Lindorff Oy

”Kaikkien pitäisi suosia e-laskua" - joka neljäs paperilasku myöhästyy eräpäivästä, e-laskuista viivästyy vain joka kymmenes

E-lasku säästää kuluttajan kukkaroa ja jouduttaa yritysten kassan kiertoa merkittävästi.

E-laskuista oli maksettu kuukausi eräpäivän jälkeen lähes kaikki, kun paperilaskuista oli maksamatta edelleen melkein joka kymmenes (7 %). Lähde: Lindorff Analyysi

Yritysten ja kuluttajien maksuajoissa on suuria eroja paperilaskun ja verkkolaskun välillä, selviää tuoreesta Lindorff Analyysi -julkaisusta. Erityisen hyvin vertailussa pärjää kuluttajan verkkolasku eli e-lasku. Kuluttajat maksoivat e-laskuista tammi-kesäkuussa ajallaan eli viimeistään kaksi päivää eräpäivän jälkeen 89 %, kun vastaava osuus paperilaskujen kohdalla oli 72 %.

”Paperilaskun maksaminen jää ihmisillä roikkumaan paljon e-laskua todennäköisemmin. Kaikkien pitäisi suosia e-laskua. Se säästää kuluttajan kukkaroa viivästyskuluilta, maksaa vähemmän laskun lähettäjälle ja tuo merkittäviä kassavirtahyötyjä laskuttajille”, Lindorffin toimitusjohtaja Tuija Keronen sanoo.

Lindorff Analyysin vertailun perusteella e-lasku nopeuttaa merkittävästi yritysten kassavirtaa: Jos esimerkiksi 10 % yrityksen kuluttaja-asiakkaista vaihtaa paperilaskun e-laskuun, 5 %-yksikköä aiempaa enemmän myyntisaatavia kotiutuu kassaan eräpäivään mennessä.  Keskisuurissa palveluyrityksissä se tarkoittaa käytännössä satoja tuhansia euroja vuodessa.

Sähköinen lasku tuo kuluttajat ja yritykset maksajina samalle viivalle

Myös yritykset maksavat verkkolaskut paperilaskuja tehokkaammin, vaikka toimitustapojen välinen ero ei ole yhtä suuri kuin kuluttajilla. Yritysten verkkolaskuista maksettiin viimeistään kaksi pankkipäivää eräpäivän jälkeen 90 %, kun paperilaskuista ajallaan tuli maksetuksi 77 %.

Kuluttajat maksavat sähköiset laskut yhtä täsmällisesti kuin yritykset, vaikka yleisesti ottaen yritykset noudattavat eräpäiviä kuluttajia säntillisemmin. Pankkipäivät huomioiden yritykset maksoivat alkuvuonna ajallaan laskuista 84 %, kun kuluttajilla sama osuus oli 78 %.

”Vaikka kolme neljästä kuluttajasta saa jo osan laskuistaan e-laskuina, valtaosa säännöllisistäkin laskuista toimitetaan vielä paperisena. Meidän pitäisi aktiivisesti miettiä, miten e-laskuihin siirtymistä voisi vielä edistää”, Keronen arvioi.

Käytännössä tehokkaimmaksi tavaksi saada kuluttajat siirtymään e-laskuun on osoittautunut paperilaskulle lisättävä maksu.

Lindorff Analyysin tilastot perustuvat otokseen laskutus- ja perintäyhtiö Lindorffin asiakasyritysten laskutusta tammi-kesäkuussa 2017. Otos kattoi 1,2 miljoonaa laskua eri toimialoja edustavilta keskisuurilta yrityksiltä.

Lisätietoja:

Tuija Keronen
yhteys viestinnän kautta:

Kuvat

Joukahaisenkatu 6
20520 Turku

010 2700 00http://www.lindorff.fi
Lindorff on johtava luotonhallinnan ja maksamisen palveluyritys Suomessa ja Euroopassa. Hoidamme satojen suomalaisyritysten ja -yhteisöjen puolesta niiden luotonantoon liittyvistä toiminnoista: luottopäätöksistä, laskutuksesta ja saatavien perinnästä. Asiakaspalvelumme Turussa ja Lahdessa palvelee satoja tuhansia suomalaisia kuluttajia laskuihin ja maksamiseen liittyvissä asioissa vuosittain.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lindorff Oy

Lindorff hoitamaan Nordean perintää Suomessa27.2.2017 09:12Tiedote

MEDIATIEDOTE 27.2.2017. Lindorff huolehtii jatkossa Nordean pitkäaikaisten luottojen perinnästä Suomessa. Lindorff ja Nordea laajentavat yhteistyötään. Yhtiöt ovat sopineet, että Lindorff huolehtii Nordean luottojen perinnästä sen jälkeen kun maksuerän erääntymisestä on kulunut 90 päivää. Lindorffin asiantuntijat hoitavat jatkossa Nordean puolesta myös velkajärjestely-, konkurssi- ja yrityssaneeraustilanteet.