Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa heittäydyttiin asiakasosallisuuden uusiin muotoihin

Jaa

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen hackathonissa innovoitiin uusia tapoja mitata asiakaskokemusta, visualisoida tietoa ja hyödyntää älylaitteita hyvinvointipalveluissa. Kisan voitti prototyyppi, jolla mitataan asiakaskokemusta kasvonilmeistä.

Lauantaina joukko innostuneita opiskelijoita, työntekijöitä, palveluiden käyttäjiä ja kehittäjiä kokoontui ratkomaan asiakaskokemuksen ja –osallisuuden haasteita Kalasataman thk:n tapahtumatorille. Annetut haasteet olivat:

  • uudet tavat arvioida asiakaskokemusta ja antaa palautetta
  • terveys- ja hyvinvointikeskuksen, järjestöjen ja asiakkaiden hyvinvointiekosysteemin rakentaminen
  • helppo ja ymmärrettävä tiedon visualisointi
  • kilpailjoista erottuva markkinointiviestintä
  • älylaitteet helpottamaan asiointia ja osallistamaan asiakkaita
  • jokeriteema: asiakasosallisuus

Kahdeksan tunnin aikana kuusitoista kilpailijaa ratkoivat haasteita ja lopuksi pitchasivat ideansa tuomareille. Tuomareina toimivat Helsingin soten toimialajohtaja Juha Jolkkonen, terveys-ja päihdepalvelujohtaja Leena Turpeinen, projektipäällikkö Lars Rosengren ja Observisin liiketoimintajohtaja Heikki Isotalus.

Asiakaskokemuksen mittaaminen kasvoista

Haastekilpailun voitti tiimi, johon kuuluivat palvelumuotoilija Taru Vainikainen, sovelluskehittäjä Joona Rahko ja lääketieteen kandidaatin Alec Hellström. He kehittivät lauantaipäivän aikana prototyypin asiakaskokemuksen mittaamiseen.  

Sovellus analysoi videokuvan kasvonilmeistä kahdeksaa tunnetilaa. Kone arvioi reaaliajassa, onko ihminen iloinen, tyytyväinen, inhokas, pelokas, neutraali, surullinen tai yllättynyt. Tai esiintyykö useampaa tunnetta yhtä aikaa. Sovellus kerää tietoa palvelun tuottamista tunnetiloista ja piirtää kuvan kartalle. Kartasta nähdään, millaista asiakaskokemus on kussakin paikassa.  

-Tuomariston tehtävä oli vaativa, koska joukkueet tuottivat erittäin hyviä ehdotuksia. Voittajan valinnassa vaikuttivat ratkaisun potentiaali, arvioitu valmiusaste toimivaksi tuotteeksi tai palveluksi, uutuusarvo ja oivaltavuus sekä ratkaisun skaalautuvuus, tiivistää kehittämispäällikkö Ulla Tyyskä.

Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Observis Oy:n kanssa.

Lisätietoja:

Ulla Tyyskä, kehittämispäällikkö, p. 050 307 1403, ulla.tyyska@hel.fi

Lilli Väisänen, johtava ylihoitaja, p. 040 620 7828, lilli.vaisanen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Tukea ja tietoa perheille erotilanteeseen21.9.2018 11:08Tiedote

Parisuhteen päättyminen tuo monenlaisia muutoksia ja vaikuttaa sekä vanhempien että lasten elämään. Eron ensiapupiste ja Puhutaan erosta -illat tarjoavat tietoa ja ohjeita. Eron ensiapupiste Eron ensiapupiste tarjoaa ohjausta ja neuvontaa helsinkiläisten perheiden erotilanteisiin, eroperheen erityiskysymyksiin ja lasten asioiden järjestämiseen. Eron ensiapupisteessä on tarjolla tietoa perheille erotilanteessa suunnatuista palveluista. Ensiapupisteessä ovat auttamassa ammattilaiset perheoikeudellisten asioiden yksiköstä (mm. lastenvalvojat) sekä eri järjestöjen edustajat yhdessä. Eron ensiapupisteessä voi asioida nimettömänä ja myös yksin ilman toista vanhempaa. Eron ensiapupiste palvelee Itäkadun perhekeskuksessa keskiviikkoisin klo 12–16, os.Tallinnanaukio 1. Puhutaan erosta -illat Puhutaan erosta -illoissa keskustellaan eroon liittyvistä teemoista asiantuntijoiden johdolla. Illat on tarkoitettu eronneille ja eroa harkitseville sekä asiasta kiinnostuneille ammattilaisille ja opiskelij

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme