Kalle Virtapohjalta kirja Suomen kaikkien aikojen merkittävimmästä urheiluvaikuttajasta Lauri “Tahko” Pihkalasta

FT Kalle Virtapohjan kirja Lauri Pihkala – Koko kansan Tahko julkistetaan 20.4. klo 13.00 Urheilumuseossa, osoitteessa Olympiastadion, Paavo Nurmentie 1. Kalle Virtapohjan kanssa Tahkosta keskustelemassa professori Martti Häikiö. Ennakkoilmoittaudu mukaan historialliseen iltapäivään 18.4. mennessä tiedotus@docendo.fi.

Isänmaallisena toimijana tunnettu Lauri ”Tahko” Pihkala (1888–1981) kuuluu historiamme suurmiehiin. Hänen elämänmittaisena tavoitteenaan oli koko kansan liikuttaminen. Ilman Tahkoa ei olisi pesäpalloa eikä koululaisilla hiihtolomaa.

Teos kertoo tarinan ainutlaatuisesta, aikaansaavasta ja monipuolisesta Tahkosta, joka levitti liikunnan ilosanomaa kansanomaisesti pieruhuumoriakin viljellen.

Pihkala oli luomassa suomalaista kilpaurheiluperinnettä. Hän oli monipuolinen olympiaurheilija, valmentaja ja toimittaja, joka haki tietoa ja ideoita Yhdysvalloista. Pesäpallon keksimisen lisäksi hän muun muassa uudisti suomalaisen hiihtoperinteen, visioi stadionia Helsinkiin ja esitti ajatuksen urheiluopistoista, ja löysi Suomen Urheiluopistolle erinomaisen paikan Vierumäen kankailta.

Pihkala kulki moottoripyörällään ensimmäisenä ammattivalmentajana pitkin ja poikin Suomenniemeä kertoen eri lajien säännöistä ja valmennusnikseistä.

Odotuksen täyteisenä kesänä 1917 Pihkala lopetti valmennustyönsä ja ryhtyi perustamaan suojeluskuntia. Suomen kiskaiseminen irti Venäjän ikeestä oli koko ajan lähempänä. Pihkala kirjoitti vaikuttavan pamfletin, jossa hän kannusti urheilunuorisoa valmistautumaan Suomen itsenäistymiseen.

Suojeluskuntajärjestön lakkauttaminen vuonna 1944 oli Pihkalalle henkilökohtainen tragedia. Hän menetti työpaikkansa. Lisäksi hänen entisiä työtovereitaan kuulusteltiin ja pidätettiin asekätkentäjutun yhteydessä toisten lähtiessä maanpakoon. Pihkala ei jäänyt toimettomaksi. Hän jatkoi uraauurtavaa työtään koko kansan liikuttamisessa.

Tahko Pihkala -seuran alulle laittamaa kirjahanketta ovat olleet tukemassa Suomen Hiihtoliitto, Suomen Latu, Suomen Pesäpalloliitto, Suomen Suunnistusliitto, Suomen Urheiluliitto, Suomen Urheiluopisto sekä yksityishenkilöinä kotiseutuneuvos Kauko Sorjonen sekä Antti ja Mairit Pellinen.

Kaikelle yleisölle avoin julkistamistilaisuus järjestetään Jyväskylän yliopiston kirjastossa 21.4. klo 13.00.

Tahko Pihkala -seura tulee järjestämään kuluvan vuoden aikana lukuisia ”Tahkon innovaatioseminaareja”, joissa käsitellään uuden kirjan pohjalta nykyisen liikuntatoiminnan kehittämistä sekä huippu-urheilun että kansanliikunnan saralla.

FT Kalle Virtapohja on tietokirjailija, joka on kirjoittanut useita urheiluhistoriallisia teoksia.

Kalle Virtapohja: Lauri Pihkala – Koko kansan Tahko (Docendo 2022), sidottu, 333 sivua.

Ennakkoilmoittautumiset julkistukseen ja arvostelukappaletiedustelut:
tiedotus@docendo.fi – Toimittaja, kysy ennakkoon sähköistä vedosta kirjasta.