Kajaanin Löytösuon tuulivoimapuiston YVA-ohjelman lausunto valmistunut

Ilmatar Kajaani Oy suunnittelee tuulivoimaloiden rakentamista Kajaanin Vuolijoen Löytösuolle. Kainuun ELY-keskus on antanut lausunnon tuulivoimapuiston ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (YVA).

Hankealue sijaitsee Kajaanin Vuolijoella ja rajautuu Pohjois-Pohjanmaan maakuntarajaan.

Ilmatar Kajaani Oy suunnittelee Kajaaniin enintään 35 tuulivoimalan rakentamista. Suunniteltujen voimaloiden yksikköteho on 6-10 megawattia ja voimaloiden kokonaiskorkeus enintään 350 metriä, napakorkeus enintään 225 metriä ja roottorin halkaisija enintään 250 metriä (siipi enintään 125 metriä).

Hankealue sijaitsee Kajaanin länsirajalla, noin 1,5 km Vuolijoen taajaman länsipuolella ja yli 30 km Kajaanin taajaman lounaispuolella. Hankealue rajautuu Pyhännän kunnanrajaan ja luoteisin kulma Siikalatvan kunnanrajaan ja samalla Pohjois-Pohjanmaan maakuntarajaan.

Hankealueella tuotetun sähkön siirtoon valtakunnanverkkoon on tarkastelu kahta vaihtoehtoa. Vaihtoehdon A mukaisesti, sähkö siirretään noin 25 kilometrin pituisella 110 kilovoltin tai 400 kilovoltin voimajohdolla Vuolijoen sähköasemalle. Uusi voimajohto kulkee pääosin (17,5 km) Fingridin Järvilinjan (400 kV) vierellä.

Vaihtoehdon B mukaan, tuotettu sähkö siirretään valtakunnan verkkoon liittämällä alue hankealueesta kaakkoon sijoittuvaan 110 kilovoltin voimajohtoon seitsemän kilometrin pituisella 110 kilovoltin voimajohdolla. Tuulivoimapuisto kytketään alueverkkoon johtojen risteämäkohtaan sijoitettavan uuden 110 kV kytkinlaitoksen kautta.

Yhteysviranomainen tiedotti arviointiohjelmasta ja sen nähtävillä olosta sekä mielipiteiden ja lausuntojen esittämisen mahdollisuudesta julkisella kuulutuksella 13.6.-12.8.2022.

Nähtävilläoloaikana saatiin 16 lausuntoa ja 6 mielipidettä. Lausunnoissa korostuvat erityisesti yhteisvaikutukset seudun muiden vireillä olevien tuulivoimahankkeiden kanssa. Mielipiteissä otettiin kantaa tuulivoiman sijoittumiseen Vuolijoen keskustaajaman ja yleisesti asutuksen läheisyyteen sekä maisemavaikutuksiin mm. Oulujärven ja Ärjänsaaren osalta. Myös kokemukset alueen läheisyydessä jo toimivasta tuulivoima-alueesta nousivat esille.

Arviointisuunnitelma ja ELY-keskuksen lausunto kokonaisuudessaan löytyvät ympäristöhallinnon verkkosivuilta: www.ymparisto.fi/loytosuotuulivoimayva

Kainuun ELY-keskus
ympäristöasiantuntija Mari Isojärvi
p. 0295 023 810, mari.isojarvi@ely-keskus.fi

Kainuun elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Liikenteeseen ja infrastruktuuriin liittyvät palvelut Kainuun alueelle tarjoaa Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus.

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma päivitetään – Kerro mielipiteesi liikenteen riskiryhmistä ja ongelmista!27.9.2022 12:59:43 EEST | Tiedote

Pohjois-Savon ELY-keskus on käynnistänyt Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman päivityksen. Itä-Suomessa asuvien ja toimivien näkemyksiä liikenteeseen liittyvistä turvallisuusongelmista ja -haasteista kerätään syksyn aikana erillisellä kyselyllä. Kyselyn tuloksia hyödynnetään liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden ja painopistealueiden valinnassa ja toimenpiteiden suunnittelussa.