Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa heittäydyttiin asiakasosallisuuden uusiin muotoihin

Jaa
Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen hackathonissa innovoitiin uusia tapoja mitata asiakaskokemusta, visualisoida tietoa ja hyödyntää älylaitteita hyvinvointipalveluissa. Kisan voitti prototyyppi, jolla mitataan asiakaskokemusta kasvonilmeistä.

Lauantaina joukko innostuneita opiskelijoita, työntekijöitä, palveluiden käyttäjiä ja kehittäjiä kokoontui ratkomaan asiakaskokemuksen ja –osallisuuden haasteita Kalasataman thk:n tapahtumatorille. Annetut haasteet olivat:

  • uudet tavat arvioida asiakaskokemusta ja antaa palautetta
  • terveys- ja hyvinvointikeskuksen, järjestöjen ja asiakkaiden hyvinvointiekosysteemin rakentaminen
  • helppo ja ymmärrettävä tiedon visualisointi
  • kilpailjoista erottuva markkinointiviestintä
  • älylaitteet helpottamaan asiointia ja osallistamaan asiakkaita
  • jokeriteema: asiakasosallisuus

Kahdeksan tunnin aikana kuusitoista kilpailijaa ratkoivat haasteita ja lopuksi pitchasivat ideansa tuomareille. Tuomareina toimivat Helsingin soten toimialajohtaja Juha Jolkkonen, terveys-ja päihdepalvelujohtaja Leena Turpeinen, projektipäällikkö Lars Rosengren ja Observisin liiketoimintajohtaja Heikki Isotalus.

Asiakaskokemuksen mittaaminen kasvoista

Haastekilpailun voitti tiimi, johon kuuluivat palvelumuotoilija Taru Vainikainen, sovelluskehittäjä Joona Rahko ja lääketieteen kandidaatin Alec Hellström. He kehittivät lauantaipäivän aikana prototyypin asiakaskokemuksen mittaamiseen.  

Sovellus analysoi videokuvan kasvonilmeistä kahdeksaa tunnetilaa. Kone arvioi reaaliajassa, onko ihminen iloinen, tyytyväinen, inhokas, pelokas, neutraali, surullinen tai yllättynyt. Tai esiintyykö useampaa tunnetta yhtä aikaa. Sovellus kerää tietoa palvelun tuottamista tunnetiloista ja piirtää kuvan kartalle. Kartasta nähdään, millaista asiakaskokemus on kussakin paikassa.  

-Tuomariston tehtävä oli vaativa, koska joukkueet tuottivat erittäin hyviä ehdotuksia. Voittajan valinnassa vaikuttivat ratkaisun potentiaali, arvioitu valmiusaste toimivaksi tuotteeksi tai palveluksi, uutuusarvo ja oivaltavuus sekä ratkaisun skaalautuvuus, tiivistää kehittämispäällikkö Ulla Tyyskä.

Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Observis Oy:n kanssa.

Lisätietoja:

Ulla Tyyskä, kehittämispäällikkö, p. 050 307 1403, ulla.tyyska@hel.fi

Lilli Väisänen, johtava ylihoitaja, p. 040 620 7828, lilli.vaisanen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240


Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sotepe

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye