Kakolan lämpöpumppulaitoksen käynnistäminen aiheutti sähkölaitevian lämpöpumppulaitoksella

Kakolan lämpöpumppulaitoksella tehtiin etäkäynnistys torstaina 8.9.2022 illalla. Käynnistyksen yhteydessä tapahtui sähkölaitevika, joka aiheutti savunmuodostusta Kakolan lämpöpumppulaitokselle sekä mittalaitteen vaurioitumisen Amiraalistonkadulla Turku Energia Sähköverkkojen muuntajabunkkerissa.

Sähkölaitevika aiheutui normaalin käynnistyksen yhteydessä. Sähkölaitteistot ovat Kakolan lämpöpumppulaitoksessa tapahtuneen johdosta toistaiseksi irti verkosta.
Tapahtunut ei aiheuttanut henkilövahinkoja ja sillä ei ole vaikutusta lämmön tai sähkönjakeluun. Selvitystä jatketaan yhteistyössä Pelastuslaitoksen kanssa.

Kakolan lämpöpumppulaitos on Turku Energian osakkuusyhtiön Turun Seudun Energiantuotanto Oy:n omistama laitos.

Lasse Sihvo, käyttöinsinööri, Turku Energia
lasse.sihvo@turkuenergia.fi

Turku Energia -konserni kuuluu Suomen suurimpien energiayhtiöiden joukkoon. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli 333,2 miljoonaa euroa. Turku Energiassa työskentelee noin 330 ammattilaista. Turku Energia on Varsinais-Suomen johtava sähkön ja lämmön myyjä ja siirtäjä. Toimintaamme kuuluu myös energiaverkostojen ja energiatuotantolaitosten kehittäminen, rakentaminen ja ylläpitäminen sekä sähköisen liikenteen kehittäminen Turun seudulla. Toimitamme ympäristöä, elämänlaatua ja kilpailukykyä parantavia energiapalveluita 130 000 taloudelle ja yritykselle. Asiakaslupauksemme on "Olemme lähellä, näemme kauas". Olemme mukana rakentamassa hiilineutraalia Turkua. www.turkuenergia.fi

Turku Energia Sähköverkot on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin7.12.2022 09:10:37 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on varautunut mahdolliseen sähköpulaan ja kierrätettäviin katkoihin omalla verkkoalueellaan. Turku Energia Sähköverkot Oy vastaa sähkön jakelusta Turun kaupungin alueella pois lukien Paattisten alue. Yhtiö on valmistautunut kierrättämään sähkökatkoja etukäteen määritellyn irtikytkentäsuunnitelman mukaisesti siten, että kriittiset kohteet on rajattu katkojen ulkopuolelle. Käytännössä kierrätettävät katkot tulevat koskemaan koko kaupunkia, mutta osaa kaupunginosista ja niiden alueista kerrallaan.

Turku Energia Sähköverkot teki sopimuksen seuraavan sukupolven etäluentamittareiden toimittamisesta24.11.2022 10:33:53 EET | Tiedote

Turku Energia Sähköverkot Oy on tehnyt sopimuksen mittauspalveluista sekä etäluettavien älymittareiden toimituksesta energianhallintaratkaisuja toimittavan Landis + Gyr Oy:n kanssa. Uudet etämittauslaitteistot tullaan vaihtamaan kaikkiin Turku Energia Sähköverkkojen sähkönkäyttöpaikkoihin vuosien 2025–2028 aikana. Mittarit uusitaan, jotta Turku Energia Sähköverkot pystyy vastaamaan uuden mittausasetuksen vaatimuksiin muun muassa varttimittaukseen ja mittauslaitteen jänniteulostuloon asiakasrajapinnassa.

Artukaisten höyrykeskukseen investoitava savukaasupesuri parantaa laitoksen energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä23.11.2022 08:32:52 EET | Tiedote

Turku Energia investoi savukaasupesuriin Artukaisten höyryntuotantolaitoksen yhteyteen. Uusi laitteisto parantaa laitoksen hyötysuhdetta ja vähentää kaukolämmöntuotannon hiilidioksidipäästöjä entisestään. Savukaasupesurin toimittaa turkulainen Caligo Industria. Rakennustyöt aloitettiin marraskuussa ja pesuri otetaan käyttöön kesällä 2023.