Kalastus on Mökki & Meri -messujen pääteemana

Mökki & Meri -messuilla Turun Messukeskuksessa virittäydytään jo mökkitunnelmiin. Tapahtuma on 6.-8.4. yhdessä Piha & Puutarha -messujen kanssa. Mökki & Meri -messuilta on mahdollisuus hankkia mm. tuliterä uusi kalastus- tai mökkivene. Laiturit, kiukaat, kalastusmatkat ja monet muut kiinnostavat aiheet ja tuotteet ovat messuilla esillä.

Tänä vuonna erityisenä teemana on kalastus. Kalastusopas Jani Ollikainen on koonnut messuille ohjelman, jossa käsitellään kalastusta vapaa-ajankalastuksen näkökulmasta.
Perjantaina jigikalastuksen äärelle vie kalastusopas ja bloggaaja Pasi Tuike. Ollikainen puhuu lasten kanssa kalastamisesta ja Ollikaista haastattelee Sohvaperunoistakin tuttu Osku Valtonen. Sunnuntaina messuilla on mukana mm. kalastuksesta tubettava Janne Mäkinen. Aiheena on perhokalastus ja -sidonta.

Tietoa on saatavissa myös vene-elektroniikasta ja sen hyödyntämisestä heittokalastuksessa. Aiheesta messuilla puhuu Antti Heinonen, Abu Garcia Garmin fishing team.

Loppuuko kuha?

Perjantaina 6.4. on mielenkiintoinen ja puhuttava kuhaseminaari. Tavoitteena on jakaa viimeisintä kuhatutkimustietoa ja tuoda esille ammattikalastuksen, vapaa-ajankalastuksen, kalastusmatkailun, ja kalatalousviranomaisen näkökulmia rakentavaan keskusteluun. Seminaarin rahoittaa Saaristomeren kalatalousryhmä. Seminaarin juontaa ja puhetta johtaa Osku Valtonen. Keskustelijoina ovat kalatalouspäällikkö Kari Ranta-aho Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta, kalastusopas Jani Ollikainen, vapaa-ajankalastaja Mikko Peltsi Peltola sekä ammattikalastaja Vesa Vihinen.

Luonnonvarakeskuksen tutkija Jari Raitaniemi alustaa tilaisuuden ennakkoon kuvatulla videolla: Kuhakantojen nykytila ja tulevaisuuden näkymät Saaristomerellä. Lisäksi kuullaan Lauri Rantasen alustus nimeltään Kuhan selviäminen pyyntitapahtumasta kesäjaksolla – Catch & Release -kalastus.

Tiedote ja kuvat: http://www.turunmessukeskus.fi/kalastus-mokki-meri-messujen-paateemana/

Akkreditointi:

Messujen mediainfo on rakennusaikana torstaina 5.4. kello 11 Turun Messukeskuksessa.

Lisätiedot messuista:

projektijohtaja Tiina Heiskari
puh. 050 487 2015
tiina.heiskari@turunmessukeskus.fi

Kalastusteema:
kalastusopas Jani Ollikainen
janiollikainen@dnainternet.net

Venexpo on yleisölle maksuton näyttämö - vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi5.9.2018 13:13Tiedote

Veneilykesä 2018 alkaa olla takana ja odotukset kohdistuvat jo ensi kesään. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Ajankohta on osoittautunut oivalliseksi hetkeksi tehdä hyviä ostopäätöksiä. Moottoriveneisiin painottunut tapahtuma esittelee sekä uusia että laadukkaita käytettyjä veneitä. Esillä on muutamia klassikkoveneitä. Luvassa on myös aiheeseen sopivaa ohjelmaa. Messut järjestetään isänpäiväviikonloppuna 8.-11.11.

Kirjavuoden helmet ja puheenaiheet messuilla Turun Kirjamessuilla Viro tutuksi 5.-7.10.3.9.2018 11:00Tiedote

Tiedote 3.9.2018, klo 11. Turun Kirjamessut esittelee tänä vuonna vahvasti muun muassa Viron kirjallisuutta ja kulttuuria 5.- 7.10. Turun Messukeskuksessa nähdään Viron nykykirjallisuuden huippunimet, kuten Kai Aareleid, Jaak Jõerüüt, Andrei Ivanov, Paavo Matsin ja Valdur Mikita. Viron ohjelmaa tuottavat mm. Viro-instituutti Suomessa, Viron Suomen-suurlähetystö, Tuglas-seura ja Suomen Viro-yhdistysten liitto.