Kamala Harrisin muistelmat julkaistaan suomeksi huhtikuussa

Yhdysvaltain varapresidentti Kamala D. Harris kertoo tarinansa muistelmateoksessaan Totuuden puolella. Suomennos julkaistaan huhtikuussa ja kirjan suomalainen kustantaja on Johnny Kniga.

Yhdysvaltojen varapresidentti Kamala Harris kertoo muistelmissaan taustastaan ja perheestään sekä sen vaikutuksesta uraansa kohti politiikan huippua. Kannen valokuva: Rainer Hosch

Yhdysvaltojen varapresidentin virkaan astuva Kamala Harris on ollut kotimaassaan esikuvallinen vaikuttaja jo ennen kampanjointiaan presidentti Joe Bidenin rinnalla. Työssään syyttäjänä hän uskalsi antaa äänen myös yhteiskunnan äänettömille. Harrisin elämän ja politiikan keskeinen periaate on, että päätöksenteko perustetaan tiedolle ja totuudelle, ei mielipiteille.

Huhtikuussa suomeksi ilmestyvissä muistelmissaan Totuuden puolella (The Truths We Hold) Harris kertoo oman tarinansa – sen, kuinka jamaikalais-intialaisen siirtolaisparin tyttärestä kasvaa Yhdysvaltojen ensimmäinen naispuolinen varapresidentti.

Harrisin vanhemmat olivat kansalaisoikeusliikkeen aktivisteja ja sieltä myös hänen maailmankuvansa ja arvonsa kumpuavat. Yhdysvalloissa ilmiöksi nousseissa muistelmissaan Harris pohtii perheensä ja taustansa vaikutusta näkemyksiinsä oikeudenmukaisuudesta ja totuudesta. Hän kirjoittaa myös muun muassa identiteetistä, nais- ja rotukysymyksistä sekä johtajuudesta vaikeina aikoina.

”Kamala Harrisista on sanottu, että hän on kuin politiikan Beyoncé, vahva, valovoimainen ja ammattitaitoinen. Totuuden puolella -muistelmissaan Harris kertoo meille, mistä tuo voima kumpuaa. Mutta juuri nyt Biden-Harris-tiimille voi vain toivottaa onnea heidän urakkansa edessä”, Johnny Knigan kustantaja Jaakko Pietiläinen sanoo.

Kamala D. Harris (s. 1964) vannoo keskiviikkona 20. tammikuuta 2021 Yhdysvaltojen varapresidentin virkavalansa. Harris aloitti uransa piirisyyttäjänä kotiosavaltiossaan Kaliforniassa, missä hän toimi myös oikeusministerinä. Harris oli kaikkien aikojen toinen Yhdysvaltojen senaattiin valittu musta nainen sekä nykyisessä tehtävässään ensimmäinen musta, ensimmäinen amerikanintialainen ja ensimmäinen nainen.

Kirjan suomalainen kustantaja Johnny Kniga on osa Werner Söderström Osakeyhtiötä.

Arvostelukappalepyynnöt: