Kalevi Sorsa -säätiöön uusia työntekijöitä

Kalevi Sorsa -säätiön toiminta kasvaa ja kehittyy. Säätiössä on aloittanut kaksi uutta työntekijää.

Filosofian tohtori Mikko Lievonen liittyi säätiön yhteiskuntatutkimuksen tiimiin “Yhteiskunta koronan jälkeen” -projektin tutkijaksi. Lievonen väitteli keväällä 2020 tohtoriksi historiasta Oxfordin yliopistossa. Aiemmin hän on työskennellyt mm. Yhdistyneiden kansakuntien virkamiehenä, kriisinhallintatehtävissä Afrikassa ja Balkanilla sekä avainasiakaspäällikkönä yksityisellä sektorilla.

Lievonen tulee vetämään projektia, jossa pohditaan pandemian vaikutuksia yhteiskuntaan pidemmällä aikavälillä. Kuluneena vuonna säätiössä on jo julkaistu sarja kirjoituksia pandemian vaikutuksista talouteen, politiikkaan ja yhteiskunnan resilienssiin. Projekti syventyy yhteiskunnan muutokseen pandemian seurauksena.

”Pandemia on muuttanut pysyvästi ihmisten odotuksia arjen turvallisuudesta. Nyt on oikea aika ryhtyä miettimään, miten rakennamme taloudellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen yhteiskunnan”, Lievonen hahmottelee.

Säätiön monipuolistuneen ja kasvavan toiminnan tukena on aloittanut talous- ja hallintosihteeri Margolit Mihlin. Mihlinillä on pitkä tausta erilaisten organisaatioiden talouden ja hallinnon tehtävissä, viimeisimpänä Työväen Urheiluliitossa.

Kalevi Sorsa -säätiö on vuonna 2005 perustettu ajatuspaja, joka toimii akateemisen tutkimuksen ja käytännön yhteiskuntapolitiikan risteyskohdassa. Säätiö tukee tutkittuun tietoon perustuvaa päätöksentekoa, käy ennakkoluulotonta keskustelua eikä kaihda vaikeitakaan aiheita hahmotellessaan yhteiskunnan uudistamista sosialidemokraattiselta arvopohjalta. ”Yhteiskunta koronan jälkeen” -projekti tulee säätiön käynnissä olevien eriarvoisuutta, ympäristöä ja demokratiaa käsittelevien hankkeiden rinnalle.

Lievonen ja Mihlin ovat aloittaneet työnsä.

Mikko Lievonen
Tutkija
mikko.lievonen@sorsafoundation.fi

Margolit Mihlin
Talous- ja hallintosihteeri
margolit.mihlin@sorsafoundation.fi

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EETTiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava18.12.2020 07:10:00 EETUutinen

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.

Tutkija: Klassinen liberalismi ei kannattanut sääntelemätöntä taloutta27.11.2020 05:30:00 EETTiedote

Nykyisin liberalismin ydinsisällöksi kuvataan toisinaan usko vapaisiin markkinoihin ja konservatismin keskeiseksi piirteeksi puolestaan pyrkimys taloudelliseen sääntelyyn. Onko tällainen määrittely kuitenkaan oikea? Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija Marianne Sandelin käsittelee Kalevi Sorsa -säätiön Impulsseja-sarjan julkaisussaan konservatismin ja liberalismin juuria sekä historiallisten aatteiden yhteyttä nykypäivän politiikkaan.

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.