Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Kalasataman ja Pasilan välille suunnitellaan raitiotieyhteyttä

Jaa

Uusi raitiotieyhteys tuo nopean ja suoran joukkoliikenneyhteyden Pasilan, Kumpulan kampuksen ja Kalasataman välille. Vallilanlaaksossa raitiotie kulkee vanhan satamaradan paikalla. Radan viereen tulee uusi pyöräliikenteen baanayhteys.

Vallilanlaakson raitiotiellä autot eivät voi ajaa

Vallilanlaaksossa raitiotie kulkisi vanhan satamaradan paikalla nurmiratana, jolla autoliikenne ei ole mahdollista. Radan viereen suunnitellaan pyöräliikenteen baanayhteys Mäkelänkadun ja Hermannin rantatien välille. Baana toimii myös pelastustienä. Vallilanlaakson raitiotieosuus mahdollistaa myös ns. tiederatikan eli yliopistokampuksia yhdistävän raitiolinjan toteuttamisen joskus myöhemmin. Tiederatikka kulkee Otaniemestä Viikin kautta Myllypuroon.

Vallilanlaaksossa muutetaan pyöräliikennejärjestelyjä. Tavoitteena on lisätä turvallisuutta. Mäkelänrinteen uimahallin taakse suunnitellaan siltaa, jota pitkin kävelijät ja pyöräilijät ylittävät radan. Pyöräliikenne ohjataan Hevoshaanpolulta baanalle ja Kumpulantaipaleelle pois päiväkodin edestä.

Hermannin rantatielle raitiotie ja Sörnäisten tunnelin pohjoinen ulosajo

Hermannin rantatie suunnitellaan ja rakennetaan uudestaan. Raitioliikenteen lisäksi kadulla tulevat kulkemaan kaikki nykyiset liikennemuodot ja sinne tulee Sörnäistentunnelin pohjoinen ulosajo.

Kalasataman raitiotie on luotettava ja nopea joukkoliikenneyhteys

Kalasataman raitiotie on suora joukkoliikenneyhteys Kalasataman, Kumpulan kampuksen ja Pasilan aseman välillä. Se on nopea ja luotettava, koska se kulkee omalla väylällään ja eikä siksi juutu ruuhkiin. Uutta raitiotietä Kalasatamaan ja Vallilanlaaksoon tulisi noin 5 kilometriä. Pasilassa käytetään pääosin nykyisiä raitioteitä.

Kalasataman raitiotie on poikittainen raideyhteys, joka yhdistää junat, metron sekä Kruunusillat-pikaraitiotien. Merkittävimmät vaihtopaikat tulevat olemaan Pasila, Kalasatama ja Sompasaaren eteläkärjessä sijaitseva Nihti. Tämän hetken arvion mukaan Kalasataman raitiotiellä kulkee Pasilan ja Nihdin välillä noin 24 000 matkustajaa päivässä sitten, kun Kruunusillat-yhteys on käytössä.

Tavoitteena on, että Pasilasta Nihtiin pääsee raitiovaunulla vuonna 2024. Matka kestäisi 15 minuuttia ja vuoroväli olisi 10 minuuttia. Nihdin kautta kulkevan Kruunusillat-pikaraitiotien liikennöinti Laajasalosta Hakaniemeen ja keskustaan alkaa arvion mukaan vuonna 2026.

Valmisteilla nyt raitioteiden yleissuunnitelma ja asemakaavojen muutokset

Nyt laaditaan Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelmaa, jossa hahmotellaan raitiotien reitit, toteuttamisaikataulu ja alustava kustannusarvio. Suunnitelman hyväksymisen jälkeen alkaa tarkempi hankesuunnittelu, jonka perusteella voidaan tehdä varsinainen päätös toteuttamisesta.
Hermannin rantatien ja Vallilanlaakson asemakaavoja muutetaan samaan aikaan yleissuunnitelman kanssa.

Keskustelutilaisuus Laiturilla tiistaina 10.10.2017 klo 17.30 alkaen

Valmisteilla olevista suunnitelmista keskustellaan tiistaina 10.10.2017 klo 17.30−19.30 info- ja näyttelytila Laiturilla (Narinkka 2, Kamppi). Mielipiteitä on mahdollista esittää lokakuun loppuun asti. Suunnitelmat esitellään kaupunkiympäristölautakunnalle tammikuussa 2018.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kalasataman raitioteiden yleissuunnitelma:
Niko Setälä,
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37031
niko.setala@hel.fi

Hermannin rantatien asemakaavan muutos:
Tuomas Hakala
tiimipäällikkö
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37205
tuomas.hakala@hel.fi

Vallilanlaakson asemakaavan muutos:
Mervi Nicklen
maisema-arkkitehti
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37221
mervi.nicklen@hel.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 2200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 1691http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnitteluun, rakentamiseen, ylläpitoon ja valvontaan liittyvistä palveluista. Toimiala aloitti 1.6.2017, jolloin Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvirasto, rakennusvalvontavirasto, kiinteistövirasto, ympäristökeskus, asuntotuotantotoimisto ja Helsingin tukkutori yhdistivät toimintansa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Halloween tuo Teurastamon verisen historian hetkeksi tähän päivään19.10.2017 08:00Tiedote

Teurastamo tuo karnevaalitunnelmaa pimeään syksyyn muuttumalla Halloween-viikonloppuna 3.–4. marraskuuta todelliseksi kauhun tyyssijaksi. Teurastamon Kellohallin katosta roikkui vielä 25 vuotta sitten ruhoja ja teurastajien lihaveitset iskeytyivät leikkuupöytiin. Näihin tunnelmiin palataan jälleen, kun elävät kuolleet vaeltavat Kellohallissa ja After Dark Helsinki tuo karmivan kauhukierroksen Teurastamon vanhaan suolikellariin 2.–4. marraskuuta.

Helsingin ja Espoon yhteishanke kaupunkien pienvesistöjen vedenlaadun parantamiseksi käynnistyy18.10.2017 10:28Tiedote

Helsingin ja Espoon kaupunkien Kaupunkivesistöt kuntoon -hankkeessa tavoitteena on Maunulanpuroon ja Otsolahteen johdettavien hulevesien vedenlaadun parantaminen. Molemmissa kohteissa on tarkoitus puhdistaa hulevettä ravinteista ja haitallisista aineista luonnonmukaisin menetelmin ennen sen päätymistä vesistöön. Hankkeelle on ympäristöministeriön toimesta myönnetty hallituksen kärkihankerahaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme