Kalenterivuosi pianistin hyppysissä − Iiro Rantala konsertoi Kangasala-talossa

Suomen merkittävin jazz-pianisti ja -säveltäjä Iiro Rantala luotsasi lähes 20 vuotta Trio Töykeät -yhtyettä, kunnes loi lukuisten projektiensa ohessa myös kansainvälisesti menestyksekkään soolouran.

Iiro Rantala, kuva Maarit Kytöharju

Uusiin sävellyksiinsä Rantala on saanut innostuksensa Vivaldin tavoin vuoden ajoista, joita Suomessa on tyypillisesti ainakin neljä. Iiro Rantalan Finnish Calendar -konsertti soi Kangasala-talossa torstaina 13.9.

Finnish Calendar on vuoden mittainen sääkatsaus ankaran ilmaston maasta.

Rantala soittaa esityksessä suomalaisen kalenterivuoden, kaikki kaksitoista kuukautta läpi. Mukaan sisältyy ihmisten mielentila, joka liittyy läheisesti vallitsevaan säätilaan, joka melkein aina on pettymys.

Rantala on heittäytyvä jazzin edistäjä, joka ylittää genrerajat kevyesti – niin myös tällä kertaa.

Sävellyksen ensiesitys kuultiin loppuunmyydyssä Viapori Jazzien avauskonsertissa elokuussa.

Iiro Rantala: Finnish Calendar Kangasala-talossa torstaina 13.9.2018 klo 19. Liput Kangasala-talolta 28/25 €, Lippu.fi 30,50/27,50 € + toimitusmaksu

Heidi Leppänen
StarPoint Oy
puh. 024 809 2220 tai 050 506 5043
heidi.leppanen@starpoint.fi

riikka.herrala@kangasala-talo.fi

Iiro Rantala, kuva Gregor Hohenberg

Tinapillin alkeet vai sosiaalinen ryhmätanssi? Kangasala Irish Festival tarjoaa irlantilaisen musiikin ja tanssin opetusta aloittelijoista edistyneisiin12.4.2019 15:39:14 EESTTiedote

Huhtikuun lopulla 25.- 27.4.2019 järjestettävä irlantilaisen musiikin, tanssin ja kulttuurin festivaali Kangasala Irish Festival - The Spring Gathering tarjoaa ohjelmistossaan konsertteja, elokuvia, tanssia, työpajoja ja jameja. Työpajoissa kiinnostuneet pääsevät kokeilemaan mm. tinapillien alkeita, irlantilaista musiikkia viululla ja kitaralla ja sosiaalista ryhmätanssia. Työpajoja on tarjolla sekä aloittelijoille että edistyneemmille.

Kangasala Irish Festivalin ohjelmassa tanssi vahvasti mukana - esiintyjänä irlantilaisen tanssin maailmanmestari Ruairi McCabe10.4.2019 09:03:54 EESTTiedote

Kangasalla järjestetään vapun alla 25.- 27.4.2019 irlantilaisen musiikin, tanssin ja kulttuurin festivaali: Kangasala Irish Festival - The Spring Gathering. Kangasala-talossa ja useissa Kangasalan keskustan paikoissa järjestettävän festivaalin ohjelmistoon kuuluu konsertteja, elokuvia, irlantilaisen musiikin ja tanssin opetusta sekä jameja, joissa soittajat kokoontuvat yhteen musisoimaan rennossa ilmapiirissä.