Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksessa heittäydyttiin asiakasosallisuuden uusiin muotoihin

Jaa

Kalasataman terveys- ja hyvinvointikeskuksen hackathonissa innovoitiin uusia tapoja mitata asiakaskokemusta, visualisoida tietoa ja hyödyntää älylaitteita hyvinvointipalveluissa. Kisan voitti prototyyppi, jolla mitataan asiakaskokemusta kasvonilmeistä.

Lauantaina joukko innostuneita opiskelijoita, työntekijöitä, palveluiden käyttäjiä ja kehittäjiä kokoontui ratkomaan asiakaskokemuksen ja –osallisuuden haasteita Kalasataman thk:n tapahtumatorille. Annetut haasteet olivat:

  • uudet tavat arvioida asiakaskokemusta ja antaa palautetta
  • terveys- ja hyvinvointikeskuksen, järjestöjen ja asiakkaiden hyvinvointiekosysteemin rakentaminen
  • helppo ja ymmärrettävä tiedon visualisointi
  • kilpailjoista erottuva markkinointiviestintä
  • älylaitteet helpottamaan asiointia ja osallistamaan asiakkaita
  • jokeriteema: asiakasosallisuus

Kahdeksan tunnin aikana kuusitoista kilpailijaa ratkoivat haasteita ja lopuksi pitchasivat ideansa tuomareille. Tuomareina toimivat Helsingin soten toimialajohtaja Juha Jolkkonen, terveys-ja päihdepalvelujohtaja Leena Turpeinen, projektipäällikkö Lars Rosengren ja Observisin liiketoimintajohtaja Heikki Isotalus.

Asiakaskokemuksen mittaaminen kasvoista

Haastekilpailun voitti tiimi, johon kuuluivat palvelumuotoilija Taru Vainikainen, sovelluskehittäjä Joona Rahko ja lääketieteen kandidaatin Alec Hellström. He kehittivät lauantaipäivän aikana prototyypin asiakaskokemuksen mittaamiseen.  

Sovellus analysoi videokuvan kasvonilmeistä kahdeksaa tunnetilaa. Kone arvioi reaaliajassa, onko ihminen iloinen, tyytyväinen, inhokas, pelokas, neutraali, surullinen tai yllättynyt. Tai esiintyykö useampaa tunnetta yhtä aikaa. Sovellus kerää tietoa palvelun tuottamista tunnetiloista ja piirtää kuvan kartalle. Kartasta nähdään, millaista asiakaskokemus on kussakin paikassa.  

-Tuomariston tehtävä oli vaativa, koska joukkueet tuottivat erittäin hyviä ehdotuksia. Voittajan valinnassa vaikuttivat ratkaisun potentiaali, arvioitu valmiusaste toimivaksi tuotteeksi tai palveluksi, uutuusarvo ja oivaltavuus sekä ratkaisun skaalautuvuus, tiivistää kehittämispäällikkö Ulla Tyyskä.

Tilaisuus järjestettiin yhteistyössä Observis Oy:n kanssa.

Lisätietoja:

Ulla Tyyskä, kehittämispäällikkö, p. 050 307 1403, ulla.tyyska@hel.fi

Lilli Väisänen, johtava ylihoitaja, p. 040 620 7828, lilli.vaisanen@hel.fi

Yhteyshenkilöt

Jaana Juutilainen-Saari
viestintäpäällikkö
jaana.juutilainen-saari@hel.fi
p. 09 310 42240

Markus Snellman
tiedottaja
markus.snellman@hel.fi
p. 09 310 42619

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala
Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala


09 310 5015 (vaihde)http://www.hel.fi/sote

Sosiaali- ja terveystoimi - hyvinvointia, terveyttä ja sosiaalista turvallisuutta helsinkiläisille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali- ja terveystoimiala

Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöstiedote 19.9.19.6.2018 22:19Tiedote

Sosiaali- ja terveyslautakunnan 19.6. kokouksen päätötiedote on verkossa. Lautakunta hyväksyi tässä kokouksessa muun muassa kaupunginhallitukselle annettavan lausunnon huumeriippuvaisten turvallisista käyttötiloista. Lautakunta jätti pöydälle tiedoksi saamansa selvitystyön tulokset, jotka koskivat vaihtoehtoisien keinojen löytämistä leipäjonoille. Lautakunta jatkaa asian käsittelyä kesätauon jälkeen elokuussa. Lautakunnan syyskauden ensimmäinen kokous on tiistaina 14. elokuuta.

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelut juhannuksena 201819.6.2018 14:11Tiedote

Terveysneuvontaa 24 h ­– puh. 09 310 10023 Terveysneuvonnasta saa tietoa Helsingin terveyspalveluista ja sairauksien hoito-ohjeita ympäri vuorokauden (24 h) tavallisen puhelun hinnalla. Henkeä uhkaavat tilanteet - soita 112 Vakavissa ja henkeä uhkaavissa sairaus- ja onnettomuustapauksissa saa apua ympäri vuorokauden numerosta 112. Terveysasemat Terveysasemat ovat auki torstaina 21.6. klo 8–16. Kalasataman ja Vuosaaren terveysasemilla ei ole torstaina 21.6. iltavastaanottoja klo 16–20. Terveysasemat ovat kiinni juhannuksena 22.–24.6. Päivystys - päivystysapu 116 117 palvelee 24 h Oman terveysaseman ollessa kiinni kiireellistä hoitoa vaativat potilaat hoidetaan päivystyksessä. Aikuiset (16 vuotta täyttäneet) Haartmanin päivystyssairaala, Haartmaninkatu 4, rakennus 12 ja Malmin päivystyssairaala, Talvelantie 6 J. Soita maksuttomaan päivystysapupalveluun p. 116 117 ennen päivystykseen hakeutumista. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden. Lapset Lasten ja nuorten sairaala, Lastenklinikka,

Yhdessä enemmän – Vuosaaren perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskus starttaavat kesäkuussa15.6.2018 11:05Tiedote

Vuosaaren sote-palvelut ovat uudistuneet. Olemme 18.6. lähtien perhekeskus ja terveys- ja hyvinvointikeskus. Vuosaaren keskus tarjoaa kattavasti sosiaali- ja terveyspalveluja kaiken ikäisille. Asiakkaat saavat Vuosaaressa yhteen sovitetut palvelut yhden oven periaatteella aiempaa helpommin ja sujuvammin. Eri alojen ammattilaiset työskentelevät yhdessä asiakkaan parhaaksi. Vuosaaren keskuksen tiloja on remontoitu perhekeskuksen ja terveys- ja hyvinvointikeskuksen toiminnoille paremmin soveltuviksi. Rakennukseen on tehty uusia ryhmätiloja sekä lisätty tilojen monikäyttöisyyttä. Vuosaaressa jo aiemmin sijainneet palvelut kuten terveysasema- ja neuvolapalvelut jatkavat tutussa osoitteessa Kahvikuja 3. Nykyiset palvelut täydentyvät kesäkuussa psykiatriapalveluilla, kun psykiatrian poliklinikka muuttaa Itäkeskuksen Tallinnanaukiolta Vuosaareen. Myöhemmin tänä vuonna Vuosaareen muuttavat itäisen Helsingin aikuisten vammaisten palvelut. Perhekeskus Vuosaaren perhekeskus kokoaa yhteen helsinkil

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme