Kalenterivuosi pianistin hyppysissä − Iiro Rantala konsertoi Kangasala-talossa

Suomen merkittävin jazz-pianisti ja -säveltäjä Iiro Rantala luotsasi lähes 20 vuotta Trio Töykeät -yhtyettä, kunnes loi lukuisten projektiensa ohessa myös kansainvälisesti menestyksekkään soolouran.
Iiro Rantala, kuva Maarit Kytöharju

Uusiin sävellyksiinsä Rantala on saanut innostuksensa Vivaldin tavoin vuoden ajoista, joita Suomessa on tyypillisesti ainakin neljä. Iiro Rantalan Finnish Calendar -konsertti soi Kangasala-talossa torstaina 13.9.

Finnish Calendar on vuoden mittainen sääkatsaus ankaran ilmaston maasta.

Rantala soittaa esityksessä suomalaisen kalenterivuoden, kaikki kaksitoista kuukautta läpi. Mukaan sisältyy ihmisten mielentila, joka liittyy läheisesti vallitsevaan säätilaan, joka melkein aina on pettymys.

Rantala on heittäytyvä jazzin edistäjä, joka ylittää genrerajat kevyesti – niin myös tällä kertaa.

Sävellyksen ensiesitys kuultiin loppuunmyydyssä Viapori Jazzien avauskonsertissa elokuussa.

Iiro Rantala: Finnish Calendar Kangasala-talossa torstaina 13.9.2018 klo 19. Liput Kangasala-talolta 28/25 €, Lippu.fi 30,50/27,50 € + toimitusmaksu

Heidi Leppänen
StarPoint Oy