Kaiku-radiomainoskilpailu alkaa tänään - kaupallisen radion 35v-juhlavuoden kilpailuun odotetaan monipuolisia töitä

Suomen merkittävin radiomainoskilpailu Kaiku starttaa tänään ja radiomainonnan tekijät voivat ilmoittaa parhaat työnsä mukaan. RadioMedia ry:n järjestämään, jo lähes legendaariseen kilpailuun, voi ilmoittaa töitä 10.12.2019 - 21.1.2020. Voittajat palkitaan juhlavuoden RadioGaalassa 24.4.2020 Helsingin Narinkkatorilla.

Kaupallisen radion 35v-juhlavuotena suomalainen radio ja radiomainonta voivat erinomaisesti. Radioon suunnatut mainospanostukset ovat kasvaneet jo usean vuoden ajan ja radiota käytetään yhä monipuolisemmin myös monikanavaisten kampanjoiden tärkeänä osana. Audion merkitys maailmassa korostuu koko ajan ja radio on siinä merkityksellisessä asemassa.

”Odotamme tämän vuoden Kaiku-radiomainoskilpailuun monimuotoisia ja tuloksekkaita toteutuksia, jotka ovat ihastuttaneet ja hämmästyttäneet kuulijoita vuoden 2019 aikana”, sanoo Stefan Möller, RadioMedian toimitusjohtaja. ”Äänibrändäyksestä ja audion roolista ylipäätään ei ole koskaan puhuttu enemmän kuin nyt ja uskon tämän nosteen myös näkyvän tämän vuoden kilpailussa.”

Vuoden 2019 Kaiku-radiomainoskilpailuun voivat osallistua yksittäiset radiomainokset tai -mainossarjat, jotka on ensiesitetty vähintään yhdellä kotimaisella radiokanavalla 1.12.2018 - 31.12.2019 välisenä aikana.

Kilpailussa on seitsemän kategoriaa, joista kuudessa arvioidaan mainoksen toteutusta eri näkökulmilta (luova suunnittelua, käsikirjoituksen idea sekä tuotanto): Tuote, Palvelut, Paikallinen, Yhteiskunnallinen, Musa & Jingle ja Yrityskuva. Seitsemännessä, Teho-kategoriassa, arvioidaan mainoksen tehokkuutta ja tuloksellisuutta.

”Radio on loistava ponnistuslauta nuorille suunnittelijoille”

Kaiku-kilpailun vuosittain vaihtuva tuomaristo koostuu kokeneista mainonnan ja kulttuurin vaikuttajista. Tämän vuoden kilpailun päätuomariksi on kutsuttu luova johtaja Erkko Mannila, Miltton Creativesta. Tuomariston kokoonpanon voi tarkistaa täältä.

”Vaikka monien mielestä media-alan kilpailuja on vähintäänkin tarpeeksi niin Kaiku-kilpailu on selkeästi ottanut oman roolinsa yhtenä tärkeistä mainoskilpailuista. Olen erittäin iloinen, että saan tänä vuonna toimia tämän hienosti järjestetyn ja radion roolia loistavasti nostavan kilpailun päätuomarina”, Erkko Mannila kommentoi.

Mannilan mukaan radiomainosten sisällöllinen laadukkuus on säilynyt hyvänä viime vuosina toisin kuin monissa muissa mainosmuodoissa. Laatutason nostamiseksi entisestään Mannila toivoo uusia luovia tekijöitä alalle.

”Nuorille suunnittelijoille radio on erinomainen väylä ja ponnahduslauta nousta kärkimainostoimistojen tietoisuuteen. Radiomainonnan kovia tekijöitä on kohtuullisen vähän verrattuna muihin mainosmuotoihin ja radiossa erottumalla pääsee todennäköisesti helpommin ja nopeammin uralla eteenpäin.”

Kaiku-kilpailun shortlista julkistetaan maaliskuussa 2020 ja voittajat palkitaan RadioGaalassa Helsingin Narinkkatorilla 24.4.2020.

RadioMedia on kaupallisten radioiden kattojärjestö, johon kuuluvat lähes kaikki suomalaiset kaupalliset radioasemat. RadioMedia vastaa radiotoimialan edunvalvonnasta, tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta sekä markkinoinnista. RadioMedia järjestää alan tärkeimmät kilpailut ja tapahtumat, kuten RadioGaalan. Vuosi 2018 oli radiomainonnan viides perättäinen ennätysvuosi. Kasvua kertyi 3,5% ja radiomainontaa ostettiin 65,7 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain 3,7 miljoonaa suomalaista.

Stefan Möller,
Toimitusjohtaja, RadioMedia ry
stefan.moller@radiomedia.fi, 0400 508 877

Inka Luomanmäki
Projektipäällikkö, RadioMedia ry,
inka.luomanmaki@radiomedia.fi, 040 1657010

”Äänibrändäyksestä ja audion roolista ylipäätään ei ole koskaan puhuttu enemmän kuin nyt ja uskon tämän nosteen myös näkyvän tämän vuoden Kaiku-kilpailussa”, sanoo Stefan Möller, RadioMedian toimitusjohtaja.
Tämän vuoden Kaiku-kilpailun päätuomari Erkko Mannila: ”Nuorille suunnittelijoille radio on erinomainen väylä ja ponnahduslauta nousta kärkimainostoimistojen tietoisuuteen."

Suomalainen Digital Goodie ostaa isobritannialaisen Maginusin ja tähtää sähköisen kaupan maailmanmarkkinoille3.12.2019 10:00:00 EETTiedote

Sähköisen kaupankäynnin ohjelmistoyhtiö Digital Goodie ilmoitti tänään, että se on ostanut Iso-Britanniassa päämajaansa pitävän, keskisuurille yhtiölle sähköisen kaupan teknologiaratkaisuja toimittavan Maginus-yhtiön. Yhteisyrityksestä muodostuu yksi Euroopan merkittävimmistä kokonaisvaltaisen tuoteportfolion omaavista sähköisen kaupan teknologiatoimittajista.

Suomalainen Bering & Company auttamaan Vietnamin valtiota ruokaturvallisuudessa lohkoketjuteknologian avulla5.11.2019 09:00:00 EETTiedote

Lohkoketjuihin ja vaativiin teknologisiin ratkaisuihin keskittyvä suomalainen konsulttiyritys Bering & Company on solminut sopimuksen Vietnamin Tiede- ja teknologiaministeriön alaisuudessa toimivan valtion sertifiointiyksikön Quacertin kanssa. Vietnamin pääministerin päätöksestä alkaneen ruokaturvallisuuden parantamiseen tähtäävän hankkeen tavoitteena on hyödyntää lohkoketjuteknologiaa elintarvikkeiden tuotannon kehittämisessä. Ratkaisuja pilotoidaan Vietnamin kolmanneksi suurimmassa panimossa Habecossa.

Julkisen internetin ohittava dataliikenne lisääntyy lähivuosina yli 50 prosenttia vuodessa EMEA-alueella16.10.2019 10:00:00 EESTTiedote

Equinix, maailman suurin datakeskusyhtiö, on julkaissut vuosittaisen Global Interconnection Index (GXI) markkinakatsauksensa, jonka mukaan yritykset hyödyntävät jatkuvasti yhä enemmän suoria keskinäisiä datayhteyksiä digiliiketoiminnassa kilpailemiseen. Samalla data siirtyy jatkuvasti lähemmäksi loppukäyttäjiä. GXI:n yhteydessä tehdyssä tutkimuksessa selvisi myös muun muassa, että suomalaiset IT-päättäjät uskovat Suomen vahvistavan asemaansa yhtenä maailman dataliikenteen keskeisenä solmukohtana seuraavan viiden vuoden aikana.