Kaksosia ja kolmosia odottavat pitävät tärkeänä synnytyssairaalassa vierailua

Suomen Monikkoperheet ry:llä on 17 alueellista monikkoperheyhdistystä. Lähes kaikkien alueyhdistysten toiminta-alueella toteutetaan odottajille monikkoperhevalmennusta. Valmennuksen järjestäjinä toimivat vapaaehtoistoimijat yhteistyössä alueen synnytyssairaalan tai neuvolan kanssa. Monikkoperhevalmennukseen osallistuneille toteutettiin kysely kesällä 2018. Kyselystä selvisi, että monikko-odottajat kokivat synnytyssairaalassa vierailun tärkeäksi. Odottajat halusivat ammattilaisilta tietoa synnytyksen vaiheista. Vertaisohjaajilta toivottiin erityisesti käytännön vinkkejä arkeen.

Valmennuksen sisällön koki hyväksi 52 % ja erittäin hyväksi 28 % vastaajista. Käytännön järjestelyt sujuivat vastaajien mielestä pääasiassa hyvin (69 %) tai erittäin hyvin (17 %). Hyödylliseksi ja erittäin hyödylliseksi valmennuksen koki 75 % vastaajista.

Vertaisilta toivottiin käytännön vinkkejä

Vastaajat nostivat esiin, että olisivat halunneet valmennuksesta vieläkin enemmän konkreettisia käytännön vinkkejä monikkoarkeen. Moni toivoi myös tietoa kaikesta avusta ja tuesta, mitä arkeen on mahdollista saada. Monikkovauvojen imetyksestä toivottiin vielä lisää tietoa, kannustusta ja vinkkejä.

Valmentajien puheenvuoroista tykättiin ja valmentajien omakohtaisia kokemuksia toivottiin, mutta harkitusti pelottelematta kertoen. Odottajat kaipasivat valmentajilta lisää kannustusta ja toiveikkuutta siihen, että kaikki voi sujua vauvojen kanssa hyvin.

Synnytyssairaalassa vierailu on tärkeää

Valmennuksissa mukana olevilta ammattilaisilta kaivattiin tietoa synnytyksen vaiheista ja synnytyssairaalassa vierailu koettiin tärkeäksi. Vastaajat olisivat toivoneet saavansa tietoa myös esimerkiksi siitä, voiko ylimääräisten ihmisten osallistumisen kieltää synnytyssalissa, mitä valvontaosastolla saa tehdä tai pyytää sekä mitä ylipäätään ensimmäisinä päivinä sairaalassa tapahtuu.

Keskosuudesta kaivattiin valmennukseen lisää tietoa useammassakin palautteessa, joko ammattilaisen tai keskosvauvat saaneen vanhemman näkökulmasta.

-Monille monikkoperheille esimerkiksi lasten teho-osastolla vierailu odotusaikana on tärkeää. Monikkovauvoista noin 40 % on syntymänsä jälkeen tehohoidossa ja vanhemmille tämä voi olla pelottavaa. Lasten tehohoitoon tutustuminen etukäteen vie yleensä turhat pelot pois, kertoo vapaaehtoistoiminnan koordinaattori Raisa Ojaluoto Suomen Monikkoperheet ry:stä.

Valmennus hälventää pelkoja

Helsingin Sanomat uutisoi 2.10., että monissa sairaaloissa on aloitettu synnytysvalmennuksia uudestaan. Viime vuonna Tampereen yliopistossa väitelleen Sari Haapion mukaan synnytysvalmennukset ehkäisevät tehokkaasti synnytyspelkoa. THL:n tuoreessa tutkimuksessa kävi ilmi, että raskausaikana kaivataan nykyistä enemmän tukea synnytyspelon käsittelyyn, synnytykseen valmistautumiseen ja parisuhteen tukemiseen.

Monikkoperheille oma, räätälöity valmennus tarjoaa tärkeän mahdollisuuden saada tietoa ja kysyä monikko-odotuksesta, -synnytyksestä ja arjesta. Ryhmässä on mahdollisuus tutustua muihin samassa tilanteessa oleviin ja saada vertaistukea muilta monikkovanhemmilta. Valmennukset ovat suosittuja ja perheet saapuvat niihin pitkienkin välimatkojen päästä.

Valmennusta tarvitaan myös sote-uudistuksen jälkeen

Suomen Monikkoperheet ry pitää erittäin tärkeänä, että monikkoperhevalmennusta toteutetaan jatkossakin, myös mahdollisen sote-uudistuksen toteutuessa.

-Synnytyssairaaloiden ja neuvoloiden rooli valmennuksessa on merkittävä, virtuaalinen valmennus ei korvaa kasvokkain toteutettavaa valmennusta. On tärkeää, että ammattilaiset ovat toteuttamassa valmennusta jatkossakin eri puolilla maata, Ojaluoto toteaa.

Suomen Monikkoperheet ry:n tekemään kyselyyn osallistui 73 vastaajaa, joista kaksi oli miehiä ja loput naisia. Suurin osa vastaajista oli pääkaupunkiseudulta.

Monikkoperheellä tarkoitetaan perhettä, johon syntyy kerralla kaksi tai sitä useampi lapsi. Suomessa syntyy vuosittain kaksoset noin 750 perheeseen ja kolmoset noin 5-10 perheeseen. Nelosia syntyy harvoin.