KAIKKIEN PUOLUEIDEN HALLITUS SITOUTTAISI NATIONALISTIT VASTUUSEEN

Kansallismielisten puolueiden nousu suurten puolueiden joukkoon on tehnyt vaikeaksi tasapainoisten hallitusten muodostamisen eri Euroopan maissa, mukaan lukien Suomessa. Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn toimituspäällikkö Sami Metelinen esittää kaikkien puolueiden muodostamaa kunnallishallitusta ratkaisuksi ongelmaan EVA Arviossa Kiusallinen kumppani - Vaihtoehto nationalistipuolueiden sitouttamiseksi vastuuseen on kunnallishallitus.

Eduskuntavaalien 2019 tuloksen mukainen kunnallismuotoinen hallitus, jos ministereitä on 21.

Kunnallismuotoinen hallitus sitouttaisi kaikki puolueet vastuuseen ja mahdollistaisi toisaalta suurten uudistusten läpiviemisen myös yli vaalikausien", Metelinen perustelee.

Kunnallismuotoisessa hallituksessa kaikki parlamentin puolueet pienimpiä lukuun ottamatta osallistuvat hallitukseen. Puolueet saavat ministeripaikkoja eduskuntapaikkojen mukaisesti. Mallin idea on, että enemmistö jokaiseen kysymykseen muodostuu parlamentin tahdon mukaisesti. Näin ollen jokaisen kysymyksen kohdalla testataan viime kädessä parlamentin aito enemmistön tahto, kun taas hallitus-oppositiomallisessa parlamentarismissa hallituspuolueet pääsevät päättämään asioista läpi koko hallituskauden yhteiseen sopimukseen nojautuen.

Nationalistiset puolueet näyttävät vaikuttavan politiikan suuntaan eri Euroopan maissa. Ne vaikuttavat joko hallitusvastuussa tai niiden kasvun aiheuttaman politiikkapaineen kautta.

”Eristämällä yksi puolue eristetään yksi tyytymättömien kansalaisten joukko, joka saattaa kasvaa ja kasvattaa myös jännitteitä”, Metelinen toteaa.

Sami Metelinen: Kiusallinen kumppani -EVA Arvio 17.4. kello 7.00 osoitteessa www.eva.fi

Lisätiedot:

toimituspäällikkö Sami Metelinen, sami.metelinen@eva.fi tai+358 40 578 00 41

viestintäpäällikkö Heini Larros, heini.larros@eva.fi tai +358 40 526 97 28

Sami Metelinen. Kuva: EVA

HALLITUKSEN MENOLINJA UHKAA NÄIVETTÄÄ KASVUA12.9.2019 06:00:00 EESTTiedote

Antti Rinteen hallituksen menolinja merkitsee paluuta 1960–70-lukujen jakopolitiikan linjalle, jossa kasvatettiin julkista sektoria yksityisen sektorin kustannuksella. Julkisen sektorin kulutusmenojen ja julkisen sektorin työpaikkojen kasvu uhkaa näivettää yksityisen sektorin kasvun mahdollisuuksia. Yksityinen sektori on tärkeä, koska viime kädessä se rahoittaa julkisen sektorin toiminnan. Täysin poikkeukselliseksi Rinteen hallituksen menolinjan tekee se, että menojen päätösperusteinen lisääminen tehdään pääosin velaksi ja valtion omaisuuden myynnillä. Menolinja myös lisää paineita kiristää entisestään kireää verotusta.

SUOMALAISTEN MIELESTÄ TUKIA KÄYTTÄVÄT SELLAISETKIN, JOTKA EIVÄT NIITÄ TARVITSE9.9.2019 06:00:00 EESTTiedote

Suomalaisista 67 prosenttia on sitä mieltä, että ”yhteiskunnan tuista on tullut saavutettuja etuja, joita käyttävät surutta sellaisetkin, jotka eivät niitä välttämättä tarvitsisi”. Näkemys on yleinen kaikissa demografisissa ryhmissä, eikä esimerkiksi naisten (66 %) ja miesten (68 %) käsityksissä ole juuri eroa, käy ilmi Elinkeinoelämän valtuuskunta EVAn Arvo- ja asennetutkimuksesta.