Kaivokadun suurtyömaan haitat halutaan minimoida
Vuonna 2023 on tavoite aloittaa suuri katutyömaa Helsingin ydinkeskustassa. Tarkoitus on uusia Rautatientorin metroaseman lippuhallin ja Asematunnelin kansirakenteiden vesieristeet sekä laajalti alueen maanalaista kunnallistekniikkaa, kuten vanhoja viemäreitä ja vesijohtoja. Jos näin laaja työmaa toteutuu, kaupunki haluaa lyhentää työmaan keston ja haitat minimiin.
Katutöiden haittojen vähentämiseksi tutkitaan vaihtoehtoa, jossa katkaisemalla työn aikana raitiotie- ja autoliikenne Kaivokadulta tilapäisesti kokonaan, voitaisiin työn aiheuttama haitta alueella puolittaa. Näin työmaan kesto lyhenisi noin kahdella vuodella, jalankulkijoiden turvallisuus paranisi merkittävästi ja muutkin haitat voitaisiin minimoida.
”Työmaasta ydinkeskustassa syntyy väistämättä haittaa. Tämä toteutusvaihtoehto olisi huonoista vaihtoehdoista vähiten huono. Katutyömaiden pitkä kesto on aiheuttanut paljon kritiikkiä sekä asukkaiden että yritysten taholta. Liikennekatko on tehokkain tapa lyhentää työmaan haitta-aikaa”, sanoo Kruunusillat-raitiotien projektinjohtaja Ville Alajoki Helsingin kaupungilta.
Tämän hetken arvion mukaan ratikkaliikenteen katko kestäisi noin vuoden ja autoliikenteen katko kaksi vuotta. Toisaalta, ilman suunniteltuja liikennekatkoja, työmaa kestäisi vaihtuvine liikennejärjestelyineen ja muine haittoineen noin neljä vuotta. Lisäksi näiden neljän vuoden aikana Kaivokadun läpiajo jouduttaisiin joka tapauksessa estämään useita kertoja päivien tai viikkojen ajaksi.
Lopullinen liikennekatkon pituus määräytyy tehtävien töiden mukaan, sillä kaupunki selvittää lisäksi, voidaanko myös Kaisaniemenkadun vanhan kunnallistekniikan uusiminen tehdä saman liikennekatkon aikana.
Sekä työmaan nopeuttaminen että alueen kaikkien töiden tekeminen kerralla kuuluvat uuteen Helsingin katutöiden toimintamalliin, jonka päätavoite on töistä aiheutuvien haittojen vähentäminen.
Liikennekatkon avulla voidaan taata turvallinen jalankulku tällä koko maan vilkkaimmalla jalankulkualueella työmaan aikana. Kaivokadulla liikkuu päivittäin kymmeniä tuhansia jalankulkijoita.
Katkaisemalla aseman edestä liikenne turvattaisiin myös Rautatientorin bussiliikenteen sujuvuus työmaan aikana. Koko rakentamisen ajan Rautatientorin bussi- ja taksiliikenne pääsisi siis kulkemaan, samoin kuin ajoneuvoliikenne alueen pysäköintilaitoksiin. Myös alueen huoltoliikenne otetaan huomioon.
Raitiovaunut kiertäisivät Kaivokadun katkon aikana Kruununhaan ja Aleksanterinkadun kautta.
Jalankululle järjestettäisiin reitit Kaivokadun yli koko rakentamisen ajan. Pyöräliikenteen tarpeisiin valmistunee Kansalaistori-Kaisaniemi välille uusi Kaisantunneli ennen Kaivokadun töiden aloitusta.
Ratkaisulla, jossa liikenne katkaistaan kokonaan, saavutettaisiin paitsi aikataulullisia etuja, myös mittavia rahallisia säästöjä: työmaan rakentamiskustannukset olisivat noin 15 miljoonaa euroa vähemmän kuin vaihtoehdossa, jossa läpiajoliikenne pyrittäisiin säilyttämään.
Laskelmat on tehty oletuksella, että työmaalla tehdään kaksivuorotyötä ja tarvittaessa työskennellään myös öisin, mikäli ympäristöviranomainen sallii.
Kaivokadun työmaa siirtäisi liikennettä muille kaduille, esimerkiksi Pohjois- ja Eteläesplanadille sekä Pohjoisrantaan. Tehdyissä vaikutusarvioinneissa eteläisten kaupunginosien asuntokaduille ei näyttäisi siirtyvän autoliikennettä merkittävästi. Muille kaduille aiheutuvia haittoja voidaan lieventää liikennevalojen ajoituksia muuttamalla ja raitiovaunuliikenteen vuorovälien optimoinnilla.
Suunnitelmasta on tehty yritysvaikutusten arviointi Helsingissä käytössä olevan menetelmän mukaisesti.
Kaivokadun suurtyömaata suunnittelee Kruunusillat-allianssi, koska Laajasalon raitiotienpäätepysäkkiä suunnitellaan keskustaan ja raitiotietä rakentaessa aiotaan sen reitin varrella tehdä samalla laajoja kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä.
Lisätiedot:
Katutyöt ja kaupunkikehitys
Kari Pudas, p. 09 310 15291, kari.pudas@hel.fi
Tekninen johtaja, Helsingin kaupunki
Kruunusillat-raitiotie ja siihen liittyvät hankkeet:
Ville Alajoki, p. 040 334 7301 , ville.alajoki@hel.fi
Kruunusillat-raitiotien projektinjohtaja
Kruunusillat-allianssin Kaivokadun työmaan suunnittelu:
Jukka Rusila, p. 040 779 5619, jukka.rusila@ramboll.fi
Osaprojektipäällikkö, Kruunusillat-allianssi
Kruunusillat-allianssin Kaivokadun työmaan liikennevaikutukset:
Jaana Virtanen, p. 044 4279186, jaana.virtanen@sitowise.com
Liikennetekniikan ja liikennejärjestelyiden vastuusuunnittelija, Kruunusillat-allianssi
Kruunusillat-allianssin Kaivokadun työmaan yritysvaikutukset:
Eero Salminen, p. 050 325 7830, eero.salminen@ramboll.fi
Asiantuntija, Kruunusillat-allianssi
Avainsanat
Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kruunusillat-raitiotie
Kruunusillat-hanke yhdistää 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan. Samalla se luo uuden merellisen reitin myös pyöräilijöille ja jalankulkijoille.
Hankkeen näkyvimmät osat ovat kolme uutta siltaa: Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta. Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin silta, noin 1200 metriä.
Rakentaminen alkanee vuonna 2021. Tämän hetken tavoite yhteyden valmistumiselle on vuonna 2026, mutta aikataulu tarkentuu vuonna 2021.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä: Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla.
Allianssiin sisällytetään myös yhteyden varrella olevia muita maarakennus-, kadunrakennus- ja kunnallisteknisiä töitä. Yksi tällainen työ on uuden Hakaniemensillan rakentaminen ja vanhan purkaminen. Näiden aiheuttamat kustannukset tulevat Kruunusillat-budjetin ulkopuolelta.
Kruunusillat-raitiotien ja sen kustannusarvion ulkopuolisia asioita ovat myös HKL:n raitiovaunuhankinnat ja Laajasaloon suunniteltu hybridikortteli, joka sisältää asuintaloja ja niiden alle raitiovaunuvarikon.
Kruunusillat-allianssin osapuolet ovat Helsingin kaupunki, YIT Suomi Oy, NRC Group Finland Oy, Ramboll Finland Oy, Sweco Infra & Rail Oy ja Sitowise Oy.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Millainen on huomisen Länsi-Helsinki? Asukastilaisuus verkossa keskiviikkona 27. tammikuuta kello 17.30−20.0022.1.2021 13:13:11 EET | Tiedote
Uutta Länsi-Helsinkiä -illassa kaupunkiympäristön toimialan asiantuntijat esittelevät Länsi-Helsingin ajankohtaisia hankkeita ja suunnitelmia. Verkkotilaisuudessa käydään läpi muun muassa alueen kaavoitusta, liikennettä, rakentamista sekä alueen koulujen ja päiväkotien tilannetta. Länsi-Helsinki tiivistyy merkittävästi 2020-luvulla ja alueelle nousee useita uusia asuinalueita, jotka täydentävät nykyisiä kaupunginosia. Illan aiheita ovat muun muassa Läntinen bulevardikaupunki, Kuninkaantammen aluerakentaminen ja Malminkartanon suunnitteluperiaatteet.
Lumityöt jatkuvat Helsingissä, tähän mennessä vastaanotettu 30 000 lumikuormaa22.1.2021 12:07:41 EET | Tiedote
Lumityöt jatkuvat Helsingissä kiivaana. Tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä tulevat pää- ja joukkoliikennekadut on aurattu, asuinkatuja on edelleen paljon kesken. Lumenputsausta tehdään nyt kaikilla kaduilla. Tähän mennessä kaupungin lumenvastaanottopaikoille on tuotu noin 30 000 kuormaa lunta, mikä on jo yli puolet normaalien lumitalvien määrästä.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 21.1.202121.1.2021 18:11:47 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 21.1.2021 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 4.2.2021. Lisää tietoa ympäristö- ja lupajaoston toiminnasta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/Ymparisto-ja-lupajaosto/
Helsingin kaupunki on perustanut väliaikaiset pysäköintialueet Hietalahdentorille ja Kampintorille20.1.2021 12:19:03 EET | Tiedote
Helsingin kaupunki on ottanut erikoistoimia käyttöön viime viikon runsaiden lumisateiden puhdistustöitä nopeuttamaan. Hietalahdentorille ja Kampintorille on perustettu väliaikaiset pysäköintialueet.
Huonokuntoisia puisto- ja katupuita poistetaan Helsingin kantakaupungissa20.1.2021 08:36:00 EET | Tiedote
Huonokuntoisia katu- ja puistopuita poistetaan kevättalven aikana Katajanokalta, Töölöstä, Punavuoresta, Ullanlinnasta ja Kaivopuistosta. Kaupungin arboristit ovat tunnistaneet huonokuntoiset ja vaurioituneet puut kuntoarvioinnin ja seurannan avulla. Puita poistetaan yhteensä 27 kappaletta.
Kruunusillat-raitiotien kustannusarvio selviää kevään aikana19.1.2021 19:00:00 EET | Tiedote
Kruunusillat-raitiotiehen kuuluvien Kruunuvuorensillan ja Finkensillan urakkakilpailutus on käynnissä ja tarjoushinta on tiedossa huhtikuussa. Samaan aikaan valmistuu tarkennettu kustannusarvio raitiotien rakentamisesta siltojen yli Laajasalosta Helsingin keskustaan.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 19.1.202119.1.2021 18:07:29 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päivän kokouksen päätöstiedote on julkaistu sivuillamme. Päätöstiedote 19.1.2021 Pöytäkirja korvaa esityslistan ja päätöstiedotteen, kun pöytäkirja on tarkastettu. Lisää tietoa kaupunkiympäristölautakunnan toiminnasta voit lukea sivuiltamme osoitteesta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/ https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme