Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa heittäydyttiin asiakasosallisuuden uusiin muotoihin

Jaa

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen hackathonissa innovoitiin uusia tapoja mitata asiakaskokemusta, visualisoida tietoa ja hyödyntää älylaitteita hyvinvointipalveluissa. Kisan voitti prototyyppi, jolla mitataan asiakaskokemusta kasvonilmeistä.

Lauantaina joukko innostuneita opiskelijoita, työntekijöitä, palveluiden käyttäjiä ja kehittäjiä kokoontui ratkomaan asiakaskokemuksen ja –osallisuuden haasteita Kalasataman thk:n tapahtumatorille. Annetut haasteet olivat:

  • uudet tavat arvioida asiakaskokemusta ja antaa palautetta
  • terveys- ja hyvinvointikeskuksen, järjestöjen ja asiakkaiden hyvinvointiekosysteemin rakentaminen
  • helppo ja ymmärrettävä tiedon visualisointi
  • kilpailjoista erottuva markkinointiviestintä
  • älylaitteet helpottamaan asiointia ja osallistamaan asiakkaita
  • jokeriteema: asiakasosallisuus

Kahdeksan tunnin aikana kuusitoista kilpailijaa ratkoivat haasteita ja lopuksi pitchasivat ideansa tuomareille. Tuomareina toimivat Helsingin soten toimialajohtaja Juha Jolkkonen, terveys-ja päihdepalvelujohtaja Leena Turpeinen, projektipäällikkö Lars Rosengren ja Observisin liiketoimintajohtaja Heikki Isotalus.

Asiakaskokemuksen mittaaminen kasvoista

Haastekilpailun voitti tiimi, johon kuuluivat palvelumuotoilija Taru Vainikainen, sovelluskehittäjä Joona Rahko ja lääketieteen kandidaatin Alec Hellström. He kehittivät lauantaipäivän aikana prototyypin asiakaskokemuksen mittaamiseen.  

Sovellus analysoi videokuvan kasvonilmeistä kahdeksaa tunnetilaa. Kone arvioi reaaliajassa, onko ihminen iloinen, tyytyväinen, inhokas, pelokas, neutraali, surullinen tai yllättynyt. Tai esiintyykö useampaa tunnetta yhtä aikaa. Sovellus kerää tietoa palvelun tuottamista tunnetiloista ja piirtää kuvan kartalle. Kartasta nähdään, millaista asiakaskokemus on kussakin paikassa.  

-Tuomariston tehtävä oli vaativa, koska joukkueet tuottivat erittäin hyviä ehdotuksia. Voittajan valinnassa vaikuttivat ratkaisun potentiaali, arvioitu valmiusaste toimivaksi tuotteeksi tai palveluksi, uutuusarvo ja oivaltavuus sekä ratkaisun skaalautuvuus, tiivistää kehittämispäällikkö Ulla Tyyskä.

Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Observis Oy:n kanssa.

Lisätietoja:

Ulla Tyyskä, kehittämispäällikkö, p. 050 307 1403, ulla.tyyska@hel.fi

Lilli Väisänen, johtava ylihoitaja, p. 040 620 7828, lilli.vaisanen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstiedote 24.4.24.4.2018 19:45Tiedote

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 24.4. kokouksen päätöstiedote on sosiaali- ja terveystoimen verkkosivuilla. Lautakunta päätti tässä kokouksessa kehitysvammaisten ja autismikirjon helsinkiläisten asumispalveluiden ja päivätoiminnan hankinnan periaatteista. "Laatuvaatimukset ovat selvät ja Helsinki pitää korkeasta laatutasosta kiinni", sosiaali- ja terveystoimen apulaispormestari, lautakunnan puheenjohtaja Sanna Vesikansa toteaa kokouksen jälkeen julkaisemassaan blogissaan. kokouksen esityslista

Kohti Kallion perhekeskusta – Kallion neuvola muuttaa väliaikaisesti Vallilaan12.4.2018 13:40Tiedote

Kallion äitiys- ja lastenneuvolan asiakkaat otetaan 17.4.2018 lähtien väliaikaisesti vastaan Vallilan neuvolassa (os. Rautalammintie 2, 2. krs). Kallioon uusi perhekeskus Kallion neuvolan ja entisen terveysaseman tiloihin remontoidaan perhekeskus, jonka on määrä avautua asiakkaille vuoden 2019 aikana. Tuleva keskus tarjoaa lapsiperheille laajasti ja monipuolisesti muun muassa äitiys- ja lastenneuvolapalveluja, lapsiperheiden kotipalveluja, sosiaalipalveluja sekä puhe-, fysio- ja toimintaterapiapalveluja. Perhekeskukseen on tulossa myös ruotsinkieliset lapsiperheiden palvelut. Kallion ja Vallilan neuvoloiden asiakkaat otetaan remontin valmistuttua vastaan uudessa perhekeskuksessa. Remontin jälkeen perhekeskuksen tilat tukevat laadukkaasti lasten ja perheiden palveluja. Lapsiperheille tullaan lisäksi tarjoamaan nykyistä laajemmat aukioloajat. Kallion perhekeskuksen sijainti (Toinen linja 4 C) on erinomainen julkisten liikenneyhteyksien varrella. Vallilan neuvola: Osoite: Rautalammintie 2

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme