Kaksoset ja kolmoset koulussa -opas julkaistiin

Monikkoperheet ja koulun ammattilaiset kaipaavat tietoa kaksosten, kolmosten ja nelosten koulunkäynnin erityispiirteistä. Aloittavatko monikkolapset samalla vai eri luokalla? Miten voi tukea monikkosisaruksen yksilöllisyyttä kouluoloissa? Mitä koulussa on hyvä tietää monikkolasten keskinäisen suhteen kysymyksistä ja heidän kehityksestään?

Muun muassa näihin kysymyksiin pyrkii vastaamaan uusi sähköinen Kaksoset ja kolmoset -koulussa -opas. Opas on tarkoitettu erityisesti monikkovanhemmille, esiopettajille ja koulun henkilöstölle. Oppaan julkaisija on kaksosten, kolmosten ja nelosten perheiden järjestö Suomen Monikkoperheet ry.

- Koululla on merkittävä rooli monikkolapsen yksilökokemuksen vahvistamisessa. Kuitenkin myös monikkous on tärkeä osa hänen identiteettiään. Opas antaa tietoa ja vinkkejä vanhemmille ja opettajille koulunaloitusvaiheeseen ja koulunkäynnin tukemiseen, Suomen Monikkoperheet ry:n toiminnanjohtaja Ulla Kumpula kertoo.

19-sivuinen opas on ladattavissa Suomen Monikkoperheet ry:n uusilta nettisivuilta www.monikkoperheet.fi.

Oppaan asiantuntijatyöryhmän jäseninä toimivat KM, kehittämiskoordinaattori Suvi Alamaa; FT, lehtori Kristiina Heinonen; KK Nelli Helle; YTM, toiminnanjohtaja Ulla Kumpula; KM, FM, luokanopettaja Hanna Lenkola; sosionomi amk, varhaiskasvatuksen opettaja Elina Santala sekä KM, luokanopettaja ja erityisopettaja Virpi Vuolteenaho. Oppaan kommentoi LKT, lastenpsykiatrian professori emerita Irma Moilanen. Oppaan toimitti Ulla Kumpula, kuvitti Anne Muhonen ja taittoi Tiina Matala. Nelli Helle teki monikkolasten koulunkäyntiä koskevista tutkimuksista kansainvälisen tutkimuskatsauksen, jota hyödynnettiin oppaassa.