Matti Kuittinen.

ProModi valloittaa

Messualueelle yhden päivän aikana noussut ProModi on moduulirakentamisen tyylinäyte, jonka hillitty puinen ulkopinta kätkee sisäänsä kevyet ja kestävät teräsrakenteet. ProModissa esitellään uusia sisustuskokonaisuuksia, joissa myös rakenteet ovat osana sisustusta. Kuvataiteilijat Johanna Oras ja Lotta Sirén sekä valokuvataiteilija Nina Kellokoski saivat kukin oman huoneen, jonka he ovat sisustaneet oman näköisekseen. Asuntomessujen aikaan kisataan leikkimielisesti siitä, minkä huoneen sisustus puhuttelee eniten. Arvontaan voi osallistua seuraamalla Aulis Lundell Oy:n instagram-tiliä (@aulislundell) tai nappaamalla qr-koodi ProModissa ja kertomalla oma suosikki upeista huoneista.

ProModi on koottu teräsrakenteisista moduuleista

Pyörre-talon rakennusosista yli kolmannes kierrätettäviä tai uusiutuvia

Kiertotalouden emotaloksi ristitty Pyörre-talo saavutti tavoitteensa kiertotalouden soveltamisessa. Talon suunnittelijat ja rakentajat uskovat kiertotalouden muuttavan rakennustuotteiden valmistamista ja suunnittelijoiden työtä. Pyörteen materiaali- ja ilmastoselvitys kertoo mm., että talon hiilijalanjälki jää alle 15 kgCO2e/m2 ja muun muassa teräsrakenteiden kierrätettävyyden ansiosta hiilikädenjälki nousee lähes -12 kgCO2e/m2 saakka.

– Tulos on rohkaiseva. Painolla mitattuna Pyörre-talon materiaaleista 37 prosenttia on joko kierrätettäviä tai uusiutuvia. Kierrätettäviä ovat muun muassa teräsrakenteet ja teräspohjaiset rakennuselementit ja uusiutuvaa puiset kattorakenteet. Lisäksi olemme oppineet, että kierrätettyjen materiaalien kanssa voidaan jatkossa mennä huomattavasti pidemmälle, arkkitehti Matti Kuittinen toteaa.

Pyörre-talossa on useita Liune-ovia

Kymmeniä Liune-ovia liukuu jälleen monessa messukohteessa

Aulis Lundell Oy:n valmistamia väliseinän sisään liukuvia Liune-ovia löytyy niin teräs-, puu-, kivi- kuin hirsirunkoisistakin Hiidensalmen messualueelle nousseista messukodeista. Liune-ovet antavat kaiken seinä- ja lattiapinta-alan käyttöön ProModin ja Pyörre-talon lisäksi myös kohteissa nro 5: Lohjan Saarenta, 15: Ainoa Fiksu, 16: Designtalo Idyll ja 26: Villa Hopeapuu.

Pyörre-talo, kohde 7,  Lohjan Hiidensalmen asuntomessualueella
Pyörre-talo, kohde 7, Lohjan Hiidensalmen asuntomessualueella
ProModi, kohde 2, odottaa messuvieraita
Upeita seinä sisään liukuvia Liune-ovia löytyy mm. Pyörre-talon spa-osastolta

Aulis Lundell Oy on erikoistunut rullamuovausteknologialla valmistettavien teräsprofiilien valmistamiseen, kevytrakennejärjestelmien kehittämiseen sekä jatkojalostettujen tuotteiden kuten elementtien valmistukseen. Yhtiömme on yksityinen perheyritys, olemme toimittaneet rakennusteollisuudelle kuumasinkitystä teräsohutlevystä rullamuovaamalla valmistettuja LUNDELL-PROFILE -tuotteita jo vuodesta 1980. Lundellin tuotemerkkeihin kuuluu muun muassa Liune®, tilaa säästävä ja ergonominen väliseinä- ja liukuovielementti.

Yhtiön päämarkkina-alue on kotimaa ja se työllistää 50 ammattilaista Lohjalla.

Aulis Lundell på Nordbygg-mässan - Detta stålstommade hus visade möjligheterna med att bygga klimatsmart24.4.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Att bygga klimatsmart är sällan förekommande trots att byggbranschen är den i särklass största klimatboven, med avsevärda utsläpp både vid tillverkning och användning av byggmaterial. Stål är ett material vars egenskaper många inte känner till, som t.ex. dess måttnogrannhet, formbarhet och 100:iga återvinnbarhet. Huset Pyörre (sv. Virveln) visade helt konkret hur mycket av materialet i ett enbostadshus kan vara återvinnbart, återvunnet och förnyelsebart.