Kaksi uutta jäsentä KOVAlle

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty kaksi uutta jäsentä. Ne ovat Limingan Asunnot Oy ja Salon Vuokratalot Oy.

KOVAn jäsenenä on nyt 115 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat nyt yhteensä noin 310 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

- KOVAn kuluva toimintavuosi näyttää positiiviselta myös jäsenkehityksen suhteen. Vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden toimintaympäristöön kohdistuu lähivuosina merkittäviä muutospaineita. KOVAn vahvistumisen ansiosta voimme entistäkin leveämmin hartioin ajaa jäsentemme etua muun muassa erilaisissa lainsäädäntöhankkeissa, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen toteaa.

Limingan Asunnot Oy on vuonna 1988 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Limingan kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä lähes 200 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön vuokra-asunnot sijaitsevat eri puolilla kuntaa. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2022 on 10,50 euroa neliöltä kuukaudessa.

Salon Vuokratalot Oy on vuonna 1989 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Salon kaupungin kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä noin 1 600 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kaupungin suurin vuokranantaja. Yhtiön vuokra-asunnot sijaitsevat eri puolilla kaupunkia. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2022 on 9,23 euroa neliöltä kuukaudessa.

KOVAlla on 115 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä noin 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, yli 65 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Tiedote: EU:n energiatehokkuusdirektiivin muutoksilla rajuja seurauksia asumiskustannuksiin28.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Direktiiviehdotuksen vaatimukset vanhojen rakennusten korjaamisesta tarkoittaisivat KOVAn laskelmien mukaan KOVAn jäsenille jopa 2–2,7 miljardin euron lisäystä jo olemassa oleviin korjaustarpeisiin. Tällaiset toimet energiatehokkuuden parantamiseksi tarkoittaisivat huomattavia lisäyksiä myös KOVAn jäsenten ARA-kohteiden vuokratasoon. KOVAn jäsenten ARA-kohteiden keskivuokra tänä vuonna on 10,76 €/m²/kk, ja direktiiviehdotuksen perusteella esitetyt lisäkorjaustarpeet tarkoittaisivat noin 1,2–1,6 €/m²/kk (noin 11–15 %) korotusta nykyiseen vuokratasoon. KOVA pitää epätodennäköisenä, että rakennuskantaa voitaisiin parantaa esitetyllä tavalla ilman, että se tarkoittaisi asumiskustannusten kohtuutonta kasvua.

Päästövähennystavoitteet toteutettava kustannustehokkaasti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisesti22.4.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Tänään 22.4.2022 kevätkokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ilmaisevat huolensa tulevien energiatehokkuusvaatimusten vaikutuksesta asumisen hintaan. KOVA vaatii, että päästövähennystavoitteisiin pääsemisessä huolehditaan sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta niin, ettei kenenkään asuminen kallistu kohtuuttomasti.