Kaksi uutta jäsentä KOVAlle

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:lle on tänään hyväksytty kaksi uutta jäsentä. Ne ovat Asikkalatalot Oy ja Pirkan Opiskelija-asunnot Oy.

KOVAn jäsenenä on nyt 117 yleishyödyllistä ja omakustannusperiaatteella toimivaa vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöä. KOVAn jäsenet omistavat nyt yhteensä yli 310 000 kohtuuhintaista vuokra- ja asumisoikeusasuntoa.

- Olen mielissäni siitä, että KOVA on tänä vuonna vahvistanut jäsenpohjaansa erityisesti erityisryhmien asumista, kuten opiskelija-asumista tarjoavien yleishyödyllisten yhtiöiden piirissä. Tästä tuoreimpana osoituksena on Pirkan Opiskelija-asuntojen jäsenyys. Vahvistamme toki edelleen myös kunnallisten vuokrataloyhtiöiden jäsenkattavuuttamme. KOVA haluaa toimia koko yleishyödyllisen ja omakustannusperiaatetta noudattavan vuokratalo- ja asumisoikeustoimijakentän edunvalvojana, KOVAn toimitusjohtaja Jouni Parkkonen linjaa.

Asikkalatalot Oy on vuonna 1996 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Asikkalan kunnan kokonaan omistama vuokrataloyhtiö. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 260 vuokra-asuntoa. Yhtiö on kunnan suurin vuokranantaja. Yhtiön vuokra-asunnot sijaitsevat eri puolilla kuntaa. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2022 on 10 euroa neliöltä kuukaudessa.

Pirkan Opiskelija-asunnot Oy on vuonna 1966 perustettu, yleishyödyllinen ja omakustannusperiaatteella toimiva, Tampereen kaupungin kokonaan omistama opiskelija-asuntoyhtiö, joka omistaa myös nuorisoasuntoja. Yhtiö omistaa tällä hetkellä yli 2 200 vuokra-asuntoa. Yhtiön vuokra-asunnot sijaitsevat eri puolilla kaupunkia. Yhtiön asuntokannan keskivuokra vuonna 2022 on 12,67 euroa neliöltä kuukaudessa.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat pääasiassa joko normaaleja vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja. Osa KOVAn jäsenistä omistaa myös erityisryhmien vuokra-asuntoja, kuten palvelu-, opiskelija- ja nuorisoasuntoja.

KOVAlla on 117 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 310 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu noin 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat yli 100 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat yli 80 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa. KOVAn jäsenet aloittivat vuonna 2022 yhteensä yli 6 000 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

Ilmastonmuutos huomioitava valtion tukemassa asuntotuotannossa25.1.2023 06:55:00 EET | Tiedote

Valtion tukemalla asuntotuotantojärjestelmällä on ollut Suomessa merkittävä rooli. Se on mahdollistanut yli 70 vuoden ajan paitsi kohtuuhintaisten asuntojen tarjoamisen, myös ehkäissyt segregaatiota ja asunnottomuutta. Valtion tukemaa ARA-järjestelmää tulee kuitenkin kehittää, sillä se ei tällä hetkellä huomioi riittävästi esimerkiksi ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi tarvittavia toimenpiteitä. Tilanne on absurdi, sillä samaan aikaan rakennuttamisesta ja rakennusten käytöstä aiheutuvia päästöjä tulisi vähentää huomattavasti, koska nämä muodostavat noin 40 prosenttia hiilipäästöistä.

Ympäristövastuullisuusteot näkyvät vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden jokapäiväisessä toiminnassa8.12.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Ympäristövastuullisuustekojen merkitys on noussut tärkeään rooliin myös vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden toiminnassa. KOVAn jäsenilleen toteuttaman vastuullisuus- ja ympäristöasioiden kyselyn mukaan KOVAn jäsenistä 63 % tekee suunnitelmallista ja erikseen raportoitavaa vastuullisuustyötä, kuten ympäristöön sekä sosiaaliseen tai taloudelliseen vastuuseen liittyviä toimenpiteitä. Vastaajista 21 % kertoi myös noudattavansa jotain vastuullisuuden raportointistandardia. KOVA teetti jäsenistölleen vastaavan kyselyn vuonna 2020, jolloin tämä luku oli 15 %.

KOVAn jäsenyhtiöt pitävät vuokrankorotukset maltillisina30.11.2022 06:59:00 EET | Tiedote

Kiinteistöjen ylläpitokustannusten poikkeuksellisen voimakkaan kasvun myötä myös valtion tuella rakennettuihin vuokra- ja asumisoikeusasuntoihin kohdistuu huomattavaa asumiskustannusten nousua. Tämä tarkoittaa sitä, että omakustannusperiaatteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhtiöiden on tulevina vuosina siirrettävä kasvavat rahoitus- ja ylläpitokulut täysimääräisesti vuokriin ja käyttövastikkeisiin.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n hallitukseen muutoksia – Närö jatkaa puheenjohtajana viimeistä vuottaan16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n puheenjohtajana vuonna 2023 jatkaa Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) toimitusjohtaja Jaana Närö. Valinnan teki tänään Helsingissä kokoontunut KOVAn syyskokous. Jaana Närö on toiminut KOVAn puheenjohtajana yhdistyksen perustamisesta lukien. KOVAn hallituksen kokoonpanoon puolestaan tuli useita muutoksia.

KOVA: Kohtuuhintaiset asuntotoimijat kantavat yhteiskuntavastuuta vuokrankorotuksissa16.11.2022 11:15:00 EET | Tiedote

Tänään 16.11.2022 syyskokoukseensa kokoontuneet Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenet ovat erittäin huolissaan asumiskustannusten jo tapahtuneista ja tulevista nousuista. Korkotason nousu yhdistettynä muun muassa kaukolämmön ja sähkön hintojen merkittäviin nousuihin luo merkittäviä vuokrien ja käyttövastikkeiden korotuspaineita useiksi tuleviksi vuosiksi.